Världens största skivsamling...

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2013-03-04 13:46

andyman_se skrev:
RogerGustavsson skrev:Stora samlingar är kanske kul och lite status men det är ju inget man hinner lyssna igenom direkt...

Hur många låtar ligger det på Spotify?

Enligt Spotify´s hemsida har dom över 15 000 000 låter. Tror dock siffran kan vara gammal, enligt uppgift kan det läggas till flera tusentals låtar på en dag. Kanske uppåt en 20 000 000 låtar idag?

Tar ju ändå ett tag att lyssna igenom oavsett....

Nu ska vi inte blanda ihop skivsamlingar och filsamlingar. :-)

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2013-03-04 14:00

PekkaJohansson skrev:
andyman_se skrev:
RogerGustavsson skrev:Stora samlingar är kanske kul och lite status men det är ju inget man hinner lyssna igenom direkt...

Hur många låtar ligger det på Spotify?

Enligt Spotify´s hemsida har dom över 15 000 000 låter. Tror dock siffran kan vara gammal, enligt uppgift kan det läggas till flera tusentals låtar på en dag. Kanske uppåt en 20 000 000 låtar idag?

Tar ju ändå ett tag att lyssna igenom oavsett....

Nu ska vi inte blanda ihop skivsamlingar och filsamlingar. :-)

Med vänlig hälsning

Pekka

Hej Pekka!
En skivsamling för mig är fysisk. Men min är indelad i olika "filer". Vet egentligen inte vad andra kallar en uppdelad del av sin samling. Hur gör du Pekka och vad kallar du en uppdelning.

Idag har jag nog 80-90 olika "filer". De är separerade och alla märkta. Finns några backar med oklara skivor. Sådana som inte fått sin plats i filsystemet.

Men hur många skivor har du och har du något system för att hitta dem och stoppa undan dem i när de inte spelas.

Ordet fil kommer inte, för mig, från the modern life utan har väl använts sedan urminnes tider för hur man sorterar in större mängder i mindre hanterbara filer.
http://en.wikipedia.org/wiki/File_folder

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2013-03-04 14:06

Med filsamlingar avsåg jag samlingar av digitala musikfiler som ligger på Spotify och liknande ställen och som underligt nog har diskuterats i denna tråd om stora skivsamlingar. Fil kan förvisso också vara något drickbart eller något man kör i, men jag avsåg heller inte dessa betydelser av ordet.

Min skivsamling har jag tappat räkningen på. Skivorna står i hyllor samt huller om buller på golvet, men mestadels i bokstavsordning. Jag har också underavdelningar för filmmusik, barnskivor, flickgrupper, 50- och 60-talsssamlingar, 70- och 80-talssamlingar samt jazz, klassiskt och så kallade audiofilskivor varav några få förtjänar epitetet.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-03-04 14:14

Kronkan skrev:Själv har jag ju en liten samling lp-skivor inklusive cd så det handlar nog om något under 2000 st. Men lp tar ju plats. Lite grovt räknar jag med 80 lp i en back. 1 meter blir då ca 250 skivor.

Jag räknar in mina LP till ca 385 st/m. Har dem tätare packade så att de inte står och slår sig.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2013-03-04 14:35

Att ha plastfickor runt sina lp-skivor gör också skillnad. Plastfickor är fina, skyddar skivorna och ger ett mer exklusivt utseende. De gör å andra sidan skivorna mer besvärliga att skjuta in och ut ur hyllan samt stjäl alltså plats. Jag funderar på att skaffa ett par backar för att ha de mest intressanta skivorna mer lättåtkomliga i rummet. Det bör vara backar med tättslutande lock så att inte dammkornen hittar in till de rara vaxen.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2013-03-04 19:17

PekkaJohansson skrev:Att ha plastfickor runt sina lp-skivor gör också skillnad. Plastfickor är fina, skyddar skivorna och ger ett mer exklusivt utseende. De gör å andra sidan skivorna mer besvärliga att skjuta in och ut ur hyllan samt stjäl alltså plats. Jag funderar på att skaffa ett par backar för att ha de mest intressanta skivorna mer lättåtkomliga i rummet. Det bör vara backar med tättslutande lock så att inte dammkornen hittar in till de rara vaxen.

Med vänlig hälsning

Pekka

Till Roger och Pekka!

Bara hemma och vänder kort. Men kontrollräknat en back. Ca 80 LP-skivor i plastfodral får jag plats med.

Sedan förvarar jag alltid skivan i plastfodralet men inte instoppat i konvolutet. Detta på grund av att tidiga amerikanska omslag har dålig karton som gärna srpicker i sömmen. Kan inte få Popsnöret att särksilja sådana skivor från andra. Regeln gäller därför alla. Men packar inte skivorna till max. I bokhylla går det kanske bättre att packa tätare. Men även där nästan alla i plastfodral och inte stenhårt packat.

Så Roger kan säkert ha rätt att det går att tränga in något fler skivor utan plast och tätare packat.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2013-03-04 19:21

PekkaJohansson skrev:Med filsamlingar avsåg jag samlingar av digitala musikfiler som ligger på Spotify och liknande ställen och som underligt nog har diskuterats i denna tråd om stora skivsamlingar. Fil kan förvisso också vara något drickbart eller något man kör i, men jag avsåg heller inte dessa betydelser av ordet.

Min skivsamling har jag tappat räkningen på. Skivorna står i hyllor samt huller om buller på golvet, men mestadels i bokstavsordning. Jag har också underavdelningar för filmmusik, barnskivor, flickgrupper, 50- och 60-talsssamlingar, 70- och 80-talssamlingar samt jazz, klassiskt och så kallade audiofilskivor varav några få förtjänar epitetet.

Med vänlig hälsning

Pekka

Jag förstod dig men kunde inte låta bli att ändå associera p g a att jag använder ordet fil för en delklump av samlingen ex Rolling Stones. Andra filer mera vidlyftiga såsom Blues. Vilka inte är många mest John Mayall.

Föregående

Återgå till Musikstugan