Moderator: Redaktörer
xeizo skrev:Kronkan skrev:http://www.expectingrain.com/discussions/viewtopic.php?p=1233324&sid=09cb42b6e959b6d5fbf15388c21f121e
JAg gör samma iaktagelse kring ljudet på vinyl kontra cd såsom en del gör i tråden ovan när de spelar Bob Dylans senaste.
Skillnaden är väsentlig till vinylens fördel här hos mig. Ingen tvekan. Den mörka rösten lyfter i vinylutgåvan. Också andra skillnader.
En i den länkade tråden skriver så här. Så ensam är jag inte!
"I have been listening to the downloaded version of 'Tempest' for 2 weeks now and thinking that it was a wonderful album and that it sounded great.
LITTLE DID I KNOW!!!
I got my vinyl today from Amazon - put it on while home at lunch, and immediately started crying (yes, I know, I cry a lot - but usually for good reason) - this album sounds totally different from what I've been listening to! I cannot believe the difference - his voice is so deep and full - the words are so clear - it's like going from listening to a cheap, tinny old transister radio to full volume FM stereo back in the day -
What a wonderful album it truly is - I can't wait to hear the rest of the album - everyone needs to hear it on vinyl!!
doomed"
Olika mastrar? Även om det är samma, vilket verkar osannolikt, vet vi inget om vilken utrustning han har. Hans vinylkedja kanske är bättre än den digitala.
Hursomhelst, nyare skivor brukar vara söndermastrade på CD pga "loudness wars" som det finns oändligt med trådar om här. Kanske har man inte brytt sig om att mastra sönder vinylutgåvan eftersom man inte räknar med någon radiotid för den. Skivbolag är som bekant affärsdrivande.
Dessutom lär väl skivan vara INSPELAD digitalt, så, case cloosed. Typ.
Bra CD låter mer likt mina egna liveinspelningar än vad något på vinyl gör, så jag gillar digitalt, men jag gillar inte "loudness wars".
Kronkan skrev:http://www.dr.loudness-war.info/index.php?sort=id&order=desc&page=3
Här ovan tydligen en sammanställning över olika albums ”Dynamic Range”. En beskrivning av the loudness-war. Bläddrade runt lite. Det verkar vara så att vinyl nästan utan undantag är frisk och cd varierar kraftigt men många med mkt lite dynamiskt omfång.
jeff_belowski skrev:Näsåvisstsåva här kommer lite mer struntprat;
Henry Rollins, vinylkonnässör:
“As an LP spins, your needle goes on the musical journey with you, traveling great distances as it deftly picks up the analog information and delivers the sonic message to you in real time. Vinyl is the people, a CD is the man.”
“Yes, yes, y’all, it’s not hipster, elitist hype — vinyl sounds better. Much better. There is actual music in those grooves. Technically speaking, there is no music whatsoever on a CD. Lots of information but no music. “
“Sitting in a room, alone, listening to a CD is to be lonely. Sitting in a room alone with an LP crackling away, or sitting next to the turntable listening to a song at a time via 7-inch single is enjoying the sublime state of solitude.”
Theo Parrish, digital-dj-uppläxare:
(tre minuter räcker, sen blir det off topic)
http://youtu.be/-5USZQ97l9s
Är dom inte för roliga?
xeizo skrev:Inget fel i att gilla färgat ljud ... ;-P

hifikg skrev:Lyssnade tidigare i afton på en rippad vinyl, skulle föreställa 24-192. Det lät för eländigt. Skivspelaren som använts kan inte ha varit frisk. Det knäppte o knastrade och ett tydligt rumble hördes. Annars hade man väl kunnat tänka sig att högupplöst rippade vinyler vore något. Någon nostalgisk knäppning här och där och för övrigt digitalformatets alla fördelar...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster