HDTracks direkt från masterbandet?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Alexi

HDTracks direkt från masterbandet?

Inläggav Alexi » 2013-11-06 15:29

Conan la upp några intressanta spår från HDTracks som iaf. i Masvis ser ut att vara utan komprimering. Någon mer som har provat spår från HDTracks?
Hur är ljudkvalitén?
Conan skrev:Bild

Här är Jacksons Billie Jean nedtankad i nåt högupplöst format från HDTracks och nedplockat till 16 bitars WAV med dbPoweramp. Ser ju ganska vettigt ut med tanke på de senaste versionerna på CD och SACD. :)

Bild

P.Y.T.

Tycker "Thriller" från HDTracks också låter bra, men jag har inte jämfört den med nåt annat format under vettiga förhållanden.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2013-11-06 15:36

Från förra tråden:
Jag lyckas inte ta mig in på HDtracks. Jag är nog för dålig på datamicklande helt enkelt. Sad

Kan inte låta bli att tycka synd om skivindustrin dock. Dom gör det inte lätt för sig.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2013-11-06 15:46

Kan erkänna att jag stal adress och telefon från en Honda-återförsäljare i USA, men det hjälpte inte långt med mitt svenska ip...
På nätet sägs att det kan bli problem med Paypal om man flyttar ut sin ip, men man kan kanske regga flera Paypal?

Går säkert att handla därifrån, men vill man hamna i Guantanamo för att man försöker köpa sig lite musik. Enklare att fultanka FLAC i så fall.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-11-06 15:59

Jag reggade min svenska adress och laddade ner den gratis sampler de hade. Lyssnar på den nu, låter ju klassiskt mässmusik bra, men skittråkigt.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2013-11-06 16:17

Hur lyckades du få in din svenska adress?

Jaja, jag ger upp.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-11-06 16:22

Jag valde military base Europe :)

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2013-11-06 16:25

Smartypants :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-11-06 17:27

+1 :lol: :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-11-06 17:33

Jag skrev in hela min svenska adress, utan prickar och ringar, och avslutade med Alaska. Så där bor jag, tror HD Tracks, eller inte. Jag köper några vax i månaden därifrån. Jag har inget att mäta med, överlag är jag mycket nöjd med det jag köpt. Finns det något liknande program för Mac kan jag mäta några favoriter vid tillfälle.

Det här har jag, Dynamic Range och här är några mätningar jag gjorde tidigare när saken var på tapeten:

Bild

Den första är Gubaidulina, Glorius Percussion
Den andra är från Jen Chapins reVisions, köpt från HD-Tracks
Den tredje är Frank Zappa, köpe-CD, Sheik Yerbouti
Den fjärde är Terje Isungset, köpe-CD, som jag trodde hade mer dynamik
Den femte är Amandas senaste skiva, brrr...

1812 i 24/176, från HD Tracks

Bild
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2013-11-06 20:10

Har väl köpt & laddat ner ett 30-tal album från HDTracks. Uppgav adress i Connecticut samt mail på ...@hotmail.com och betalar via kreditkort.

Köper oftast inte "högsta" upplösningen om man kan välja för det är med största sannolikhet att skjuta krut på döda hökar. Lite dyrt kanske jämfört med CD men kanske ger den högre upplösningen lite samt att man kan (som i Jackson-fallet) slippa värsta mastringseländet. Skönt också att kunna tanka ner till NAS och lyssna inom några minuter kontra att vänta på CD:n och rippning.

Men annars är det säkert så att musiken kan vara lika illa mastrad här som i CD-världen, fast nån slags seriositet verkar de ju ha i vart fall. Dire Straits "Brothers in Arms" släpptes på HDTracks med drogs tillbaka och folk fick pengarna tillbaka när det visade sig vara samma ljudfil som vanlig CDDA även på 24/192 eller nåt... :wink:

Har väl nån slags koppling till Chesky Records om det kan betyda nåt?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-11-07 00:13

Jag köpte inte heller den högsta möjliga kvaliteten från början, stannade på 24/96, men nu köper jag så hög som möjligt och tycker absolut att det är värt pengarna. En högupplöst "CD" via HD-tracks kostar inte mycket mer än en ny CD kostar hos hökaren på hörnet. Numera går nedladdningen riktigt smutt också, tidigare kunde det ta någon timma att få hem köpta vax. Dessutom gödslar HD Tracks med rabatterbjudanden i tid och otid, så minst 10% rabatt kan man få om har lite is i magen (vilket jag sällan har, ser jag något så vill jag ha det nu, nu, NU!!).

Sitter just nu o funderar på att ta hem "Folk Singer" fast jag redan har den på någon slags guld-cd *s*

Användarvisningsbild
farbman

Inläggav farbman » 2013-11-07 22:49

Jag handlar oxå på HDtracks emellanåt.
Vad det gäller dynamic range så har dom helt blandat med denna varan. En del album är precis lika komprimerade där som på CD.

Brukar kolla på DR databasen först så brukar det alltid vara någon som lagt upp resultat för HDtracks versionen på de flesta album.

Just Folk Singer var för ny så den har dom inga HDtracks resultat på.

http://www.dr.loudness-war.info/index.p ... olk+singer

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2013-11-08 00:22

Jag har inte provat HDTracks än, men uppgifter på nätet gör gällande att "Thriller" på sajten är samma mastering som SACD-versionen. Den detaljerade grafen över "Billie Jean", postad av Conan och kopierad av Alexi högst upp i den här tråden, ser inte så rolig ut. Den ser kort sagt ut som SACD-skivan låter, men jag har inte hunnit kolla närmare.

Jag kommer under alla omständigheter och i likhet med farbman att undersöka sakernas tillstånd innan jag börjar handla från sajten, inte minst mot bakgrund av mina dystra erfarenheter av pop och rock på SACD, DVD-Audio och Blu-ray Audio.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2013-11-08 23:08

HDTracks....ganska mycket är rätt dåligt överfört, om vi säger som så...

...
Det finns två sorters personer:
1. De som kan extrapolera

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-11-08 23:29

hevi skrev:HDTracks....ganska mycket är rätt dåligt överfört, om vi säger som så...

...

Hur vet du det? Läst? Hört rykten? Provat själv?

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2013-11-09 18:59

Vill man vara konstruktiv kan man föreslå nåt som är bättre än HDtracks...

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-11-09 19:33

AndersP skrev:Vill man vara konstruktiv kan man föreslå nåt som är bättre än HDtracks...

Bättre vet jag inte, men säkert lika bra, Linn Records och norska 3L säljer fina inspelningar. Ibland har jag hittat samma på HD och inte sällan till lite bättre pris, men ändå. Opus 3 kommer kanske att sälja DSD-filer via nätet, eller gör de det kanske redan?

Användarvisningsbild
Kaha

Inläggav Kaha » 2013-11-10 03:51

AndersP skrev:Vill man vara konstruktiv kan man föreslå nåt som är bättre än HDtracks...

För oss som inte kan spela brutal, brutal högt (hint : får fönsterutorna att spricka), i extrem tysta miljöer, så räcker PCM 16bitars upplösning mer än väl.
(Om man sedan gör en bättre master på ett annat format, så är det en helt annan fråga)

Återgå till Musikstugan