Musik och Plats - ditt bästa minne? (Ej live)

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Musik och Plats - ditt bästa minne? (Ej live)

Inläggav phloam » 2013-06-27 01:28

Är nyfiken på om ni har egna exempel på hur en plats i kombination med musik skapat en alldeles särskilt stark och minnesvärd upplevelse?

Obs! INTE konserter - för då blir det bara en massa konsertminnen :)

Jag menar i vardagen, på resa, där kanske slumpen spelat in eller om ni avsiktligen lyssnat viss musik på vissa platser?

Hittar ni nån bra bild opå platsen och kanske en spotify/tublänk så är det uppskattat :)

Användarvisningsbild
misanplass
Skivborsten

Inläggav misanplass » 2013-06-27 16:13

I början på 90-talet på ett tankställe längs autobahn i södra tyskland. Jag är på bilsemester tillsammans med killkompisar och vi har stannat för att tanka. Vi är i körkortsåldern och har franska sydkusten som mål. Det är en perfekt sommarkväll, varmt och vindstilla och det har börjat att skymma.

Två mörka bilar glider in på tappen för att tanka, en VW Polo och en VW Golf. Ur bilarna för att sträcka på benen kliver ett gäng unga killar och tjejer på väg till fest. Sällskapet är på bästa partyhumör tack vare en lagom promillehalt alkohol i blodet. Bilarna är stylade helt rätt enligt vårt tycke vid den tiden. Ena bildörren lämnas öppen under stoppet och ett helt underbart bilstereoljud strömmar ut från bilen. Inte speciellt högt men med rejäl pondus.

Denna episod snackar vi i kompisgänget fortfarande om då och då. Det hela utspelade sig på kanske runt fem tio minuter och gjorde stort intryck på oss alla. Allt stämde på något sätt under dessa få minuter. :)
Spitzenklasse! (Stock, Aitken & Waterman) - https://www.youtube.com/watch?v=tto_nmsND_o

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-06-27 17:23

Gick inom Lunds Domkyrka en gång och tänkte jag skulle gå ned i kryptan och kika på Finn och när jag kom ned där satt det en cellist där och spelade... Var både ruggigt och ruggigt bra på en gång.

Sen var jag en gång på Sofiero för att kika på rhododendronblomningen när det började pipa säckpipor bakom varannan buske... Skulle vara någon säckpipekongress eller så och alla smet iväg till sit lilla hörn för att spela in sig... :?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2013-06-27 22:01

Nattlorden skrev:Gick inom Lunds Domkyrka en gång och tänkte jag skulle gå ned i kryptan och kika på Finn och när jag kom ned där satt det en cellist där och spelade... Var både ruggigt och ruggigt bra på en gång.

Sen var jag en gång på Sofiero för att kika på rhododendronblomningen när det började pipa säckpipor bakom varannan buske... Skulle vara någon säckpipekongress eller så och alla smet iväg till sit lilla hörn för att spela in sig... :?

Men Nattis då dra pårej den däringa stärkta luvan.... det var ju live båda gångerna
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2013-06-27 22:46

Nuskavisehär, Huggbäverbrigaden har massor av sköna minnen ....
... men två sticker ut väldigt mycket:

#1. Sommaren 1968. Har offrat mig och hängt med föräldrarna till Revsudden där Nybro Kommun har en sommaranläggning och nu är det blandade kommunala höjdare (min far var en) som ska bara tälta och så. Gamlingarna sitter vid elden och snackar och jag sitter med transistorradion en bit bort och spanar in mot fastlandet (Revsudden är en halvö) och hör King Crimsons mäktiga Epitaph allt medan solens sista strålar sakta släcks ned.

#2. Nångång 1972-73. Åker med några snubbar från Lund, där jag hälsat på min syster till Linköping där jag studerar. Passerar sent på kvällen Vättern och plötsligt hörs ur bilradion enorm musik - Soft Machines oerhörda Soft Weed Factor.

Musiken:
Epitaph
Soft Weed Factor
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2013-06-27 23:42

Sommaren 83 på WOMAD-festivalen i Bath gick vi av en händelse förbi en mindre lokal där det visade sig att Robert Fripp skulle demonstrera "Frippertronics".
Vi i publiken fick också ställa frågor till Mr Fripp. En märklig upplevelse då jag tror vi inte var mer än ca 30 pers där inne.

På ett fik på festvalområdet satt vi vid bordet bredvid Peter Gabriel (festivalens huvudakt). När vi gick fram för att få autografen missade vi tyvärr att den han satt och språkade med var.... Peter Hammill :oops:
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2013-06-28 00:54

Jag hånglade till "For your eyes only" och "två av oss".

... Minnen ... :)

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2013-06-28 01:18

Ett musikminne som har etsat sig fast är när en klasskompis i högstadiet en dag tog med sig sin Telefunken kassettbandspelare och spelade Human Leagues "Open your heart" gång på gång när vi gick genom skolans korridorer. Till historien hör att han bara spelade sången fram till sticket och sedan spolade tillbaka bandet - mycket klokt eftersom sången tappar sitt momentum just där. I ungefär två minuter är den å andra sidan ett mästerverk:

http://www.youtube.com/watch?v=B60ZfTWk51I

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2013-06-28 03:36

Sommaren 1976, efter en kväll på (har jag för mig) Domino nere vid Hornstull, drog vi, tuffa gänget (= fjuniga tonåringar), vidare till Gröndal där storebrorsan till en av polarna hade egen lägenhet och en för tiden imponerande anläggning: B&O skivspelare med tangentialarm (4000?) HK försteg och slutsteg Citation 16 till ett par skitstora Celestion Ditton ”någonting”. Klockan är cirkus 02:30 på morgonkulan när drar vi igång och fortsätter tills vi somnar vid 6-blecket efter för mycket Svart Vinbärsbrännvin med svart vinbärs nektar som groggvirke.

Det spelades på kräkvolym, V-stapeln med lysdioder på slutsteget lyste konstant som en färggrann upp- och nedvänd julgran. Vi var i god form och repertoaren likaså god även om samma låtar vevades om och om igen; Layla med Clapton och bandet Derek & The Dominoes, Highway Star och Smoke on the Water från DPs Machine Head, Uriah Heeps July Morning-album, Nazareths Vigilante Man från Razamanaz-albumet, Sabbaths Sabbath Bloody Sabbath, Mississippi Queen med Mountain osv.

En granne, någon ”polack-jävel”, uppskattade dock inte repertoaren lika mycket, banka och sparka på ytterdörren och levde fan, gapade om att han skulle få Thomas vräkt. Far åt helvete blev svaret, vad kunde ”polack-jäveln” göra (?), Thomas farsa ägde ju hyreshuset. No problems!

När man väl kommit hem och efter två dagars lomhördhet kunde jag i alla fall konstatera att om man om inte sett ljuset, i alla fall hört ljudet. Sharp-receivern på 20 W, Sinus-högtalarna och en Luxor 4221 skivspelare, nä det var inget å ha. Potentare prylar behövdes.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2013-06-28 11:50

Vägskiljet när man kommer till Storsjön (den riktiga, den i Jämtland)... Svenstavik, är det så det heter? Sent en stekhet sommarkväll. På väg till Åre och jag skall förståss köra på västsidan om sjön.
Pontus Enhörning spelar först en låt som heter "Ramblin rose". Soft, Nat King Cole kanske. Sedan spelar han en annan Ramblin rose - med MC5. Liveupptagning. Det är inte lika soft. Men han spelade inte bara den, utan även försnacket...

Senare, på väg mot Malmö. Kör mot Motala någonstans. Sol och fint och trevlig väg. Radion spelar Sue Foley - Long Distance Lover.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-06-28 16:23

Lumpen, tristess, ett antal grabbar i en folkabuss med risig kassettradio, Inget på radion. Jag råkar ha ett band på mig och stoppar i, David Sylvian mumlar nåt svårbegripligt i motorbullret. PINSAMT. Inte helt rätt om man säger så.

Vänder på bandet, spolar desperat och rödkindad och hittar The Cult med "She sells Sanctuary"- alla vrålar "JAAAAAAAAAA!!!!!!!!" och full patte på stereon, sommar och nervevade rutor, resan räddad :)

The Cult - She sells sanctuary
http://www.youtube.com/watch?v=8I8mWG6HlmU

Edit: Ni kan ju tänka er, när låten drar igång efter introt så var det typ "Waynes world" fett ös i den lilla bilen och mkt glada miner. Total omvandling av stämningen :D

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2013-06-28 19:19

Jag bodde på elevhem i gymnasiet. Det var slutet av 70-talet.

Här bodde jag

Bild

Vi var rätt många som bodde där och nästa alla hade en sterio och skivor.
Oftast rätt många onekligen.
Såna där stora svarta.

Det var inte så petigt hur det lät.

Från vart och var annat rum strömmade det musik med allt mellan himmel och jord.
Vi lyssnade på musik tillsammans också. Vi brukade sitta på kvällarna inne på nåt rum.
Vi lånade skivor av varandra. Upptäckte ny musik. Vi var några som spelade och sjöng med varandra.

Det var Stefan som jag vet inte hur länge alltid skulle spela Round my hat med Steel eye span varenda dag när han kom hem från plugget.
Fy fan va trött jag var på den låten.
Eva som nästan bara spelade Leonard Cohen.
Erik som som spelade högst, alltid. Mycket Stooges där.
Marie som hann först med att köpa Gabriels första ni vet, car.
Vi var några från min klass som brukade smita upp på mitt rum när vi hade håltimmar och lyssna på de nya skivorna som jag hade för tillfället.

Att efter det skulle vara tyst i huset ca 21 tiden höra Pelle i rummet rakt över mig till slut få till Hacketts gitarrspel på Genesis "Anyway".
(Pelle har aboslut gehör och är nog en förslösad musikalisk talang ?)

Kan hålla på länge och gräva ner mig i detta men så är jag ju nostalgiker.

Det var en fin tid.

Här en homage till Pelle

http://open.spotify.com/track/6vVPjueCQfZTyheuSCDAA7
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-06-28 19:21

OlA-68 skrev:Men Nattis då dra pårej den däringa stärkta luvan.... det var ju live båda gångerna

"Live" för min del betyder en konsert man går till, båda dessa minnena var slumpmässiga. Det stod enbart om icke-konsert i förstaposten.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2013-06-28 19:28

Djävla Besserwetter! :x
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-06-28 19:32

soundbrigade skrev:Djävla Besserwetter! :x

Bild
...menar du. :mrgreen:

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2013-06-28 20:09

Inte för att jag är TS men.....

Är ni klara, Soundbrigade och Nattlorden, eller känner ni att det är dags för ett varv till?
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2013-06-28 20:55

Ett av mina starkaste platsknutna musikminnen är när jag pippade i mitt första hus. Det skedde till tonerna av Katrina & the waves. Tyvär har det minnet förstört ett par bra låtar för mig :roll: .Fast även även givit mig något att reflektera över :D .
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2013-06-30 14:28

Så fort jag börjar sjunga med min suveräna röst är varje gång ett vackert minne.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-06-30 14:56

Jag har ett minne jag kan dela med mig av.

Detta är sensommar 1990 och jag är på väg hem till Gamla Stan från jobbet i Kista i min nya röda tjänste-245:a. Jag lyssnar på P2. När jag åker Skeppbron fram hör jag en mycket vacker sopran på radion, som sjunger ett stycke jag alödrig hört förut, Agnus Dei ur Mozarts Kröningsmässa. Jag var nästan hemma, men kunde inte förmå att svänga in på Munkbron, jag ville höra färdigt! Jag vevar ner rutorna (elektriskt, det är en fin 245:a!), krämar på bilstereon (av mycket enkelt slag, men ändå) samt glider Katarinavägen upp mot Söder i sommarkvällen!

Fy f-n, vad bra det va'! Minnet har följt mig sedan dess och jag lyssnar rätt ofta på mässan av just den anledningen.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2013-07-04 23:39

Malmö, i början på 80-talet tror jag. Förmodligen nåt hotell. Tidningen AudioVideo tillsammans med Jean Hiraga ordnade en liten demo i all enkelhet. En simpel cdspelare, Pioneer PD-X 520, nåt försteg, aktivt delningsfilter och tre eller fyra effektsteg. Det ena var en klass A på 10W med en transistor. Kablar från Isoda. Detta driver en vansinnig högtalare med en gigantisk Onkenlåda för bas. Jag tror det var 2x12" eller 2x15". Altec Lansing's element. Ett stort flercelligt horn till mellanregister. Vet inte om det var ett eller två element till, fint som fanken var det iaf. På detta spelar Edenholm och Hiraga Lou Reed's Walk On The Wild Side. Jag har aldrig, varken förr eller senare hört en skiva återges på det viset. Ljudet av fingrarna som glider över strängarna på kontrabasen, innan det snärtar till i det karakteristiska introt. Fullständigt magiskt. Spelaren blev ju föremål för Svalanders moddningar sedan, och Onken har väl alltid varit legendariska. Skivan Soundrama The Pulse och Hiraga's rörförstärkarbok såldes där.
Om någon annan var där eller på annat sätt kan fylla på med detaljer är jag tacksam, mitt minne sviker mig en del.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
MHo

Inläggav MHo » 2013-07-05 18:11

Ett riktigt härligt musikminne är när jag och en kompis, i tonåren på 80-talet, låg på golvet i hans föräldrars garage, som konverterats till replokal för bandet och lyssnade på nåt som jag minns som ganska psykedeliskt...

Ett band som hette nåt med "Jane" tror jag, men som jag aldrig hittat igen när jag letat nu i vuxen ålder...

Vi låg mellan två stackar med JBL hornhögtalare 15"-are för både bashorn och mellanregister och såna där gjutna horn i metall för diskanterna... Högt var det, men ingen hi-fi direkt! :D

Ett riktigt kul minne!

Vore skoj att hitta vad det var vi lyssnade på för band!

/MHo

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-07-05 18:28

MHo, testat allmusic.com? Får upp mängder med "jane" så om du kan avgränsa mer, eller mer vad gäller musikstil, namn, fler ledtrådar..? Man kan söka via genre och "mood" osv...!

Användarvisningsbild
MHo

Inläggav MHo » 2013-07-06 00:26

phloam skrev:MHo, testat allmusic.com? Får upp mängder med "jane" så om du kan avgränsa mer, eller mer vad gäller musikstil, namn, fler ledtrådar..? Man kan söka via genre och "mood" osv...!

Jo, jag har letat där lite förut, men nu fick jag lust att göra ett nytt försök! :)

/MHo

Användarvisningsbild
Zeeall

Inläggav Zeeall » 2013-07-07 04:25

Brände runt en sommar i en kompis VW Golf mk2 med Kalle Baah i stereon.
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Återgå till Musikstugan