Thomas Tallis

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Thomas Tallis

Inläggav hifikg » 2013-01-15 03:33

Fick en förfrågan om att tillhandahålla Thomas Tallis som bakgrundsmusik inför en kommande plåtning. Jag blev lite förvånad då det var en ung dam som önskade sig musiken. Jag har en hel del av Tallis verk sedan de gregorianska munkarna var populära, men har inte lyssnat särskilt mycket på den musiken på flera år. Häromdagen gjorde jag det, när en medlem tog upp Ensemble Organum, som också införskaffades under den perioden. Hade bara hört musiken i lurar tidigare, det var ju under min period som nykter audiofil. Nåväl, efter att ha spelat igenom en hel del av Tallis musik så vill jag tipsa om den också. Bra skit för dig som gillar medeltidsstuket.

Jag har också klurat ut hur det kommer sig att en ganska ung publik har fått upp öronen för den här musiken. Ser fram mot den kommande fotosessionen, den ska inkludera en grå sidenslips bland annat :-)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Thomaz

Inläggav Thomaz » 2013-01-15 16:41

Har du hört hans motett "Spem in alium"? 40 stämmor! Makalöst.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-01-15 16:44

Det är just det stycket som plötsligt kommit i ropet :roll:

Användarvisningsbild
Triggerhappy

Inläggav Triggerhappy » 2013-01-15 17:27

Spännade får letas upp.
Lite snett är också rakt.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-01-15 18:23

Bör avlyssnas naken med förbundna ögon, enligt den som framförde önskemålet...

Användarvisningsbild
Triggerhappy

Inläggav Triggerhappy » 2013-01-15 18:38

hifikg skrev:Bör avlyssnas naken med förbundna ögon, enligt den som framförde önskemålet...

Då får frugan lyssna först 8O

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-01-15 18:54

Utan bildbevis så har det aldrig hänt ;-)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-01-15 19:20

hifikg skrev:Utan bildbevis så har det aldrig hänt ;-)

Hm... Det är väl du som brukar leverera sådana bildbevis? 8O
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2013-01-16 00:03

För den som är intresserad finns ju Tallis Scholars. Dom är en sånggrupp som spelat in en hel del liknande körmusik av mästare som verkade i samma stil under 1500-talet, Palestrina, Clemens non Papa, Byrd mfl.' Om ni behöver omväxling!

Medeltida musik är det definitivt inte. Renässansmusik ska det va.

Har Spem in Alium på Hyperion med Winchester Cathedral Choir och gossopraner (trebles) vilket ger den där otroligt utsträckta toppen. Den är ju helt enorm!

Vaughn Williams' Fantasia on a theme by Thomas Tallis är ett variationsverk med stråkorkester där en gammal psalm bildar grund för ett storslaget orkesterverk.
Har en inspelning på Telarc där ursprungsmelodin är med kör.
Kan också rekommenderas. :)

Editerade lite slarvfel.
Senast redigerad av brumel 2013-01-16 05:47, redigerad totalt 1 gång.
Let forever be

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-01-16 00:59

PerStromgren skrev:
hifikg skrev:Utan bildbevis så har det aldrig hänt ;-)

Hm... Det är väl du som brukar leverera sådana bildbevis? 8O

Det skulle jag kunna göra när jag haft besök, men hur tusan ska man kunna visa att det är rätt musik på bilden!?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-01-16 01:00

brumel skrev:För den som är intresserad finns ju Tallis Scholars. Dom är en sånggrupp som spelat in en hel del liknande körmusik av mästare som verkade i samma stil under 1500-talet, Palestrina, Clemens non Papa, Byrd mfl.' Om ni behöver omväxling!

Medeltida musik är det definitivt inte. Renässansmusik ska det va.

Har Spem in Alium på Hyperion med Winchester Cathedral Choir och gossopraner (trebles) vilket ger den där otroligt utsträckta toppen. Den är ju helt enorm!

Vaughn Williams' Variations on a Theme by Tallis är ett variationsverk med kör och orkester där en gammal psalm bildar grund för ett storslaget orkesterverk.
Har en inspelning på Telarc.
Kan också rekommenderas. :)

Ah, tackar för tipsen! De ska kollas upp!

Användarvisningsbild
andyman_se

Inläggav andyman_se » 2013-01-16 10:02

Såg att boken det hänvisas till finns som ljudbok... svårt att koncentrera sig i bilen kanske :D

Användarvisningsbild
Triggerhappy

Inläggav Triggerhappy » 2013-01-16 10:16

hifikg skrev:Det skulle jag kunna göra när jag haft besök, men hur tusan ska man kunna visa att det är rätt musik på bilden!?

Ställ in din smartphone i videoläge vettja.
Tycker lätt att det är godtagbart bevis.

Visade frugan denna tråd, hon sa...näää, känner mig lite krasslig.
Typ som om det var det som hindrade henne 8O WTF!!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-01-20 01:24

Så här ska "Spem in alium" avnjutas... (jo, piskan kom sen, men det är nog inget för Faktiskt känsliga öron...)

Natalie förundras över alla stämmor som fyller hennes huvud...

Bild

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-01-20 03:29

Njut av följande :)

Fantasia on a theme by Thomas Tallis

En av musikhistoriens häftigaste, starkaste och mest fängslande verk. Den bästa versionen är denna med Sir John Barbirolli. Dock är det knappast bakgrundsmusik. Det går inte att göra något annat än att tränga in i musiken. Musiken tar kommandot helt och hållet.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-01-20 13:13

petersteindl skrev:Njut av följande :)

En av musikhistoriens häftigaste, starkaste och mest fängslande verk. Den bästa versionen är denna med Sir John Barbirolli. Dock är det knappast bakgrundsmusik. Det går inte att göra något annat än att tränga in i musiken. Musiken tar kommandot helt och hållet.

Mvh
Peter

Tack för tipset! Så mycket för min tjusiga, 11-timmars, box "The complete work of Thomas Tallis" där hittar jag den inte, fast den kanske går under flera namn. Den enda "Fantasia" jag hittar där är bara fyra minuter lång. Får jämföra när jag har en bra uppkoppling. Skaffade boxen en gång i tiden, men har, skam till sägandes, bara lyssnat sporadiskt på den fram till nu.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-01-20 14:59

hifikg skrev:
petersteindl skrev:Njut av följande :)

Mvh
Peter

Tack för tipset! Så mycket för min tjusiga, 11-timmars, box "The complete work of Thomas Tallis" där hittar jag den inte, fast den kanske går under flera namn. Den enda "Fantasia" jag hittar där är bara fyra minuter lång. Får jämföra när jag har en bra uppkoppling. Skaffade boxen en gång i tiden, men har, skam till sägandes, bara lyssnat sporadiskt på den fram till nu.

Det är Ralph Vaughan Williams som skrivit musikstycket Fantasia on a theme by Thomas Tallis. Brumel kommenterar den i sitt inlägg lite högre upp i tråden. Barbirollis framförande är one-of-a-kind. Du kan läsa mer här:

http://en.wikipedia.org/wiki/Fantasia_on_a_Theme_by_Thomas_Tallis

Vill man fördjupa sig ännu mer om den speciella klang och uppbyggnad stycket har så kan man läsa om Phrygian mode:

http://en.wikipedia.org/wiki/Phrygian_mode

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Thomaz

Inläggav Thomaz » 2013-01-20 17:49

Plötsligt kommit i ropet? Vad är det för trams. Spem in alium har varit i ropet länge.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-01-20 19:05

Thomaz skrev:Plötsligt kommit i ropet? Vad är det för trams. Spem in alium har varit i ropet länge.

Jaså? Bland 20-åriga töser? Tja... jag har då missat det, men själv har jag suttit på godbiten några år utan att ha uppmärksammat den särskilt mycket. Just nu klingar Felix Namque II ur högtalarna. Rörförstärkt. Godis e gott.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-01-20 19:07

petersteindl skrev:Det är Ralph Vaughan Williams som skrivit musikstycket Fantasia on a theme by Thomas Tallis. ...

Så klart :oops:
Jag kom på det när jag var ute och promenerade i det vackra vintervädret. Så dum jag e... låter klart intressant. Ska lyssna när jag är nära ett bredare band än det jag har i lyssningsrummet.

Edit: Fast musiken som verket bygger på finns inte heller i den "kompletta" samlingen jag har...

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2013-01-20 22:58

Kul. Jag har en Naxos-inspelning av Spem in alium. Jag får ta och lyssna på den igen.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Thomaz

Inläggav Thomaz » 2013-01-21 17:14

En ung dam är inte 20-åriga töser.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-01-22 00:44

Thomaz skrev:En ung dam är inte 20-åriga töser.

Inte det? :?

Användarvisningsbild
Thomaz

Inläggav Thomaz » 2013-01-22 17:58

Singularis... pluralis... svåra grejer.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-01-22 20:08

Det är i varje fall första gången jag hör talas om Spem in Alium trots att jag haft boxen ett tag, så vilka pluralister gör att den någonsin varit i ropet tidigare? Jag är säker på att intresset för Tallis verk kommer att stiga den närmaste tiden, för att sedan återigen försjunka i relativ glömska till filmen kommer...

Användarvisningsbild
Thomaz

Inläggav Thomaz » 2013-01-23 18:31

Det är inte alltid en så god idé att använda ens egna begränsade erfarenheter som allmän måttstock. Under mina år i skivaffär, 80- och 90-talen, så sålde jag många LP och CD med Spem in alium till körsjungande ungdomar, och äldre.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-01-23 18:35

Thomaz skrev:Det är inte alltid en så god idé att använda ens egna begränsade erfarenheter som allmän måttstock. Under mina år i skivaffär, 80- och 90-talen, så sålde jag många LP och CD med Spem in alium till körsjungande ungdomar, och äldre.

Där ser man. Det kanske alltid har varit en kioskvältare då. Mäktigt körstycke är det i varje fall. I natt lät det särskilt lyckat via rörförstärkta hörlurar och nya rör.

Användarvisningsbild
Thomaz

Inläggav Thomaz » 2013-01-24 15:34

Vad har du för inspelning? Jag hade partituret till stycket och det var nästan en meter högt!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-01-31 01:18

Thomaz skrev:Vad har du för inspelning? Jag hade partituret till stycket och det var nästan en meter högt!

Häftigt! Jag har en box, The Complete Works of Thomas Tallis, heter den, åtminstone på ett ungefär, har den inte bredvid mig just nu. 10 CD-skivor om jag minns rätt.

Återgå till Musikstugan