Roger Waters - The Wall

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Somchart

Roger Waters - The Wall

Inläggav Somchart » 2012-11-16 10:12

Någon mer än jag som skall till Ullevi?

Användarvisningsbild
Simp_the_pimP

Inläggav Simp_the_pimP » 2012-11-16 14:44

Jag

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2012-11-16 17:18

Köpenhamn blir det för min del.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
Somchart

Inläggav Somchart » 2012-11-16 18:06

Kul, har någon av er sätt the Wall tidigare? Detta blir väl min första och sista misstänker jag.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-11-16 19:36

Somchart skrev:Kul, har någon av er sätt the Wall tidigare? Detta blir väl min första och sista misstänker jag.

Såg The Wall live i Tyskland i början av 80-talet, det var mäktigt!

/ B

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2012-11-16 23:10

Köpte biljetter till Ullevi för en timma sen! Ska bli grymt.
Jag såg honom på dark side turnén i Globen 2007, det var också grymt...

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2012-11-17 12:07

Yepp! Jag och dotter Linn igen. Globen förra våren var grymt.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Jonas

Inläggav Jonas » 2012-11-19 12:24

Biljetter inköpta :D

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-11-19 13:19

Jag såg waters - the Wall i Globen för 1,5 år sen.
Ångrar det inte en sekund, jag borde egentligen t.o.m. köpt biljett för två dagar.

Jag som alltid älskat plattan The Wall så var jag mest orolig att waters skulle ha
förändrat hela konceptet kraftigt. Lite som när man kollar DVD Wall in Berlin 1991.

Men föreställningen var helgjuten, det satt som en smäck.
Givetvis inte 100% lika studioalbumet (ja dom spelade ju inte playback ;)) men troget och bättre.

Dom lyckades faktiskt också riktigt bra med ljudet på den konserten också.

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2013-01-30 10:04

Jag ska dit :)

Användarvisningsbild
Jonas

Inläggav Jonas » 2013-08-18 01:29

Så va tyckte ni som var där...............
Jag måste säga att det var riktigt jvla bra, har nog inte hört så bra ljud :D 8O :D på Ullevi tidigare... En höjdare!

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2013-08-18 02:56

Överväldigande! Där jag stod i Golden Circle var en del projektioner så häftiga att jag tappade balansen och var nära att ramla.

Ljudet var nog inte optimalt därframme, eller också ville de ha samma feta färgning på brösttonerna som på 1980-talet.

På Gyllene Tider ett par veckor tidigare tyckte jag ljudet var klart bättre och mindre färgat. Då stod jag lite längre bak, bredvid mixerbordet.

Ljudnivån var anständig vid båda konserterna, men jag använde ändå mina Alpine-proppar med silver-insatserna för att inte trigga min tinnitus för mycket.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-08-18 09:28

Hur lyckas han med detta? Vilket fantastiskt ljud, och denna musik som snurrat sedan jag fick första skivan direkt när den släpptes.
Jag är helt överväldigad! Vilken show han gör.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2013-08-18 11:02

Jag har aldrig i mitt liv sett en så mäktig show någonsin!

Vi satt på läktaren och där var ljudet mycket bra.

Jag har ångest! Jag vill se det igen!

Sen bilden? Hur lyckas de? Den var hur bra som helst!

Rent ut sagt magiskt!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-08-18 14:09

Satt på läktare rätt nära scenen och där var riktigt dåligt ljud. Satt på ungefär samma ställe 1994 när Pink Floyd var där. Den gången var ljudet det bästa jag någonsin hört på en stor arena. Gårdagens ljud lät distat/överstyrt vid lite högre frekvenser och texten gick inte att uppfatta. Frugan som inte är ljudintresserad tyckte det var plågsamt. Blev lite bättre med öronproppar men det var extremt långt från ljudet 1994. Då behövdes inga proppar och det gick att uppfatta texten. Tycker The Wall känns lite lång trots alla effekter. Själva framförandet är också inte på samma nivå som albummet. En stor del av grejen är för många själva vistelsen på ett stort stadion med en stor publik. Märks att en del är mera där för att pimpla öl än lyssna på föreställningen. Har man otur blir det ständig trafik där man sitter och det är störande.

Stor show men mindre musik, tycker jag som gammal Pink Floyd fan.

Ni som hade bra ljud, var satt/stod ni? Vi satt på E1.

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2013-08-18 16:29

RogerGustavsson skrev:Satt på läktare rätt nära scenen och där var riktigt dåligt ljud. Satt på ungefär samma ställe 1994 när Pink Floyd var där. Den gången var ljudet det bästa jag någonsin hört på en stor arena. Gårdagens ljud lät distat/överstyrt vid lite högre frekvenser och texten gick inte att uppfatta. Frugan som inte är ljudintresserad tyckte det var plågsamt. Blev lite bättre med öronproppar men det var extremt långt från ljudet 1994. Då behövdes inga proppar och det gick att uppfatta texten. Tycker The Wall känns lite lång trots alla effekter. Själva framförandet är också inte på samma nivå som albummet. En stor del av grejen är för många själva vistelsen på ett stort stadion med en stor publik. Märks att en del är mera där för att pimpla öl än lyssna på föreställningen. Har man otur blir det ständig trafik där man sitter och det är störande.

Stor show men mindre musik, tycker jag som gammal Pink Floyd fan.

Ni som hade bra ljud, var satt/stod ni? Vi satt på E1.

Jag hade t2 som rad men eftersom där inte var fullt så flyttade vi. Så vi satt på mitten av läktaren både på höjd och avstånd till scen. Så vi hade inga väggar bakom eller så.

Kan tänka mig att det låter sådär beroende på var man satt. Där vi satt först var ljudet sådär. Men när vi flyttat blev det sjukt bra :)

Användarvisningsbild
Simp_the_pimP

Inläggav Simp_the_pimP » 2013-08-19 07:38

Makalöst bra.

I särklass bäst ljud jag någosnin hört på Ullevi, INKL. Pink Floyds.
Inga proppar behövdes.
Är rejält impad faktiskt, och då har man ändå sett en del.

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2013-08-19 09:00

Jag satt på N6, rad 9. Ljudet var sådär. Det lät stundtals lite distat, framför allt i högre register. Sen var det rätt svårt att höra sången, men för egen del så kan jag vartenda ord av The Wall utantill så det gjorde inte jättemycket. Tyckte dock lite synd om de i mitt sällskap som inte lyssnat så mycket innan.
Jag hade inga proppar men kände att jag nog skulle behövt.
Dock funkade surroundeffekterna riktigt bra!

Jag har trots det halvkassa ljudet aldrig varit med om en bättre show!
Konserten som sådan tyckte jag var helt magisk och jag är alldeles lycklig
över att ha fått se detta!

Är det förresten någon som läste recensionen i GP? Jag tycker att det är lite lustigt för om jag inte sett betyget utan bara läst texten så skulle jag tolka recensionen som en fullpottare. Dock fick den "endast" 4 st fyrar. Det spelar ju ingen roll, men ändå...

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-08-19 09:01

RogerGustavsson skrev:Satt på läktare rätt nära scenen och där var riktigt dåligt ljud. Gårdagens ljud lät distat/överstyrt vid lite högre frekvenser och texten gick inte att uppfatta.
Jag har märkt att vissa riggar lite mindre monitorer under scenen och att dessa får spela långt över sin kapacitet. Men man måste vara riktigt nära för att höra dem.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-08-19 09:51

Lite märkligt att vi har så olika uppfattning om ljudet. Kunde det skilja så mycket? E1, och A där en kollega satt, hade riktigt dåligt ljud. Kören lät för djävligt! Lät som något var trasigt. N borde haft ungefär samma ljud, lika riktning från scenen. T kan ha haft ett annat ljud. Stor show men jag och frugan tycker att det visuella tar lite väl mycket fokus. Lyssnade på The Wall hemma igår och det ger ett annat intryck, inte minst hör man texten. På Ullevi sitter man förstås i vinkel mot scenen och det gör säkert en hel del för ljudet men det lät ju så bra 1994 på samma plats....

Användarvisningsbild
Somchart

Inläggav Somchart » 2013-08-19 17:30

Vilken upplevelse och vilken show!

Till och med frun och medhavd kusin var imponerade!

Ljudet däremot var det absolut sämsta jag upplevt på Ullevi, vilket är lite märkligt för att jag brukar just sitta på samma sektion alltid när jag är där.

Jag satt på Ä1 rad 19 och upplevde ljudet mest skrikigt och oerhört svårt att höra vad som sjöngs/sades men det gjorde ju inget då även jag kan det mesta utantill även om jag tycker att The Wall är Pink Floyds sämsta skiva :oops:

Tänk om man kunde sätta stolar a la Royal Albert Hall som man kan snurra åt vänster och höger, då hade man sluppit nackont idag :)

Användarvisningsbild
Somchart

Inläggav Somchart » 2013-08-19 18:11

Stranne skrev:Är det förresten någon som läste recensionen i GP? Jag tycker att det är lite lustigt för om jag inte sett betyget utan bara läst texten så skulle jag tolka recensionen som en fullpottare. Dock fick den "endast" 4 st fyrar. Det spelar ju ingen roll, men ändå...

Stranne, du vet väl att det endast är hip-hop och Håkan Hellström som får 5 fyrar av GP?

Du har väl inte missat när GP:s recenserar Pink Floyd-musik? Den recensenten börjar alltid med att berätta hur illa han tycker om Pink Floyd generellt och om dess lyssnare.

Tur man snart inte har den skitblaskan mer!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-08-20 14:35

Sektion L2, rad 18

Magisk konsert, eller vad man skall kalla det. Det var ju ljud och bildshow som hade en röd tråd.

Jag hade med mig syrran som var tveksam innan och mamma. Mamma visste inte vad som väntade innan vi promenerade upp mot Ullevi - då utbrast hon "Men det är ju för fan en gammal Pink Floyed" och blev alldeles rörd.

Kontentan var att syrran ansåg att det var det bästa hon sett och hört och morsans tankar gick igång på vapenindustrin och USA :D

Jag hade två biljetter till golden circle, men köpte till 4 sittplatser av en kompis och sålde ståplatsbiljetterna. Mina vänner som tog dem höll sig rätt långt bak och tyckte det var grymt. Längre fram fick man för liten överblick. Det skall sägas att det var 100x10 meters bildvisning av ett batteri grymma projektorer på andra sidan planen.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Jonas

Inläggav Jonas » 2013-08-20 21:41

Jag och hustrun satt på sektion L4 hon är inget PF,RW fan men detta var nog det mest imponerade hon sett....
För 25år sedan nästan (18/8...1988) så såg jag PF i Oslo och då var upplevelsen lika magisk som nu, 1994 var det också fantastikt men den där magin infann sig inte riktigt...
Son med sällskap satt på sektion R3 där var ljudet lite mer ansträngt vid starkare partier tyckte han men det var det i särklass det bästa han sett och hört någonsin...

Stranne, du vet väl att det endast är hip-hop och Håkan Hellström som får 5 fyrar av GP?

Du har väl inte missat när GP:s recenserar Pink Floyd-musik? Den recensenten börjar alltid med att berätta hur illa han tycker om Pink Floyd generellt och om dess lyssnare.

Tur man snart inte har den skitblaskan mer!

+1
Slutat med den för länge sedan.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-08-20 22:42

Stort medhåll Jonas. Lycklig som f-n att man fått vara med om detta innan själavandringen. :D

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

-Roger-

Inläggav -Roger- » 2013-08-21 17:34

Satt också på E1 och tyckte att sången distade rejält ibland. Tyckte musiken var sådär, berörde inte riktigt fast jag hört The Wall många gånger. Den visuella delen i showen var dock riktigt imponerande, vilka monsterprojektorer de använde sig av! Var tvungen att googla lite och hittade denna sidan:

http://livedesignonline.com/projects/wa ... oject-tour

Kul läsning!

/Roger

Användarvisningsbild
Jonas

Inläggav Jonas » 2013-08-21 17:37

Dock fick den "endast" 4 st fyrar

I Oslo fick båda konserterna 6 av 5 möjliga i betyg....
Pratade med några Norrmän efteråt som sett Oslokonserterna och sedan kört ner till GBG för att få se det igen........

Återgå till Musikstugan