ZZ Top

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-08-02 00:09

Den här tråden har fått mig att youtuba en hel del på ZZ top senaste dagarna. Vilka sköna snubbar de är! Jag gillar deras återhållna koreografi... De står och spelar som om de var helt ointresserade av att "se ut", helt uttryckslösa i det lilla man ser av ansiktena, så börjar de helt plötsligt röra sig synkront i nån liten inövad rörelse.

Sen är det nåt magiskt med musikaliska timingen också, det är ju ruskigt enkel musik egentligen, men det sitter precis där det ska alltihop, de är liksom musiken, den är inget de "gör".

Håller någon med?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-08-02 00:28

petersteindl skrev:
Sanny_X skrev:
Almen skrev:
Sanny_X skrev:
phloam skrev:
Richard skrev:Deguello svänger skjortan. 8)

I mitten av 80- talet började gruppen spela med klickmetronom i studion och då försvann svänget. :?

Alltså, jag är såååååååå* trött på ordet "sväng" i musiksammanhang. Det är ju för fasen det strikt maskinellt Kraftwerkmässiga trumspelet på 80-talssynthplattorna som gör dem så läckra. I kombination med gitarrspelet som kontrast.

Håller med helt. 8)

Kommer ihåg när SannyX utbrast "Men det svänger ju inte!" vid lyssning hemma hos mig. :D Men jag håller med er (Sanny och phloam). Sväng är det väl mest linnisterna som pratar om?

:D

Långt innan Linn ens fanns i tankevärlden så användes ordet sväng inom jazzen och då var det hur musikerna spelade.

Swingpjatt...!
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Vigor

Inläggav Vigor » 2013-08-06 11:53

Svante skrev:Håller någon med?

Instämmer till fullo med föregående talare.

Lite OT: begräppen sväng, ljudbild och dB brukar används och/eller tolkas fel oftare än rätt. Det är i alla fall min uppfattning. Något jag tycker man bör ha i åtanke när man använder begräppen eller hör någn använda dem.
Jobbar som musikproducent och driver inspelningsstudion Vicsound i Solna

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2013-08-06 13:25

Vigor skrev:
Svante skrev:Håller någon med?

Instämmer till fullo med föregående talare.

Ja mé.
Gubbarna är ju dödsköna :wink:

Har så bra sväng att en låt med dom kom med vid vårat senaste Ö-Gök battle.

Användarvisningsbild
Vigor

Inläggav Vigor » 2013-08-06 20:15

Jag har en släkting som diggar ZZ-top så mycket att han gjort det väldigt klart för alla att följande låt skall spelas på hans begravning "och inget annat sentimentalt bjäfs":

http://www.youtube.com/watch?v=E5EoEx2Rlac
Jobbar som musikproducent och driver inspelningsstudion Vicsound i Solna

Användarvisningsbild
Olle99

Inläggav Olle99 » 2013-08-06 20:20

Föregående

Återgå till Musikstugan