Min sons första pianolektion?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
heliac

Min sons första pianolektion?

Inläggav heliac » 2013-09-18 21:54

Det här är kanske inte rätt forum men.. Min grabb är 10 år och har haft sin första pianolektion. Han fick en "spelläxa" tills nästa runda...

Michael Jackson - Billie Jean.

Basslinga med vänsterhanden och ackord med höger. Låten kräver att den som spelar har känsla för timing en bra bit över "nybörjarnivå" anser jag. Dessutom går den i fissmoll (eller A) hur man nu vill tolka det... Kanske inte en optimal tonart för sitt första möte med ett piano.

Men vad vet jag som bara spelat piano i hela mitt liv?

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Re: Min sons första pianolektion?

Inläggav KentLindqvist » 2013-09-18 22:21

heliac skrev:Det här är kanske inte rätt forum men.. Min grabb är 10 år och har haft sin första pianolektion. Han fick en "spelläxa" tills nästa runda...

Michael Jackson - Billie Jean.

Basslinga med vänsterhanden och ackord med höger. Låten kräver att den som spelar har känsla för timing en bra bit över "nybörjarnivå" anser jag. Dessutom går den i fissmoll (eller A) hur man nu vill tolka det... Kanske inte en optimal tonart för sitt första möte med ett piano.

Men vad vet jag som bara spelat piano i hela mitt liv?

...men viktigast av allt är ju att det är en låt han känner för!

Vill man bara tillräckligt mycket så går det!

...men visst. Det är inte lunka på...
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-09-19 00:01

Om sonen har kul så är det bra. Om han störtgråter för att han inte klarar läxan då är det dåligt.

Man får hoppas att läraren har pejlat läget och tror att sonen klarar av läxan. Läraren kanske tyckte han hade talang, kanske har han lärt sig hemma?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Re: Min sons första pianolektion?

Inläggav phloam » 2013-09-26 23:27

heliac skrev:Basslinga med vänsterhanden och ackord med höger. Låten kräver att den som spelar har känsla för timing en bra bit över "nybörjarnivå" anser jag. Dessutom går den i fissmoll (eller A) hur man nu vill tolka det... Kanske inte en optimal tonart för sitt första möte med ett piano.

Absolut. Hade varit bättre med Gary Numan, DAF , Human League, Depeche. "App app! Bara en hand! Se cool ut!"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-09-26 23:38

Rachmaninovs 3e pianoconcert som fjärdelektion kanske? :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Återgå till Musikstugan