Håkan Hellström, kvalitet på inspelningarna?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Somchart

Håkan Hellström, kvalitet på inspelningarna?

Inläggav Somchart » 2013-09-02 20:05

Kände mig lite nere och fick av någon outgrundlig anledning för mig att spela lite Håkan Hellström!

Jag kan direkt berätta att Håkan Hellström för mig är "Känn ingen sorg för mig Göteborg" och Håkan själv i bästa Kalle Anka sjömanskostym. Tycker hans nivå på sång är minst sagt diskutabel men texterna är i vissa fall bra (om man lyckas höra vad han sjunger).

Hur som helst, jag är således inget fan.

Det jag vill komma till är att ALLA hans album låter rent ut sagt fruktansvärt på min anläggning.

Är hans inspelningar kända för att vara dåliga? Eller är det fel på mig? :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-09-02 20:19

Ingen som lyssnat har överlevt för att kunna berätta 8)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-09-02 20:24

Patrick kanske har något som hjälper?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-09-03 12:17

Det finns massor av sångare som inte är tekniskt skickliga, inte har hög fysisk kapacitet, inte är klassiskt skolade, inte har "vackra röster" men som är har ett klockrent artistiskt uttryck och hög konstnärlig nivå på sin sång.

Ska vi göra en lista på Hellström'are?

Olle Ljungström
Lou Reed
Rod Stewart
Neil Young
Bruce Springsteen
Mark E Smith (The Fall)
Evert Taube
Bartos/Hütter/Schneider/Flür (Kraftwerk)
Björk
Marianne Faithfull
Janis Joplin

Varför gnälls det så på just Hellström? Är Pavarotti och Nilsson nån slags referens vad gäller sång eller?

Fyll på!

(borde kanske gjort egen tråd, sry)

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2013-09-03 18:05

phloam skrev:Ska vi göra en lista på Hellström'are?

Olle Ljungström
Lou Reed
Rod Stewart
Neil Young
Bruce Springsteen
Mark E Smith (The Fall)
Evert Taube
Björk
Marianne Faithfull
Janis Joplin

Varför gnälls det så på just Hellström? Är Pavarotti och Nilsson nån slags referens vad gäller sång eller?

Fyll på!

Ingen av de uppräknade missar toner lika konstant och rejält som Håkan Hellström (jag har dock inte lyssnat på The Fall). Kan i sammanhanget berätta att jag för en dryg månad sedan hjälpte en kompis att fälla en tall. Ur stereon ljöd plötsligt en låt med en sångare som lät som om han hade tagit ett par öl och nu höll på att repa med sitt pubband. Det lät ganska festligt men inte bra. Det visade sig vara just Håkan Hellström.

Med anledning av tråden ska jag för övrigt ta fram mina skivor med Hellström och lyssna på både musik och ljudkvalitet.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
TFagerlund

Inläggav TFagerlund » 2013-09-03 18:32

Håkan Hellström är riktigt hemsk enligt mig, han låter fruktansvärt illa!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-09-03 22:56

PekkaJohansson skrev:Ingen av de uppräknade missar toner lika konstant och rejält som Håkan Hellström (jag har dock inte lyssnat på The Fall).

Men om det artistiska uttrcket omfattar just missade toner så är det ju en del av själva poängen med HH's musik! Om denne inte missade toner osv så vore det inte längre "Håkan Hellström".

Det är ungefär som att säga att Marianne Faithfull skulle låtit så mycket bättre om hon inte hade så hes röst som sprack ibland. Vem vill ha det? :)

Hoppas trådskaparen ursäktar sidodiskussionen men den kanske är oundviklig :D

On topic - om det stndigt är "dåliga inspelningar" - är det något som kan tänkas vara avsiktligt eller är de dåliga på fel sätt? :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-09-03 22:59

Skall man missa toner så skall det vara planerat/kontrollerat ( Monica Z ), men i HHs fall är det bara inkompetens.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-09-03 23:15

Nattlorden skrev:Skall man missa toner så skall det vara planerat/kontrollerat ( Monica Z ), men i HHs fall är det bara inkompetens.

Hur vet du det? ;)

På senare år var ju MZ's mer uppenbara tonmissar vid comeback'en bitvis beroende på sjukdom hörde jag förklaras, så den biten kan vi ju lämna utanför. I unga år sjöng hon riktigt tonsäkert och inte alls med ett lika drivet uttryck som HH, imho.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2013-09-03 23:18

På semestern umgicks vi med ett par som har äldre tonåringar. Vi var på HH i Varberg (de vuxna utanför). Jag har alltid varit tveksam till Hellström och buntat i hop honom med t ex ryslige Winnerbäck Born-to-runniga Moneybrother. Men tonåringarna förklarade för mig om hans värld och hur figurer och teman kommer tillbaka på skivorna. Och att det finns en fantastiskt godhet i hans texter och uttryck. Jag har lyssnat på hans skivor sedan dess och börjar tycka mycket bra om honom. Det växer på en. :D

Att avgöra om en artist är "bra" och dessutom hur "bra", genom antalet toner som missas är rätt fånigt. :)

Sången ligger väldigt långt fram i mixen, det är det enda som föfrenar skivorna ljudmässigt. Har man svårt för HHs röst, så, jaaaa...

Lägger till några på phloams lista:

- Cathal Coughlan
- Lustans Lakejer
- Återkommer
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2013-09-03 23:22

Håller med i allt phloam skriver.

Vet att ola salo blev tillfrågad vad han tyckte om HHs falsksång av någon "kännare" till reporter. Ola svarade att HH har den vackraste rösten i hela sverige, samt att han inte sjunger orent.

Jag gissar att Ola väger in det artistiska i det svaret, men att han svarar helt ärligt!

Enligt trio med bumba (som var förband, och tjuvspelade på en av gitarrerna) var beatles gitarrer ostämda innan de gick på scenen.
Kan också tänka mig att trio med bumba håller sig till pitch större delen
av sången än vad beatles gjorde...

Det må vara ett underkvitto på svensk musikscen (fast det tycker inte jag),
men HH är där uppe med Thåström, Ekdahl, Lemarc när det kommer till våra allra främsta de senaste 20 åren. Sången inräknad!
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-09-04 12:33

Lägger till ett par:

Olle Ljungström
Lou Reed
Rod Stewart
Neil Young
Bruce Springsteen
Mark E Smith (The Fall)
Evert Taube
Björk
Marianne Faithfull
Janis Joplin

Magnus Uggla
Bob Dylan
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-09-04 17:15

Hur är ljudkvalitet på Håkans skivor, är den dassig eller det anläggningarna som är dassiga?
Bikinitider

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-09-04 17:35

CODY skrev: Born-to-runniga Moneybrother.
:lol:

Men tonåringarna förklarade för mig om hans värld och hur figurer och teman kommer tillbaka på skivorna. Och att det finns en fantastiskt godhet i hans texter och uttryck.

Bra sagt - han får det skakiga i sången att skapa just den där innerligheten som är svår att inte älska. Bara det är ju egentligen jäkligt skickligt - det finns få saker som är så svårt som att sjunga fel avsiktligt ;)

Skämt åsido, det är ju inte fejk-dåligt utan man känner att det är som han är på riktigt, helt ärligt, och det tror jag folk gillar som fan.

P.g.a. detta är han ju redan en av de riktigt stora och folkkära artisterna..!

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2013-09-04 22:03

Precis. jag avfärdade honom som en låtsas-lasse i modekläder. Men han är på riktigt.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2013-09-04 22:11

CODY skrev:Precis. jag avfärdade honom som en låtsas-lasse i modekläder. Men han är på riktigt.

Ja, du menar som Saade, Danny, Ewald...
HIFI är det nya varg.

Återgå till Musikstugan