Crystal Castles - masteringsmord...

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Crystal Castles - masteringsmord...

Inläggav Svante » 2013-02-03 23:52

Ja, jag fick en försenad julklapp. Crystal Castles heter gruppen, jag har inte hört talas om dem tidigare. Stundtals är det lite roligt, syntpoppigt.

Men fifasen hur det låter.

Full analysis
Bild
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2013-02-04 00:28

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-02-04 00:37

Kronkan skrev:https://www.youtube.com/watch?v=T2gdbQpESNY

Det där lät faktiskt bättre än min skiva. Jag tror dock att det är samma mastering, fast att den har fått lite lågpassfiltrering på Youtube. Och det mår den bra av.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2013-02-04 23:23

Den lilla video presenterade jag i en annan tråd. Men den tål ett experiment. Har du eller annan intresserad ett enkelt sätt av hörlurar. Lyssnar på ett par som nog är levererades med ett par Iphone. Behöver sådana för att tala i telefon.

Om du/ni har sådana sätt in den i datorns uttag för hörlurar. Det funkar ju inte i min mening. Blir ju hemska spikar i öronen och skrikiga partier. JAg kan inte lyssna på det även om både hörsel och övriga kroppen är anfrätta av tiden och i viss mån sjukdomar.

https://www.youtube.com/watch?v=N0Ha7l5kFXo

När jag lyssnar på mina Sennheiser så låter det ju bra.

Så de enkla anläggningarna/hörlurarna bidrar enligt min tes till att musik ges ut behandlad på det sätt som den görs. En tes åtminstone.

Annars är ju Crystal Castles lite kul. Igår i tröttheten tog jag bara den av deras låtar som hade haft mest lyssnare. Detta för att ge dem rättvisa.

De funkar i mina enklaste hörlurar - tillbehören/medskicket till mobilen.

Men hur tänker du om detta?

https://www.youtube.com/watch?v=vStjmYxetY0
Senast redigerad av Kronkan 2013-02-04 23:29, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-02-04 23:29

Inte så säker på att det är ett mastringsmisstag, det låter mer som medvetet komprimerat i mixen och därför inte lika generellt illa som annat.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2013-02-04 23:38

Nattlorden

Personligen tror jag inte att det är ett misstag. Utan en följd av att den skall tåla att spelas genom enkla anläggningar. En tes. Men har du lyssnat på Cassidy genom enkla mobiltelefonhörlurar?

En nära släkt av den yngre generationen som är musiker och gett ut några skivor påstod sist att man man inte kan leverare för mkt dynamik m m om lyssningskaran använder enkla sätt att spela musiken på.

Om amn lyssnar på Crystal Castels genom mina enkalste lurar så blir vissa partier lite osköna men inte direkt skadligt vassa såsom du spelar Cassidy

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2013-02-04 23:47

Kronkan skrev:En nära släkt av den yngre generationen som är musiker och gett ut några skivor påstod sist att man man inte kan leverare för mkt dynamik m m om lyssningskaran använder enkla sätt att spela musiken på.

Då får du berätta för den yngre släktingen att det fungerade utmärkt att ge ut och lyssna på rimligt dynamisk populärmusik från 1920-talet fram till omkring 1990 och att det fungerade i många olika lyssningssituationer. Du kan dessutom tillägga att det fortfarande fungerar om bara viljan finns.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-02-05 00:09

Kronkan skrev:De funkar i mina enklaste hörlurar - tillbehören/medskicket till mobilen.

Vilka mobiler och vilka hörlurar? De pluppar som följer med en kontantkorts-Huawei för 700:- (inkl lurar) eller de som följer med iPhone? Eller typ Cowon-lurar som följer med på köpet av mobil?

Använder du iPhone-buds - är det då med eller utan skumkuddar?

Osv.

Man kan inte prata om "enkla hörlurar" utan att det blir en generalisering av guds nåde.

Ingen skulle komma med sådana barocka, rentav fördomsfulla måste jag faktiskt säga, påståenden om det gällde högtalare - typ "jag tror dagens ungdom använder enkla högtalare och det är därför det låter illa om masteringen"

Det finns ett mycket brett spektrum av lurar därute och iPhonelurar är definitivt inte speciellt dåliga på nåt sätt. Möjligen om man sätter i dem fel.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-02-05 00:13

PekkaJohansson skrev:
Kronkan skrev:En nära släkt av den yngre generationen som är musiker och gett ut några skivor påstod sist att man man inte kan leverare för mkt dynamik m m om lyssningskaran använder enkla sätt att spela musiken på.

Då får du berätta för den yngre släktingen att det fungerade utmärkt att ge ut och lyssna på rimligt dynamisk populärmusik från 1920-talet fram till omkring 1990 och att det fungerade i många olika lyssningssituationer. Du kan dessutom tillägga att det fortfarande fungerar om bara viljan finns.

Samt att det går alldeles utmärkt att lyssna på dynamisk musik i alla typer av hörlurar av kvalitet, från in-ear till stora slutna, i kombination med musikmobiler.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2013-02-05 00:19

Hej Pekka!

Var är din förklaring till att det har hänt något sedan 1990.
Visst har loudnes war härjat. OK.

Men tar det mest spelade låten på Yuotuben med Beatles och lyssnar på den genom mina enklaste lurar. Låter det bra. Det vill jag definitivt inte hävda.

http://www.youtube.com/watch?v=U6tV11acSRk

Men vilken är din förklaringsmodell?

Själv så är min tes att uppspelningsutrustningen påverkar

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-02-05 01:08

Kronkan skrev:Hej Pekka!

Var är din förklaring till att det har hänt något sedan 1990.
Visst har loudnes war härjat. OK.

Men tar det mest spelade låten på Yuotuben med Beatles och lyssnar på den genom mina enklaste lurar. Låter det bra. Det vill jag definitivt inte hävda.

http://www.youtube.com/watch?v=U6tV11acSRk

Men vilken är din förklaringsmodell?

Själv så är min tes att uppspelningsutrustningen påverkar

Mhmm, låten på tuben har nog processats en del. Jag tyckte det pumpade à la "remaster" vid en snabb lyssning.

Men hursomhelst, jag håller med om att 60-talsinspelningar ofta låter bedrövligt på många sätt, tex med hög dist och beskuret frekvensomfång. Däremot är de sällan så dynamiskt misshandlade som moderna alster är.

Prova den här i stället från 1957. Den låter utmärkt även i min dåliga datrorlyssning. Och i finstereon låter den magiskt.

http://www.youtube.com/watch?v=LDF4_qVgbFU

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2013-02-08 02:51

Bra dynamik i dom där låtarna jämfört med det här. :lol:

Bild

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2013-02-08 22:50

Ursäkta Svante att svaret dröjt.
Nu valde jag inte Beatles och - HERE COMES THE SUN för att den var extrem på något sätt. En mjuk låt. Den valdes bara för att den hade flest lyssningar på tuben av Beatles som ju kan sägas vara hygglig mainstream.
Men när jag lyssnade på dem i de enkla lurarna så funkar det inte speciellt bra i min mening.
När jag lyssnade på exempelt med Cassidy (som hellr nog inte är extremt dynamiskt) så är min upplevelse att detta kan vara direkt farligt. Det blir ju spikar.
Så på så sätt är ju en del av den moderna musikens avsaknad av dynamik rent hälsorfrämjande.

http://www.medicalnewstoday.com/articles/249646.php
http://www.apple.com/se/sound/

Ella är ju Ella. Låter ju bra även med snäckorna i örat. Men dynamiken ligger där och lurar. Det blir lite lugnare med Sennheisern.

I en enklare anläggning typ separata högtalare till datorn så uppstår andra problem. Nu har jag ingen sådan utrustning alls. Så det är andra till att pröva.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-02-08 23:50

Kronkan skrev:Så på så sätt är ju en del av den moderna musikens avsaknad av dynamik rent hälsorfrämjande.

Där tror jag du har fetfel.

Processningen på den "moderna musiken" ger dist, vilket ökar innehållet av höga frekvenser. Dessutom eqas det så att höga frekvenser höjs. Höga frekvenser är mycket skadligare för hörseln än låga.

Glesa transienter är heller knappast farliga på de nivåer som de brukar spelas hemma. Liveljud kan vara det, som trummor eller pistolskott, men de har typiskt mycket högre nivå än hur den typiske audiofilen spelar på stereon. Och då ska man förstås ha hörselskydd.

Ljudet vid förstärkta konserter eller mycket annat musikspelande i offentliga miljöer är ofta så starkt att det är skadligt, och det beror inte på transienterna utan på kompressorerna ock limitrarna.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2013-02-08 23:53

Ääääh det där är ju ett dynamiskt mästerverk jämfört med det här albumet (som förövrigt har väldigt fina låttitlar)

Bild

Ja sista låten har hela 2,5 i crest =D =D =D

Bild

Och låter så här om någon mot förmodan vågar lyssna:
https://www.youtube.com/watch?v=xAZ5TSAA4VQ
Senast redigerad av JB 2013-02-08 23:56, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-02-08 23:55

Ah, Venetian Snares. :lol:
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2013-02-09 10:47

Svante skrev:
Kronkan skrev:Så på så sätt är ju en del av den moderna musikens avsaknad av dynamik rent hälsorfrämjande.

Där tror jag du har fetfel.

Processningen på den "moderna musiken" ger dist, vilket ökar innehållet av höga frekvenser. Dessutom eqas det så att höga frekvenser höjs. Höga frekvenser är mycket skadligare för hörseln än låga.

Glesa transienter är heller knappast farliga på de nivåer som de brukar spelas hemma. Liveljud kan vara det, som trummor eller pistolskott, men de har typiskt mycket högre nivå än hur den typiske audiofilen spelar på stereon. Och då ska man förstås ha hörselskydd.

Ljudet vid förstärkta konserter eller mycket annat musikspelande i offentliga miljöer är ofta så starkt att det är skadligt, och det beror inte på transienterna utan på kompressorerna ock limitrarna.

Självklart kan du ha rätt och jag fetfel. Men det som jag hör i mina ears plug är ju en subjektiv höjning av dynamiken. Om detta beror på den ökade disten eller på konstruktionen att man sänder in signalen direkt in i hörselgången vet jag inte.

MEn du kan också i praktiken ha fel. För om någon ställer in volymen för att lyssna blir det väl på normalläget och inte på transienten. Visst har synapserna (eller vad de heter) i snäckan en viss förmåga till återhämtning men den är ändå väl begränsad. ÄR det inte så att lyssnaren kommer att ställa in på låtenens normala läge oavsett dynamiken i låten. Så transienten kommer alltid i transientrik musik bli en belastning speciellt om du lyssnar i lurar.

Hela jämföreslen med en konsertsituation haltar. Där är det arrangören som bestämmer volymen och publiken har att förhålla sig och eventellt skydda sig genom att öronpluggar eller ställa sig i lokalen där volymen är något lägre.

Vad gäller annan lyssning så är det ju lyssnaren som kan bestämma volymen. Hemma över högtalare så är det ju snarare hänsyn till grannarna som bestämmer volymen även om de tyvärr få tåla ett och annat. Vad gäller över någon form av lurar s begränsas volymen av anläggningen. Alltså det är max över datorns ljudkort.

Så frågan tål nog en och annan reflektion.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2013-02-09 10:58

shifts skrev:Ah, Venetian Snares. :lol:

https://www.youtube.com/watch?v=cs_eMqI1MIQ

Jag måste sänka volymen till 60 enheter av 100. Men det funkar ändå över earpluggarna. Blir ju inget som blir för hemskt. Men föredrar det ju Senneheisern där basen blir tydligare och detaljerna framträder.

Men detta är ju musik som funkar över ett par enkla earpluggar som är medsända phonen. Inga elakheter uppträder.

...........................................................................................
Sometimes adam white mix
https://www.youtube.com/watch?v=qjWANuKCOS0

Relativt set så funkar detta bäst over earpluggarna för mig. Över Sennheisen så blir det lite matt. Mina erapluggs lyfter diskanten något tror jag. Vissa ljud blir mera framträdande över pluggarna. Låten hamnar på 80 i volyminställning för att få den att låta ”normalt” över pluggarna.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2013-02-10 13:48

Letar så att säga till förklaringar till att cd inte alltid blir bättre än vinylutgåvan. Och till att en hel del musik idag är komprimerad.

Så fann denna studie
......................................................................
iPod generation prefer MP3 fidelity to CD says study

http://www.macworld.co.uk/ipad-iphone/n ... wsid=25288
"Acclaimed dance music producer Rennie Pilgrem is one who admits to mixing music on an iPod, although he is not a fan the sonic results. "To my ears iPods are not even as good quality as cassette tape," he said. "But once someone gets used to that sound then they feel comfortable with it."

Denna forskning pekar på att den är på gång en värderingsförändring gällande vad som föredras vid uppspelning av musik. Så det kan ju vara en del av förklaringen till att musik levereras komprimerad.
..............................................................................

Finns väl självklart olika förklaringsmodeller till det som händer. Men de verkar samverka.

Har i en annan tråd belyst hur jag uppfattar skillnaden mellan cdutgåvan och vinylen gällande Bob Dylans senaste Album. I min värld så har vinylen en pondus som saknas i cd:n.

Och msuikindustrin kommer att fortsätta att ge ut olika utgåvor med lite olika ljud. Detta eftersom de kan nå olika kundgrupper.Vinylen mindre komprimerad m m.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-02-10 14:12

Formatet MP3 har ingenting med dynamikkomprimering att göra. Det verkar otroligt svårt att hålla isär detta, även för de som gör undersökningar (eller för de som skriver om undersökningar).

Inte du Kronkan, utan tänker på innehållet i citatet. Men det gör det svårt att veta som diskuteras. När jag läser sånt som att "iPod är sämre än kassettband" låter det som en sådan sak de som inte har koll bara häver ur sig. Ungefär som att vem som helst du stannar på gatan "vet" att vinyl har det överlägsna ljudet.
2021 maj på Spotify

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2013-02-10 16:18

Ett kassettband som är inspelad med Dolby S och med en maskin som är optimalt trimmad för bandet. Då blir det riktigt bra, så pass bra att det blir svårt att höra skillnaden till en digital inspelning på en CD. Jag har själv testat vid flera tillfällen.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-02-10 16:30

Du har säkert rätt, men frågan är vad den citerade menade

Det finns många lösa ändar att dra i. Hur låter en iPod? Om en MP3-fil har hörbara artefakter klandrar jag inte apparaten. Är det hur lurarna låter? Dynamikkomprimerar en iPod?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-02-10 17:27

Kronkan skrev:"Acclaimed dance music producer Rennie Pilgrem is one who admits to mixing music on an iPod, although he is not a fan the sonic results. "To my ears iPods are not even as good quality as cassette tape,"

Håller med shifts, ovanstående uttalande är ju helt obegripligt.

Det jag möjligen kan hålla med om i övrigt är att dynamiska inspelningar i digital kvalitet med en bra digital spelare (ipod eller smartphone) samt bra pluggar/lurar (typ iphone/ipod eller bättre) så blir ljudet (i praktiken) nästan "för bra" för den som inte lyssnar med hifi-anspråk.

Så bra ljud som tekniken idag medger i lurar är egentligen ganska krävande och är bra för intensivt/aktivt lyssnande - men det kanske inte alla musikkonsumenter orkar med någon längre stund, speciellt inte de som vill få lite popmusik i tunnelbanan utan hifi-ambitioner. Då kanske musiken börjar produceras efter denna större grupp lyssnare, snarare än hifi-lyssnaren.

Men tekniken är det egentligen inget fel på, varken ipods, "enkla" lurar, smartphones, mp3 osv. Den är fullt hifi-kapabel och förvånansvärt bra.

(Kassettband i walkman förr var ju raka motsatsen - jobbigt för hifi-lyssnaren men prefekt för pop-konsumenten)

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2013-02-10 17:47

shifts skrev:Formatet MP3 har ingenting med dynamikkomprimering att göra. Det verkar otroligt svårt att hålla isär detta, även för de som gör undersökningar (eller för de som skriver om undersökningar).

Inte du Kronkan, utan tänker på innehållet i citatet. Men det gör det svårt att veta som diskuteras. När jag läser sånt som att "iPod är sämre än kassettband" låter det som en sådan sak de som inte har koll bara häver ur sig. Ungefär som att vem som helst du stannar på gatan "vet" att vinyl har det överlägsna ljudet.

Hejsan Shifts! Du har helt rätt i att mp3 och kompression och annan påverkan är olika saker. Ett viktigt påpekande.
Här en länk till kompositören och musikprofessorn när han själv pratar om hur musik och musiklyssnandet utvecklats
https://www.youtube.com/watch?v=HKdcpQol4-I
…………………………………………………………………………………

Här en annan text som delvis handlar om att återgivningskvalité gällande musik i klassisk mening inte upplevs såsom så viktigt längre
http://www.wired.com/gadgets/miscellane ... ntPage=all

Speaking at an Online publishers conference in London last October, New York University new-media studies professor Clay Shirky had a mantra to offer the assembled producers and editors: "Don't believe the myth of quality." When it comes to the future of media on the Web, Shirky sternly warned, resist the reflex to focus on high production values. "We're getting to the point where the Internet can support high-quality content, and it's as if what we've had so far has all been nice—a kind of placeholder—but now the professionals are coming," Shirky said. "That's not true." To reinforce his point, he pointed to the MP3. The music industry initially laughed off the format, he explained, because compared with the CD it sounded terrible. What record labels and retailers failed to recognize was that although MP3 provided relatively low audio quality, it had a number of offsetting positive qualities.
Shirky's point is crucial. By reducing the size of audio files, MP3s allowed us to get music into our computers—and, more important, onto the Internet—at a manageable size. This in turn let us listen to, manage, and manipulate tracks on our PCs, carry thousands of songs in our pockets, purchase songs from our living rooms, and share tracks with friends and even strangers. And as it turned out, those benefits actually mattered a lot more to music lovers than the single measure of quality we had previously applied to recorded music—fidelity. It wasn't long before record labels were wringing their hands over declining CD sales.
"There comes a point at which improving upon the thing that was important in the past is a bad move," Shirky said in a recent interview. "It's actually feeding competitive advantage to outsiders by not recognizing the value of other qualit ies." In other words, companies that focus on traditional measures of quality—fidelity, resolution, features—can become myopic and fail to address other, now essential attributes like convenience and shareability. And that means someone else can come along and drink their milk shake.
……………………………………………………………………………………..

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2013-02-10 18:28

phloam skrev:
Kronkan skrev:"Acclaimed dance music producer Rennie Pilgrem is one who admits to mixing music on an iPod, although he is not a fan the sonic results. "To my ears iPods are not even as good quality as cassette tape,"

Håller med shifts, ovanstående uttalande är ju helt obegripligt.

Det jag möjligen kan hålla med om i övrigt är att dynamiska inspelningar i digital kvalitet med en bra digital spelare (ipod eller smartphone) samt bra pluggar/lurar (typ iphone/ipod eller bättre) så blir ljudet (i praktiken) nästan "för bra" för den som inte lyssnar med hifi-anspråk.

Så bra ljud som tekniken idag medger i lurar är egentligen ganska krävande och är bra för intensivt/aktivt lyssnande - men det kanske inte alla musikkonsumenter orkar med någon längre stund, speciellt inte de som vill få lite popmusik i tunnelbanan utan hifi-ambitioner. Då kanske musiken börjar produceras efter denna större grupp lyssnare, snarare än hifi-lyssnaren.

Men tekniken är det egentligen inget fel på, varken ipods, "enkla" lurar, smartphones, mp3 osv. Den är fullt hifi-kapabel och förvånansvärt bra.

(Kassettband i walkman förr var ju raka motsatsen - jobbigt för hifi-lyssnaren men prefekt för pop-konsumenten)

Jag har ingen erfarenhet av varken mp3 eller Walkman. Men som jag tidigare sagt så prova att lyssna med de medsända lurarna till någon smarphone. Det är så llångt man kan komma från vad jag menar med hifi om jag hårddrar det. JAg har ljusår bättre ljud i bilen som är en ålderstigen BMW. Det är klart att du kan förbättre ljudet om du hänger på ngt bättre på iphonen.

Även denna tråd innehåller några exempel på skicket hur en del musik levereras. Jag vill absolut inte nedvärdera sådant men det är ju inte precis det skick som jag föredrar att lyssna på.

Men en del ser väl dessa exempel såsom att något råkat trycka på fel knapp och inte såsom något som faktiskt har orsaker och förklaringar.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-02-10 19:06

Kronkan skrev:
Jag har ingen erfarenhet av varken mp3 eller Walkman. Men som jag tidigare sagt så prova att lyssna med de medsända lurarna till någon smarphone. Det är så långt man kan komma från vad jag menar med hifi om jag hårddrar det.

Där har vi nog förklaringen - själv har jag lyssnat i allt från kassettwalkman och pilotlurar på 80-talet via portabel CD och mp3-spelare till dagens musikmobiler med alla tänkbara sorter lurar i olika prisklasser.

Ska det gå att säga nåt så måste vi komma överens om vad som avses med lurar - de som följer med iPhone 3/4/5 eller de som följer med en kontantkorts-smartphone..? Eller Kinakopior av Applelurarna för 50:- på Tradera? Det är rätt brutalt stor skillnad, kan jag intyga.

Jag är beredd att hålla med om att din BMW-stereo säkert låter bättre än de senare iaf :)

Men i t.ex. en iPhone med medföljande vita originallurar så är det deinitivt kvalitén på inspelningen (dynamik, produktion, och/eller kodning) som sätter gränserna för hur bra det låter. Inte spelare/lurar.

Det får du ta mitt ord på som erfaren lurlyssnare :)

Så orsaken till att inspelningssätt förändras måste man hitta i annat än dagens uppspelningsteknik, för den kan lätt ge absolut HiFi för småpengar till alla. Om man undviker skräpet/kopiorna.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2013-02-10 19:33

Jag använder dagligen lurar och endast sådana som är medsända mina två Iphones. De vita. Men avänder sådant ytterst sällan till musiklyssning. JAg lyssnar hemma. Något i bilen. Men som jag sagt tidigare behöver jag focus i arbete och i andra sammanhang. Musik stör tänkandet för mig.

Men om jag nu tar och lyssnar på över ljudkortet i datan och jämför med mina Sennheiser (HD 558) och Iphones medskickade lurar så kan jag inte tycka att de vita earpluggarna är bra. De låter vasst. Basen försvinner i en utjämnad sörja. Dynamiska partier lyfter för mycket och kan till och med förvandals till rena spikar. Alltså jämfört med det som jag vanligtvis lyssnar på. Men om man tar och lyssnar på exempelvis de exempel som är givna i denna tråd så funkar det.

Så unga musiklyssnare och musikproducenter har ingått i ett nytt avtal där ljudkvalité i den gamla meningen är i första prioritet. Det är väl det som trådens exempel exemplifierar.

Återgå till Musikstugan