Tristan Prettyman inspelad i Capitol Studio B

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
nikstra

Tristan Prettyman inspelad i Capitol Studio B

Inläggav nikstra » 2012-09-03 15:23

Jag kan ingenting om studio- och inspelningsteknik och undrar om inspelningen av Tristan Prettyman - My Oh My (1 Mic 1 Take) är vad den utger sig för att vara. Är efterklangen/ekot man hör på inspelningen från studions akustiska egenskaper eller är det pålagt efteråt?

Jag googlade och hittade detta på Capitol Studios hemsida:
Capitol Studio B
Capitol Studios skrev:This room has been used to record a long list of memorable rock albums over many years, from The Joker to American Idiot. The adjustable decay times allow for the room to go from hard and short to long and big.

När de skriver "adjustable decay times" tolkar jag det som att det går att ändra något fysiskt i studion och inte att de har någon häftig DSP i mixerbordet. Kan det stämma?

Låten är från Tristan Prettymans nya album Cedar+Gold som släpps snart. Rekommenderar hennes tidigare album, http://tristanprettyman.com, riktigt bra!

Användarvisningsbild
lemmts

Inläggav lemmts » 2012-09-03 19:28

Jag känner inte till just den studion, men det går att bygga rum med variabel efterklangstid. Ett sätt är att ha vridbara paneler med en ljudabsorberande och en ljudhård sida. Sen justerar man på panelerna tills rummets egenskaper blir som man vill.

Återgå till Musikstugan