Jag har också klurat ut hur det kommer sig att en ganska ung publik har fått upp öronen för den här musiken. Ser fram mot den kommande fotosessionen, den ska inkludera en grå sidenslips bland annat
Moderator: Redaktörer
hifikg skrev:Bör avlyssnas naken med förbundna ögon, enligt den som framförde önskemålet...
hifikg skrev:Utan bildbevis så har det aldrig hänt
PerStromgren skrev:hifikg skrev:Utan bildbevis så har det aldrig hänt
Hm... Det är väl du som brukar leverera sådana bildbevis?
brumel skrev:För den som är intresserad finns ju Tallis Scholars. Dom är en sånggrupp som spelat in en hel del liknande körmusik av mästare som verkade i samma stil under 1500-talet, Palestrina, Clemens non Papa, Byrd mfl.' Om ni behöver omväxling!
Medeltida musik är det definitivt inte. Renässansmusik ska det va.
Har Spem in Alium på Hyperion med Winchester Cathedral Choir och gossopraner (trebles) vilket ger den där otroligt utsträckta toppen. Den är ju helt enorm!
Vaughn Williams' Variations on a Theme by Tallis är ett variationsverk med kör och orkester där en gammal psalm bildar grund för ett storslaget orkesterverk.
Har en inspelning på Telarc.
Kan också rekommenderas.
hifikg skrev:Det skulle jag kunna göra när jag haft besök, men hur tusan ska man kunna visa att det är rätt musik på bilden!?
petersteindl skrev:Njut av följande![]()
Fantasia on a theme by Thomas Tallis
En av musikhistoriens häftigaste, starkaste och mest fängslande verk. Den bästa versionen är denna med Sir John Barbirolli. Dock är det knappast bakgrundsmusik. Det går inte att göra något annat än att tränga in i musiken. Musiken tar kommandot helt och hållet.
Mvh
Peter
hifikg skrev:petersteindl skrev:Njut av följande![]()
Fantasia on a theme by Thomas Tallis
En av musikhistoriens häftigaste, starkaste och mest fängslande verk. Den bästa versionen är denna med Sir John Barbirolli. Dock är det knappast bakgrundsmusik. Det går inte att göra något annat än att tränga in i musiken. Musiken tar kommandot helt och hållet.
Mvh
Peter
Tack för tipset! Så mycket för min tjusiga, 11-timmars, box "The complete work of Thomas Tallis" där hittar jag den inte, fast den kanske går under flera namn. Den enda "Fantasia" jag hittar där är bara fyra minuter lång. Får jämföra när jag har en bra uppkoppling. Skaffade boxen en gång i tiden, men har, skam till sägandes, bara lyssnat sporadiskt på den fram till nu.
Thomaz skrev:Plötsligt kommit i ropet? Vad är det för trams. Spem in alium har varit i ropet länge.
petersteindl skrev:Det är Ralph Vaughan Williams som skrivit musikstycket Fantasia on a theme by Thomas Tallis. ...
Thomaz skrev:Det är inte alltid en så god idé att använda ens egna begränsade erfarenheter som allmän måttstock. Under mina år i skivaffär, 80- och 90-talen, så sålde jag många LP och CD med Spem in alium till körsjungande ungdomar, och äldre.
Thomaz skrev:Vad har du för inspelning? Jag hade partituret till stycket och det var nästan en meter högt!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster