Moderator: Redaktörer
Ragnwald skrev:Kan ju vara på sin plats att lagstifta även om ljudnivån på fotbollsmatcher.
jockewe skrev:Ragnwald skrev:Kan ju vara på sin plats att lagstifta även om ljudnivån på fotbollsmatcher.
Glöm inte bebisar!
Vigor skrev:Jag kan inte med ord nog uttrycka hur horribelt jag tycker att förslaget är.
En begränsning av det slaget invaggar folk i en falsk trygghet och föder ressonemang hos publiken av typen: "Eftersom reglerna efterlevs så är det nog helt ofarligt för hörseln att lyssna hela konserten utan öronproppar".
Det är INTE safe på normala pop- och rockkonserter!
Det enda som kommer att hända är att de som sköter ljudet vid konserterna kommer att pressa ihop och dista ljudet ännu mer än de redan gör för att publiken skall uppleva ljudet som starkare än det i själva verker är.
Amplituden är INTE den enda avgörande parametern när det gäller riskerna för hörselskador...
Att värna om folks hörsel är bra. Men detta är inte vägen att gå.
IngOehman skrev:Verkligheten är komplicerad och vill man göra det så bra som möjligt så måste man ta hänsyn till en mängd faktorer - och utnyttja en massa tillbudsstående möjligheter.
lennartj skrev:Att sänka utnivån från PA-systemet torde vara tämligen meningslöst för artister som Justin Bieber, eftersom det inte är han, utan publiken som orsakar de högsta ljudnivåerna.
Svante skrev:lennartj skrev:Att sänka utnivån från PA-systemet torde vara tämligen meningslöst för artister som Justin Bieber, eftersom det inte är han, utan publiken som orsakar de högsta ljudnivåerna.
Jag har aldrig varit på konsert med Justin Bieber, har du? Jag har dock svårt att tro att publiken överröstar hans PA. Min erfarenhet är iaf att det är fullständigt omöjligt att göra sig hörd på en del ställen pga starkt PA-spelande.
lennartj skrev:Svante skrev:lennartj skrev:Att sänka utnivån från PA-systemet torde vara tämligen meningslöst för artister som Justin Bieber, eftersom det inte är han, utan publiken som orsakar de högsta ljudnivåerna.
Jag har aldrig varit på konsert med Justin Bieber, har du? Jag har dock svårt att tro att publiken överröstar hans PA. Min erfarenhet är iaf att det är fullständigt omöjligt att göra sig hörd på en del ställen pga starkt PA-spelande.
Jag har tack och lov inte varit där, men är ändå övertygad om att drygt 10.000 tonårstjejers gälla röster åtminstone kortvarigt kan överrösta vilket PA-system som helst i Globen.
Svante skrev:lennartj skrev:Att sänka utnivån från PA-systemet torde vara tämligen meningslöst för artister som Justin Bieber, eftersom det inte är han, utan publiken som orsakar de högsta ljudnivåerna.
PerStromgren skrev:Det är uppenbarligen något jag inte förstår. Förklara för mig.
Användare som besöker denna kategori: radelius och 20 gäster