Sluta köpa ny musik?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Sluta köpa ny musik?

Inläggav hifikg » 2013-10-10 20:34

Ibland glömmer jag att lyssna på bra musik i samlingen bara för att det kommer såååå mycket nytt hela tiden. Det är inte utan att det kan bli lite stressande ibland även om jag glömmer just den biten så snart jag slår mig ner och lyssnar. Rusade åstad och skaffade Chick Coreas nyaste efter tips i H&M och det är riktigt cool musik att softa till. När jag laddar in en ny dos av etablerade artister återfinner jag sådant jag har tidigare och inser ofta att det var alldeles för längesen jag hörde på något med vederbörande. Ändå tror jag att jag lyssnar mer på musik än många andra. Kanske dags att upphöra med nyanskaffning?

Ikväll blir det Chick Corea afton, med uppehåll för Vikings klockan 21...

Bild
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
pingvinen

Inläggav pingvinen » 2013-10-10 21:36

för mig är det helt tvärtom...

...jag lyssnar just nu igenom mina gamla LP (från vänster till höger i hyllan) och lyssnar inte s mycket på nytt (och missar därigenom massor med bra musik)

just nu snurrar Livets Teater med Magnus Uggla och Pinga tittar på Vikingarna på TV (och kan därmed inte ha åsikter om skivan som snurrar)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-10-10 22:40

Jag har en del favoriter som jag "måste" ha varje gång de ger ut något nytt. På gott och ont blir den listan längre och längre för varje år, det går nog inte en månad utan att någon favorit presenterar ett nytt opus. Vet inte hur länge jag skulle behöva lyssna för att lyssna igenom allt jag redan har, men det blev nog ett ganska långt lyssningspass :-)
Mina LP-skivor skulle jag nog kunna lyssna igenom på en månad, eller mindre om jag körde all ledig tid, och även den samlingen växer lite sakta.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-10-11 00:22

Det finns vissa artister jag också skulle vilja ha "allt" med, men det går knappast. Dessutom blir det fler och fler som skulle kunna räknas dit vilket blir ohållbart. Köper något speciellt omtyckt/rare för att komplettera samlingen bara.

Det finns så mycket ny bra musik att man tvingas bli oerhört selektiv i sitt samlande, vilket iofs är nyttigt för någon som jag. Hellre en bra samling totalt med många bra artister representerade än en samling med en handfull artister där man har precis allt. Fast egentligen kanske man jobbar på det, bara väldigt sakta :D

Frustrerande med Spotify/Youtube är att man hittar så mycket bra som man skulle vilja köpa men det är i praktiken omöjligt. Tyvärr är det för dyrt att ens köpa digitalt, hade det varit billigare hade jag köpt vissa artisters samlade verk rakt av, eller hela playlists i ett svep. Men för 12-19 spänn per låt.... man drar sig för det.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2013-10-11 00:35

Det går visst det phloam, att ha allt med en artist. Om man inte vill ha alla pressningar (känner en kille med över 100 pressningar av Tales Of the Topographic Ocean) eller mixar. Det är bara att knega på, bevaka E-bay etc.

Till TS: Man måste köpa ny musik om inte annat för att få bekräftat hur j-a bra ens favoriter är :D
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-10-11 00:48

Tack för hoppingivandet :D Har faktiskt använt Discogs för" hardtogets" nyligen :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-10-11 07:25

CODY skrev:Det går visst det phloam, att ha allt med en artist. Om man inte vill ha alla pressningar (känner en kille med över 100 pressningar av Tales Of the Topographic Ocean) eller mixar. Det är bara att knega på, bevaka E-bay etc.

Till TS: Man måste köpa ny musik om inte annat för att få bekräftat hur j-a bra ens favoriter är :D

Och se till att inte en av de där artisterna man måste ha allt av är Bob Dylan, Johnny Cash eller Elvis, för då blir det kämpigt :-)

Jo, ny musik är alltid skoj. Av någon anledning vill jag gärna höra den innan jag ser recensioner och dylikt, så det gäller att hänga med.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-10-11 18:36

hifikg skrev:Och se till att inte en av de där artisterna man måste ha allt av är Bob Dylan, Johnny Cash eller Elvis, för då blir det kämpigt :-)

Depeche Mode 8O :roll: :D

Användarvisningsbild
jeff_belowski

Inläggav jeff_belowski » 2013-10-12 22:28

... eller Pink Floyd. Dark Side Of The Moon finns i inte mindre än 236 (!)
versioner på discogs, om det verkligen kan stämma...

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-10-13 00:06

Oj... Jag som trodde jag hade alla med mina två eller tre *s*

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-10-13 09:47

jeff_belowski skrev:... eller Pink Floyd. Dark Side Of The Moon finns i inte mindre än 236 (!)
versioner på discogs, om det verkligen kan stämma...

Oj. Att det fanns väldigt många visste jag om, men så många. Jösses.

Återgå till Musikstugan