Hur skriva musik?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
slockna

Hur skriva musik?

Inläggav slockna » 2012-12-01 13:51

Jag går ofta och visslar och sjunger på bra låtar (tycker jag ) som jag har hittat på själv. Jag skulle gärna vilja göra något bra av det. dvs sätta ihop och spela in.

Mitt stora problem är att jag inte kan skriva noter eller spela något instrument. Sjunger däremot bra och visslar rätt tonsäkert.

kan nåt dataprogram hjälpa mig ?

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-12-01 14:07

Tror du skulle lära dig något instrument eller MIDI. Kanske en mobil inspelare skulle vara en början - som ett anteckningsblock för att komma ihåg melodierna? På musikbörsen fanns för ett par år sedan ett litet program man körde sina favoritlåtar genom och ut kom harmonierna - vips! ;-) Det finns monofona audio till midi-omvandlare för små pengar.

Midi är kontrollkoder för harmonier, melodier och rytm. med en enkel sequencer kan du sedan "klicka ihop" dina alster och låta olika digitala instrument spela midifilerna. Lycka till! :)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-12-01 15:02

Det finns program som kan omvandla från ljud (hum dumpti-dum) till MIDI.
MIDIn använder du sedan till att styra något. Allt går att göra på datorn, och det finns program som är gratis.

Kodord:
DAW: Digital Audio Workstation. Ett program där man kan blanda midi och ljudklipp och låta MIDIn styra mjukvarusyntar eller någon extren synth.
Det finns stora och dyra program, likväl som små och helt gratis. Vill man prova så har flera av dom som kostar pengar demoversioner så man kan testa. Jag använder Mixcraft och Sonar LE. Mixcraft är lättare att använda, men mer begränsat.

Mjukvarusynth: Program i datorn som gör samma jobb som vilken digitalsynth som helst, men använder datorn som hårdvara i stället för att ha en helt egen apparat. Billigt.

Du kan ju prova att lära sig spela något instrument? Själv köpte ag frö några år sedan en Korg Trinity för 2500 SEK. Den har massor av ljud, och flera bra pianoljud. Tröttnar man på det så kan man spela några andra ljud. Det finns orgel, saxofon, trumpet, gitarr... ja det mesta.
Ett exempel bara på att det går att få bra begagnade synthezisers billigt. Bra klaviatur på denna också, många billiga har sämra klaviaturer som är svårare att spela på. Alla finneser och programering kan man strunta i om man bara vill lära sig spela.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-12-01 16:21

Läste nån gång för länge sen att Björk hade nån pytteliten portabel makapär som hon gick runt och komponerade "on the fly" med, som hon gillade jättemycket. Nån som vet vad det kan ha varit?

Jag tycker det är alldeles för bökigt att gå in i musikprogram och skapa midi, det jag skulle vilja ha är musikens motsvarighet till att prata in på ett fickminne. Nånting som bara är ett stöd för minnet.

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2012-12-01 16:29

Max_Headroom skrev:De.

Du kan ju prova att lära sig spela något instrument?

har mer eller mindre seriöst försökt med synt , trumpet och gitarr.

tror jag har för höga förväntningar på mig själv för att orka fulllfölja :x

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2012-12-01 16:30

Max_Headroom skrev:De.

Du kan ju prova att lära sig spela något instrument?

har mer eller mindre seriöst försökt med synt , trumpet och gitarr.

tror jag har för höga förväntningar på mig själv för att orka fulllfölja :x

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-12-01 17:11

phloam skrev:Läste nån gång för länge sen att Björk hade nån pytteliten portabel makapär som hon gick runt och komponerade "on the fly" med, som hon gillade jättemycket. Nån som vet vad det kan ha varit?

Det har funnits flera under historiens gång. Till iPad finns det flera. Den mest intressanta för min del är Firlight appen, men den är nog ganska hopplös för alla normala människor.

phloam skrev:Jag tycker det är alldeles för bökigt att gå in i musikprogram och skapa midi, det jag skulle vilja ha är musikens motsvarighet till att prata in på ett fickminne. Nånting som bara är ett stöd för minnet.

Jag tycker det fungerar ganska bra, speciellt om man kör med penna och "ritblock" som jag gör. Köpte nyligen en sådan där ritplatta där bärbara datorn också. Fungerar pefekt att dutta i "piano-rolls" med.
För basgångar och liknande så är det enklast med hårdvara, men jag tror knappast slockna har lust att engagera sig i en kostsam hårdvarusequencer.

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2012-12-01 23:42

Max_Headroom skrev:, men jag tror knappast slockna har lust att engagera sig i en kostsam hårdvarusequencer.

Joo hårdvara är kul !

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-12-01 23:54

slockna skrev:
Max_Headroom skrev:, men jag tror knappast slockna har lust att engagera sig i en kostsam hårdvarusequencer.

Joo hårdvara är kul !

Hårdvarusequencers är väl "iskalla"... Sequencer ingår som regel i vad ovan beskrivs som "DAW"!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-12-02 00:10

En annan metod är att slå dig ihop med några som är duktiga på att spela men som har svårt att kläcka idéer.

Har annars samma problem, mina krav är för höga för att det skall bli något av det.

Spelet Rocksmith är ett kul sätt att få igång gitarrövandet dock!
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-12-02 00:52

Jocke skrev:
slockna skrev:

Joo hårdvara är kul !

Hårdvarusequencers är väl "iskalla"... Sequencer ingår som regel i vad ovan beskrivs som "DAW"!

Jo, men för synth/sequencer jam så är hårdvara "grejen". Men det är nog mycket en entusiast-pryl. En Sequentix Cirklon kostar 10 papp och det får du både PC och mjukvara för. Som du dessutom kan använda till annat.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-12-02 00:56

Nattlorden skrev:Har annars samma problem, mina krav är för höga för att det skall bli något av det.

Menar du musikaliska krav eller?
Själv blev jag i böjan arg för att muzaken jag gör är så dålig jämfört med det jag vill, men inte kan, göra. Men, så bytte jag attityd. Till punk. Jag gör det jag gör, på mitt sätt. Och fan, ibland blir det faktiskt.se ganska bra.
Enkel musik, alltså. Det är vad man hinner få till om man skall ha ett heltidsjobb + andra hobbys på sidan om.
Men att hålla på med musik är bra avkoppling, speciellt fårn jobbet, eftersom det att stå och ratta ljud är så helt annorlunda jämfört med allt annat jag håller på med. Tuut, brum, knorr.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-12-02 01:03

Max_Headroom skrev:
Nattlorden skrev:Har annars samma problem, mina krav är för höga för att det skall bli något av det.

Det gäller faktiskt målande och andra hand-inblandade konstformer. Jag saknar precisionen för att manifestera det som jag kan visulisera inne i huvudet till något reellt. Och när resultatet blir taffligt så låter jag hellre bli. Att sitta och korrigera varenda ton i cubase hundradelar hit och hundradelar dit snor så mycket energi från själva skapandet. Likaså att spendera dagar för att likfullt ändå inte kunna helt skruva till det där ljudet man kan "höra" inombords.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-12-02 12:55

Nattlorden skrev:
Max_Headroom skrev:

Det gäller faktiskt målande och andra hand-inblandade konstformer. Jag saknar precisionen för att manifestera det som jag kan visulisera inne i huvudet till något reellt. Och när resultatet blir taffligt så låter jag hellre bli. Att sitta och korrigera varenda ton i cubase hundradelar hit och hundradelar dit snor så mycket energi från själva skapandet. Likaså att spendera dagar för att likfullt ändå inte kunna helt skruva till det där ljudet man kan "höra" inombords.

Du måste börja måla "punk" istället för att göra punken som musik. Hitta en egen väg.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-12-02 14:57

Max_Headroom skrev:
Nattlorden skrev:
Max_Headroom skrev:

Du måste börja måla "punk" istället för att göra punken som musik. Hitta en egen väg.

Man kan ju göra "rätt från början... eller inte! :P

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-12-02 17:40

Jocke skrev:
Max_Headroom skrev:
Nattlorden skrev:
Max_Headroom skrev:

Man kan ju göra "rätt från början... eller inte! :P

Det är svårt och kräver massor av träning, som man kanske varken har tid eller lust till.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-12-02 17:44

Nåt som är coolt är ju en sån där pedalgrej som loopar samplade micljud etc så att en ensam gitarrist kan stå och skapa musik på scen direkt (vad heter det?)..!

Nåt sånt, fast inte för foten, vad finns? Gärna konkreta tips på appar och grunkor vore kul :)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-12-02 18:18

Det finns en massa ljudupptagare, bärbara små fiffiga manicker, men jag vet inte om dom kan loopa. Annars föreslår jag en titt på denna (måttligt portabla) mojäng:

http://www.korg.com/microsampler

Man kan ju ha en hemma i alla fall, den är lite stor att ha med på bussen och så. Så, kommer man på en tryddilutt så är den bara att ha en sådan här i gång och sampla vad man nu sjunger ut.
Säkert bra grej, om man giller den.

Användarvisningsbild
JohanM

Inläggav JohanM » 2012-12-02 23:16

KLF har gjort en bruksanvisning, the manual.
http://www.amazon.co.uk/The-Manual-Have ... 1899858652
Virrpanna

Återgå till Musikstugan