Moderator: Redaktörer
aisopos skrev:Jag saknar också det.
Musikartister borde väl ha minst lika mycket politiskt intresse som folk i allmänhet.
Jag vill lite försiktigt försöka skylla på två saker:
1. Merparten av denna musik uppstod i flower power-vågen. 1968,
kommunism vs kapitalism i kalla krigets skugga, osv osv
Det var en annan värld då, med mycket motsättningar, världskriget i ganska
gott minne, vietnamkriget pågående. Färgstarkare politiker.
Kärnkraft nej tack, kollektivboende osv osv.
Någon gång under sent -70tal tidigt 80 så ebbade allt det sakta ut.
Och kapitalismen tog över, fri kreditgivning, mindre samhällsmotsättningar,
lite mer yta och glitter osv.
Det blev liksom inte samma utrymme för att göra låtar med kraftfullt politiskt
tema, i alla fall inte på bekostnad av en fin välslimmad musik.
2. Skivbolagen.
Det har aldrig varit i deras intresse att artisterna ska föra fram politik, det
kan accepteras så länge det säljer skivor, men skivbolagen har säkert i allmänhet
smått bromsat det politiska innehållet, ängsligt sneglande på opinionen och
försäljningssiffror och att helst undvika att stöta sig med någon.
Och för att komma fram som artist har man varit tvungen att gå genom skivbolagen
och då har dom haft makten över filtret.
Nu ökar samhällsklyftorna, i hela västvärlden åtminstone. Och skivbolagen
börjar tappa makten över lanseringen av artister, iom internet.
Så jag spår att vi får se en sakta ökning av politisk musik.
Max, din första mening är minst sagt kryptisk. Jag tror nog jag förstår vad
du vill säga. Men vill du slippa två sidor med inlägg av faktiskt-diskussion
över vad det kan betyda ska du nog ändra lite.
Jansson skrev:Ebba Grön var politiska posörer.
De fortsatte bara i samma spår som den intellektuella elit som proggrörelsen redan hade representerat.
Ebba Grön hade inget eller mycket lite att säga till den unga generationen av sin tid.
Jocke skrev:Jansson skrev:Ebba Grön var politiska posörer.
De fortsatte bara i samma spår som den intellektuella elit som proggrörelsen redan hade representerat.
Ebba Grön hade inget eller mycket lite att säga till den unga generationen av sin tid.
Det var kanske inte riktigt samma människor som var ungdomar 1968 som 1980... Var en konsert när jag var typ 24 och var då bland de äldsta...^^
roggaro skrev:Jansson skrev:roggaro skrev:äsch! tiden lider och vi med den.. får bara ont i huve't, sorry jansson
Roggis.
i källar'n i m-lund hände de saker
roggaro skrev:javisst! vi ordnade ju riktiga 'rock konserter' å sånt i närområdena... jag va yngst knappast i målbrottetoch va en naturlig Mick Jagger
![]()
![]()
Jansson skrev:Jocke skrev:Jansson skrev:Ebba Grön var politiska posörer.
Det var kanske inte riktigt samma människor som var ungdomar 1968 som 1980... Var en konsert när jag var typ 24 och var då bland de äldsta...^^
Jag var bara sju år i -68.
Förstår intellektuellt hur viktig den var för din generation.
phloam skrev:Om vi nu ska tala om forna tider så är det kanske inte alla som är medvetna om hur "politisk" rave-rörelsen var på 90-talet. Inte uttalat, men helt plötsligt fanns en kultur som hade helt andra värderingar än prylsamlande 60-talister, som stod för nånting som etablissemanget upplevde som djupt hotfullt.
"Rave var 90-talets Punk" sa de i "Ström åt Folket"-programmet hörde jag, och så var det på sätt o vis - en rörelse berörde nåt fundamentalt, som visade att det fanns alternativa levnadssätt än det materialistiska tillväxt- och konsumtionssamhället. Inga flummiga orealistiska hippies (jo en del kanske, speciellt gamla proggare som hakade på) utan målmedvetna ungdomar med internet och en musik som kunde förflytta berg.
Inte undra på att Thatcher i England fick total panik och lagstiftade mot grupper av människor som dansar till repetitiv musik, eller att man i Sverige stormade fester med polis och tog till "Rejvkommissionen".
Rätt märkligt att det fick passera så obemärkt, men media var ju behjälpliga att utmåla rörelsen som en trist "drogkultur". Vilket ju inte var riktigt sant. Jag väntar förresten fortfarande på att "Ölkommissionen" ska dyka upp på lokala puben och kolla läget.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster