Daterat sound

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
eljulio

Daterat sound

Inläggav eljulio » 2012-11-04 17:00

Hej,

Ibland när jag lyssnar på "gamla" skivor märker jag att det är svårt att lyssna till dem igen, trots att det verkligen är bra musik. Ett tydligt exempel för mig är Michael Jacksons skiva "Bad" från 1987. Jag tycker att i stort sett samtliga spår håller singelkvalitet, men irriterar mig mycket på soundet som lät så fräscht och rätt då... Om ni lyssnar på skivan, lägg märke till trumljudet, tshyuuu, tschyuuu, så överdrivet.

Vad tycker ni? Och har ni skivor hemma som ni gillade soundet på då, men inte nu längre?

Mvh

el julio
:(

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-11-04 17:54

Verkligen. Mycket av 70- och 80-talsmusiken låter ju för jävla illa.
Baskaggar och basgitarrer låter kastrerat.
Trist.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2012-11-04 19:09

KarlXII skrev:Verkligen. Mycket av 70- och 80-talsmusiken låter ju för jävla illa.
Baskaggar och basgitarrer låter kastrerat.
Trist.

Inkompetens hos producenterna eller mode?

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-11-04 19:13

"Överdrivet" är ju en värdering, och om det är värderingar och inte direkta felaktigheter så tycker jag att det ska vara som det är. Är det ett sound så ska det bevaras som tidsdokument, en del av upplevelsen - jag vill inte t.ex. ha nyutgåvor med modifierat sound för då är originalet förstört imho.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2012-11-04 19:21

phloam skrev:"Överdrivet" är ju en värdering, och om det är värderingar och inte direkta felaktigheter så tycker jag att det ska vara som det är. Är det ett sound så ska det bevaras som tidsdokument, en del av upplevelsen - jag vill inte t.ex. ha nyutgåvor med modifierat sound för då är originalet förstört imho.

Jomenvisst, medhåll på det resonemanget, sen kan det låta uselt ändå...

Användarvisningsbild
jeff_belowski

Inläggav jeff_belowski » 2012-11-08 05:31

Oftast tycker jag att det brukar låta lite... osexigt när artisten "went digital" eller när det skulle "låta digitalt". Det tog väl ett tag innan tekniken började låta vettig och innan även de kanske mest rutinerade lärde sig behärska den eller hur den kunde användas. Som i mycket annat så går det såklart även trender i "sound". Så länge inte det totalt förstör musiken så tycker jag att man får försöka att ha öveseende med detta. Det gäller liksom att acceptera att förutsättningar förändras med tiden och därmed också resultatet, i synnerhet om vi pratar populärmusik.

åh vad jag skriver en massa strunt...

Återgå till Musikstugan