Musik i Allhelgonatid

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Musik i Allhelgonatid

Inläggav Kalejdokom » 2013-11-03 11:18

Ja, så här års är det ju många fina kyrkokonserter. Tänkte dela med mig av gårdagskvällens begivenhet. Oscar Fredriks Symfonietta i Oscar Fredriks kyrka, Göteborg.

Orkestern är ju numera världsberömd i Sverige för sitt deltagande i TV-serien Molanders. Och det var verkligen en märklig upplevelse att höra Bach's Air och det lät exakt som på TV.

Därefter följde Telemanns Oboekonsert i f-moll och huvudnumret; Carpentier's kantat Te Deum, med orkester och stor kör - mäktigt och vackert. Första satsen är ju det välkända Eurovisionstemat (EBU's signaturmelodi).

Kort sagt, en stämningsfull kväll. Någon annan som vart på konsert i helgen?

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2013-11-04 20:11

Molanders var en musikalisk höjdare och Oskar Fredriks Sinfonietta imponerade enormt!

Hoppas SVT ändrar sig och producerar en ny säsong.

Minus en del av det värsta buskisagerandet och det allra slipprigaste romantiska.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2013-11-04 21:34

Jag hoppade in i Petri sångare i Malmö och gjorde Brahms Requiem i lördags och söndags. Det var mäktigt. :D
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2013-11-05 13:33

Respekt att vara med i kören! Senast jag tog plats på podiet var 1981, då jag sjöng tenor i en kyrkokör som skulle lansera den nya bibelöversättningen NT81 8O . Minns att stämmorna gick rätt högt, G typ...

Användarvisningsbild
Rosita-8523

Inläggav Rosita-8523 » 2013-11-05 14:31

Körmusik får mig verkligen att koppla av till max. Både hemma och på concert! :wink:

Återgå till Musikstugan