Men fifasen hur det låter.
Full analysis
/overview.gif)
Moderator: Redaktörer
/overview.gif)
Kronkan skrev:https://www.youtube.com/watch?v=T2gdbQpESNY
Kronkan skrev:En nära släkt av den yngre generationen som är musiker och gett ut några skivor påstod sist att man man inte kan leverare för mkt dynamik m m om lyssningskaran använder enkla sätt att spela musiken på.
Kronkan skrev:De funkar i mina enklaste hörlurar - tillbehören/medskicket till mobilen.
PekkaJohansson skrev:Kronkan skrev:En nära släkt av den yngre generationen som är musiker och gett ut några skivor påstod sist att man man inte kan leverare för mkt dynamik m m om lyssningskaran använder enkla sätt att spela musiken på.
Då får du berätta för den yngre släktingen att det fungerade utmärkt att ge ut och lyssna på rimligt dynamisk populärmusik från 1920-talet fram till omkring 1990 och att det fungerade i många olika lyssningssituationer. Du kan dessutom tillägga att det fortfarande fungerar om bara viljan finns.
Kronkan skrev:Hej Pekka!
Var är din förklaring till att det har hänt något sedan 1990.
Visst har loudnes war härjat. OK.
Men tar det mest spelade låten på Yuotuben med Beatles och lyssnar på den genom mina enklaste lurar. Låter det bra. Det vill jag definitivt inte hävda.
http://www.youtube.com/watch?v=U6tV11acSRk
Men vilken är din förklaringsmodell?
Själv så är min tes att uppspelningsutrustningen påverkar
Kronkan skrev:Så på så sätt är ju en del av den moderna musikens avsaknad av dynamik rent hälsorfrämjande.
Svante skrev:Kronkan skrev:Så på så sätt är ju en del av den moderna musikens avsaknad av dynamik rent hälsorfrämjande.
Där tror jag du har fetfel.
Processningen på den "moderna musiken" ger dist, vilket ökar innehållet av höga frekvenser. Dessutom eqas det så att höga frekvenser höjs. Höga frekvenser är mycket skadligare för hörseln än låga.
Glesa transienter är heller knappast farliga på de nivåer som de brukar spelas hemma. Liveljud kan vara det, som trummor eller pistolskott, men de har typiskt mycket högre nivå än hur den typiske audiofilen spelar på stereon. Och då ska man förstås ha hörselskydd.
Ljudet vid förstärkta konserter eller mycket annat musikspelande i offentliga miljöer är ofta så starkt att det är skadligt, och det beror inte på transienterna utan på kompressorerna ock limitrarna.
shifts skrev:Ah, Venetian Snares.
Kronkan skrev:"Acclaimed dance music producer Rennie Pilgrem is one who admits to mixing music on an iPod, although he is not a fan the sonic results. "To my ears iPods are not even as good quality as cassette tape,"
shifts skrev:Formatet MP3 har ingenting med dynamikkomprimering att göra. Det verkar otroligt svårt att hålla isär detta, även för de som gör undersökningar (eller för de som skriver om undersökningar).
Inte du Kronkan, utan tänker på innehållet i citatet. Men det gör det svårt att veta som diskuteras. När jag läser sånt som att "iPod är sämre än kassettband" låter det som en sådan sak de som inte har koll bara häver ur sig. Ungefär som att vem som helst du stannar på gatan "vet" att vinyl har det överlägsna ljudet.
phloam skrev:Kronkan skrev:"Acclaimed dance music producer Rennie Pilgrem is one who admits to mixing music on an iPod, although he is not a fan the sonic results. "To my ears iPods are not even as good quality as cassette tape,"
Håller med shifts, ovanstående uttalande är ju helt obegripligt.
Det jag möjligen kan hålla med om i övrigt är att dynamiska inspelningar i digital kvalitet med en bra digital spelare (ipod eller smartphone) samt bra pluggar/lurar (typ iphone/ipod eller bättre) så blir ljudet (i praktiken) nästan "för bra" för den som inte lyssnar med hifi-anspråk.
Så bra ljud som tekniken idag medger i lurar är egentligen ganska krävande och är bra för intensivt/aktivt lyssnande - men det kanske inte alla musikkonsumenter orkar med någon längre stund, speciellt inte de som vill få lite popmusik i tunnelbanan utan hifi-ambitioner. Då kanske musiken börjar produceras efter denna större grupp lyssnare, snarare än hifi-lyssnaren.
Men tekniken är det egentligen inget fel på, varken ipods, "enkla" lurar, smartphones, mp3 osv. Den är fullt hifi-kapabel och förvånansvärt bra.
(Kassettband i walkman förr var ju raka motsatsen - jobbigt för hifi-lyssnaren men prefekt för pop-konsumenten)
Kronkan skrev:
Jag har ingen erfarenhet av varken mp3 eller Walkman. Men som jag tidigare sagt så prova att lyssna med de medsända lurarna till någon smarphone. Det är så långt man kan komma från vad jag menar med hifi om jag hårddrar det.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 29 gäster