Distar Dream Theater - A Change of Seasons?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2013-09-29 21:05

Ser inget vidare ut.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
farbman

Inläggav farbman » 2013-09-29 22:09

mx skrev:
Tengil skrev:Jag tycker att den är riktigt bra, påminner mycket om sdoit, 5:1 mixen som följde med mitt ex är riktigt bra och jag gillar att de tagit ned Labries översta register ett notch, det gjorde de redan på förra albumet och det låter mycket mer oansträngt.

Vh Christer

Följer det med en 5.1-mix i någon utgåva?

DVD-Audio releasen skall vara 5.1

Användarvisningsbild
farbman

Inläggav farbman » 2013-09-29 22:12

mx skrev:Ser inget vidare ut.

Det är väl bara 1:a spåret som ser illa ut? Resten ser ju bra ut och i hörlurar låter skivan riktigt bra oxå. (Förutom 1:an som låter lika illa som den ser ut i grafen).

Får testa i högtalarna när inte barnen sover, men det borde låta bra där oxå. Skulle bli förvånad annars.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2013-09-29 22:21

Men nog verkar alla spår utom möjligen spår 8 vara mer eller mindre toppklippta? farbman, gör gärna några detaljerade analyser om du vill och hinner!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
farbman

Inläggav farbman » 2013-09-29 23:05

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2013-09-29 23:16

Tack, farbman! Det ser ut ungefär som man kunde misstänka, det vill säga ganska trist. Förhoppningsvis är musiken roligare än graferna!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
farbman

Inläggav farbman » 2013-10-01 22:07

Har lyssnat igenom skivan nu och måste säga att den måste vara bland det bättre jag inhandlat i år.

Kan ni masvis gurus förklara varför ni tycker graferna ser trista ut?
Man har en del klippta toppar, men klart under vad som verkar vara normen nuförtiden.

Jag tycker nästan masvis bilden är lite missvisande. Tittar man på filen i Audacity så ser den trevligare ut.

2:an t.e.x.
Bild

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2013-10-01 22:37

Den finns fortfarande inte i Sonos Spotifyapp :x

Aja, jag kommer att köpa den hur som helst, vill ju inte sakna nått i så bra kvalitet som möjligt av hjältarna.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2013-10-01 23:17

Jag förstorade Audacity-bilden och tittade noga på den. Även där framgår det tydligt att låten genomgående är klippt i topparna. Om topparna ibland tangerar 0dB-strecket är det OK, men graf nr 2 i MasVis, som visar det starkaste partiet i varje spår, visar precis som Audacity att det är fråga om ihållande klippning i flera partier.

Allpassgraferna visar att skivan hade haft uppskattningsvis 3-5 dB högre toppfaktor om den inte hade komprimerats i masteringledet. Där ligger ofta skillnaden mellan nöjaktig ljudkvalitet och bra.

Jag föredrar att titta på skivors ljudkvalitet i faktiska termer och inte i relativa. Även om det finns plattor som ser betydligt värre ut är i alla fall inte jag nöjd med skivor som har behandlats som den här.

Det finns en fara i att skivköparna välkomnar skivor som bara är ganska bra. För ett par år sedan länkades det till en skribent på nätet som berömde någon av de större rockartisterna för att de hade gått från 9 till 11 dB toppfaktor sedan den senaste plattan och förklarade i stort sett att nivåmaximeringen därmed var över. Så skickar man inte rätt budskap till skivbranschen!

Jag har sett och hört flera exempel liknande detta som hifi-intresserade människor har rekommenderat mig. Väl hemma efter inköp har jag blivit grymt besviken och tvingats stänga av efter 2-3 låtar eller åtminstone sänka volymen rejält. Det, och många bortkastade hundralappar på undermåliga skivor under de senaste åren, är förklaringen till att jag förhåller mig väldigt avvaktande.

Saker och ting kan förstås komma i ett annat läge om musiken visar sig vara alldeles underbar. Bra musik vinner som bekant alltid över dålig ljudkvalitet.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2013-10-01 23:49

PekkaJohansson skrev: Bra musik vinner som bekant alltid över dålig ljudkvalitet.

Med vänlig hälsning

Pekka

Word!

Men det är bra om någon kan sätta press på masterererna 8)

Föregående

Återgå till Musikstugan