Hälp!

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Andersh74

Hälp!

Inläggav Andersh74 » 2013-07-11 21:57

Hej
Jag tänkte jag mot bättre vetande skulle släppa en inte helte färdig låt. Här. På detta forum. Hur gör jag då? Hur får jag er att lyssna på en Waw eller MP3 fil?

Precis som för bilder borde det väl finnas något för ljudfiler?

Mvh, Anders
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-07-11 21:59

Har du inget konto på faktiskt ftp:n så skicka ett pm till admin.

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-07-11 22:03

adzer skrev:Har du inget konto på faktiskt ftp:n så skicka ett pm till admin.

Jag är verkligen antiteknisk i von Wrights anda, alltså skeptisk. Jag tror inte får till ett konto på faktiskt.....

Men om jag visste hur jag skickade ett pm till admin skulle jag göra så.

/A
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-07-11 22:06

Andersh74 skrev:
adzer skrev:Har du inget konto på faktiskt ftp:n så skicka ett pm till admin.

Jag är verkligen antiteknisk i von Wrights anda, alltså skeptisk. Jag tror inte jag får till ett konto på faktiskt.....

Men om jag visste hur jag skickade ett pm till admin skulle jag göra så.

/A

Edit: Omformulering

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-07-11 22:06

Varför inte ladda upp den på Soundcloud och länka den?

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-07-11 22:07

Finns det inget lätt sätt att länka filer till? T.ex. musik?
/A

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-07-11 22:08

Jocke skrev:Varför inte ladda upp den på Soundcloud och länka den?

Hur gör jag det?

/A

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-07-11 22:18

Funkar den här koden?
https://soundcloud.com/anders-helling/d ... -bjornsang

Är det någon som kunde höra den här skissen till en låt?

/Anders

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-07-11 22:22

Nu är det läggdags om 45 minuter för mig.nKan jag eposta filen till en skicklig medlem av detta forum som har integritet nog att lägga upp den lite lagom för alla oss andra att höra?

Jag misslyckades soundcloud. Men mitt tålamod är ju oxå kort.

/A

Användarvisningsbild
misanplass
Skivborsten

Inläggav misanplass » 2013-07-11 22:39

Din låt fungerar stålande på Soundcloud! :)
Spitzenklasse! (Stock, Aitken & Waterman) - https://www.youtube.com/watch?v=tto_nmsND_o

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-07-11 22:43

misanplass skrev:Din låt fungerar stålande på Soundcloud! :)

På vilket sätt? Att den går att höra eller att den låter bra? Jag kunde då inte höra den på Soundcloud alls. Men det var ju därför jag bad om hjälp. Jag har tröttnat på att bli en smula gubbe lite för tidigt. Jag är ju bara 40 och verkar inte klara av det en treåring gör längre.... :(

Men hur lät det? Skissen till en låt. För det är vad det, en skiss.

/A

Användarvisningsbild
misanplass
Skivborsten

Inläggav misanplass » 2013-07-11 22:52

Andersh74 skrev:

På vilket sätt? Att den går att höra eller att den låter bra? Jag kunde då inte höra den på Soundcloud alls. Men det var ju därför jag bad om hjälp. Jag har tröttnat på att bli en smula gubbe lite för tidigt. Jag är ju bara 40 och verkar inte klara av det en treåring gör längre.... :(

/A

Att den gick att höra. Sitter med laptop så jag skall inte uttala mig om ljudkvaliteten. Men med ljudet från min laptop fanns inget att anmärka på.
Spitzenklasse! (Stock, Aitken & Waterman) - https://www.youtube.com/watch?v=tto_nmsND_o

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-07-11 22:58

misanplass skrev:
Andersh74 skrev:

/A

Att den gick att höra. Sitter med laptop så jag skall inte uttala mig om ljudkvaliteten. Men med ljudet från min laptop fanns ingen att anmärka på.

Här i musikstugan hoppas jag slippa påhopp om ljudkvalité. Däremot hoppades jag kritik om tanken bakom låten. Alla har vi väl lyssnat på kassetband i gamla bilar?

Låten är ju inte mycket mer än en skiss, ett skelett. Min tanke är att den ska kläs med stråkar och en skolad kvinnoröst. Min röst som kan höras ska inte vara där. Den här låten är den första som jag varit med att göra som jag tänkte skulle passa för Allsvenskan eller vad det heter..... Det där radioprogrammet som går på P4 varje helg och spelar Vikingarna och Benny Andersson och Helen Sjöholm vecka efter vecka.

Vad tror ni?

/A

Användarvisningsbild
misanplass
Skivborsten

Inläggav misanplass » 2013-07-11 23:04

Andersh74 skrev:
misanplass skrev:
Andersh74 skrev:

/A

Att den gick att höra. Sitter med laptop så jag skall inte uttala mig om ljudkvaliteten. Men med ljudet från min laptop fanns ingen att anmärka på.

Här i musikstugan hoppas jag slippa påhopp om ljudkvalité. Däremot hoppades jag kritik om tanken bakom låten. Alla har vi väl lyssnat på kassetband i gamla bilar?

Låten är ju inte mycket mer än en skiss, ett skelett. Min tanke är att den ska kläs med stråkar och en skolad kvinnoröst. Min röst som kan höras ska inte vara där. Den här låten är den första som jag varit med att göra som jag tänkte skulle passa för Allsvenskan eller vad det heter..... Det där radioprogrammet som går på P4 varje helg och spelar Vikingarna och Benny Andersson och Helen Sjöholm vecka efter vecka.

Vad tror ni?

/A

:? Jag fick intrycket att du undrade om länken fungerade och det svarade jag på. Sedan frågade du om låten låter bra. Och det svarade jag också på. Det var inte lätt att veta att det var låten du ville ha kritik på...

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-07-11 23:12

Med tanke på att många kända artister kommer till studion med sina "demos" nedklottrade på baksidan av gamla kvitton tycker jag att det du har en bra grund här! :) Det här kan man göra mycket med men det har också sin charm att det är så här avskalat och direkt! :)

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-07-11 23:26

Jocke skrev:Med tanke på att många kända artister kommer till studion med sina "demos" nedklottrade på baksidan av gamla kvitton tycker jag att det du har en bra grund här! :) Det här kan man göra mycket med men det har också sin charm att det är så här avskalat och direkt! :)

Bandet är lite spretigt. Men jag vill ha det ärligt vilket kan kallas avskalat. Men här är det naket oxå.

Tax för kritiken.

/A

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-07-11 23:31

Det enda jag bidrar med här är munspelet som iofs gav melodin. Körar lite gör jag oxå. Jag gillar låten. Jag gillar det nakna och ärliga. Annars gör vi ju punkrock, ungefär som pungkrockaren Lindeman! :)

Gbg Sound? Någon som känner till?

/A

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-07-11 23:53

Nä, jag har ingen aning... Lyssnar mycket på osignat men det finns otroligt många begåvade musikanter "därute"... :) Pung-krockaren Lindeman känner jag dock till... :lol:

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2013-07-12 02:33

I nuvarande skick väcker den här skissen vibbar från "Philemon Arthur and the Dung" i min skalle.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Philemon_Arthur_and_the_Dung
Du har några lite originella vändningar i kompositionen men om de räcker för att jag ska minnas dem morgon och vilja höra igen återstår att se.

Det är oerhört svårt att göra bestående avtryck/intryck men jag önskar dig all lycka med projektet!

PS. Ljudkvaliteten är tillräcklig, åtminstone nu på prototypstadiet.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2013-07-13 11:41

många jättebra partier. ni får jobba lite hårdare på att smälta samman rösterna. texten kan stundtals kännas repetitiv...utveckla, visserligen vet jag att det finns låtar som bygger på en line...men det betyder inte att det är bra.men...här finns ett korn,låt det bli en åker
lycka till
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2013-07-13 12:16

OlA-68 skrev:många jättebra partier. ni får jobba lite hårdare på att smälta samman rösterna. texten kan stundtals kännas repetitiv...utveckla, visserligen vet jag att det finns låtar som bygger på en line...men det betyder inte att det är bra.men...här finns ett korn,låt det bli en åker
lycka till

Oj, precis vad jag kände. En sån liten sak som uppgången på bassträngen förhöjer upplevelsen! Får litet dungen-känsla ibland. På ett bra sätt!

Gitarriffet är bra, men måste få vila stundtals. Jag gillar det avskalade "nära" soundet. Varför har Lisa Ekdahl ingen riktig arvtagare?!?! Där har ni något att jobba emot! :)
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-09-07 22:39

Nu är vi närmare färdiga. Det enda som är kvar är den akustisa gitarren. Men den ska väl bytas ut den med. Tyvärr kan jag inte dela med mig då tekniken är allt för knepig för mig. Lösenord som försvinner och internetsidor hit och dit är inte min starka sida. Men om någon i musikstugan är nyfiken och snäll kan jag skicka en mp3-fil som en duktig hackare kan posta.

/A

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2013-09-08 00:51

kommer det ett förfinat exempel... väntar med späning
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-09-08 00:58

Kanske dags för ny tråd eller iaf ny tittel på denna?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-09-08 06:50

Alexi skrev:Kanske dags för ny tråd eller iaf ny tittel på denna?

Jag förstår inte felet på trådtiteln. Bandet heter Hjälp och fick det namnet då vi då var fem personer och hejjare på semaforering allihop! Alltså lite inspirerade av albumet Help.

/A

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-09-08 07:43

Andersh74 skrev:
Alexi skrev:Kanske dags för ny tråd eller iaf ny tittel på denna?

Jag förstår inte felet på trådtiteln. Bandet heter Hjälp och fick det namnet då vi då var fem personer och hejjare på semaforering allihop! Alltså lite inspirerade av albumet Help.

/A
Det hade jag missat, jag trodde du menade att du ville ha hjälp med att ladda upp ljudfilen. Men att tråden nu skulle skifta över till att diskutera ljudfilen.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-10-19 18:12

Det här då? Lite elbas och lite elgitarr....

https://soundcloud.com/andersh74/du-och-jag-20130831

För er som vet så mycket om ljud och musik blir det lite överflödigt att säga att detta fortfarande är omixat. Ren rådata i en mick alltså. Och fortfarande ska en tjej sjunga. Hon är djävligt sugen men vi gubbar är lite upptagna av att bygga traktorgarage och bli morfar och annat. Munspelet är nästan mest skämmigt. Det ska göras igen. Men jag tror att tanken bakom trutorgeln är rätt.

Vi har tänkt fylla med dragspel och kanske piano.

/A

Återgå till Musikstugan