spotifys usla ljudkvalitet

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
celef

spotifys usla ljudkvalitet

Inläggav celef » 2013-09-12 07:51

flera nötter på forumet påstår att spotifys ljudkvalitet är perfekt och att hörbara fel finns bara nån annanstans, många skyller på lyssningsrummet, nån skyller på dacen, flera på windows, andra på kablarna, några på högtalarna, ni är så jäkla rostade!

exempel: ernest tomlinson: silverthorne suite / little serenade
Bikinitider

Användarvisningsbild
farbman

Inläggav farbman » 2013-09-12 21:37

Så här låter Spotifyversionen enligt masvis iaf:

Bild

Har någon en CD version att visa så kan man ju jämföra :)

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2013-09-13 01:17

Vilken otroligt klantigt mixad skiva, inte många av dom 16 bitarna som används där, vilket även kommer att resultera i att komprimeringen hörs mer (dvs lossy ljudformatets begränsningar och inte dynamisk kompression)

Ska du jämföra ljudkvalite så gör det med vettigt mixat material isåfall

Användarvisningsbild
farbman

Inläggav farbman » 2013-10-17 20:35

Jag skulle nog tro på den raka motsatsen. Att inspelningen inte är mixad alls utan att man i stort sett kört rakt från konserthall till cd.

Då man haft extremt mycket detaljer kvar i inspelningen så lyser de negativa effekterna av den destruktiva (mp3/ogg) komprimeringen igenom och man får hörbara försämringar jämfört med orginalet.

tiaz

Re: spotifys usla ljudkvalitet

Inläggav tiaz » 2013-10-17 21:21

celef skrev:flera nötter på forumet påstår att spotifys ljudkvalitet är perfekt och att hörbara fel finns bara nån annanstans, många skyller på lyssningsrummet, nån skyller på dacen, flera på windows, andra på kablarna, några på högtalarna, ni är så jäkla rostade!

exempel: ernest tomlinson: silverthorne suite / little serenade

ibland kan det vara stor skillnad på ljud från låt till låt, album från album inom samma artist. ser inte helt klarhet över varför det är så men oftast är det när det är olika skivbolag som släpper samma låtar på spotify. min teori är därför att får spotify ett bra ljudspår = resultatet blir bra. o vice versa

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2013-10-17 21:22

farbman skrev:Jag skulle nog tro på den raka motsatsen. Att inspelningen inte är mixad alls utan att man i stort sett kört rakt från konserthall till cd.

Då man haft extremt mycket detaljer kvar i inspelningen så lyser de negativa effekterna av den destruktiva (mp3/ogg) komprimeringen igenom och man får hörbara försämringar jämfört med orginalet.

Ja det blir inte bra att konvertera en fil med så pass låg medelvolym till ett destruktivt format, där håller jag med.
Men det blir ju precis samma problem på en CD också, finns ju absolut ingen som helst anledning att inte ha dom högsta peakarna så nära peak gränsen som möjligt för att utnyttja alla CDn's 16 bitar, vilket Histogram rutan visar tydligt att man inte gör här.

Tänk även på att när MP3 eller OGG bitreducerar så görs det med en avancerad algoritm som ger mycket bättre resultat än om du skulle downsampla en 16 bitars CD med lika många bitar

Användarvisningsbild
BAMBAM

Inläggav BAMBAM » 2013-10-18 10:33

http://beomic.beocentral.com/whats-happened-to-cd/

Läs och begrunda, reflektera över ljudnivån på eventuell original CD,
saknas några toppar på denna eller andra låtar?

Kanske hela skivan hade gott om "headroom"?

Detta verkar ju vara en enstaka stillsam låt.

- B

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Re: spotifys usla ljudkvalitet

Inläggav shifts » 2013-10-20 11:19

celef skrev:flera nötter på forumet påstår att spotifys ljudkvalitet är perfekt och att hörbara fel finns bara nån annanstans, många skyller på lyssningsrummet, nån skyller på dacen, flera på windows, andra på kablarna, några på högtalarna, ni är så jäkla rostade!

Min markering ovan.

Nu tar du väl ändå i så du spricker? Det flera påstår är att det inte låter så illa som andra vill göra gällande. Tror det var Morello som skrev något om att man bör ha balans och perspektiv i kritiken. Jag håller med. Felen Spotifys ljudformat adderar är tämligen harmlösa, även om det inte når riktigt hela vägen fram alltid.

Här har du ett synnerligen uselt ljudande exempel från Spotify: El Rojo Adios - On a train
Ett till – för det låter så hemskans illa: El Rojo Adios - Waiting to be found
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Cahlis

Höjd diskant på Spotify?

Inläggav Cahlis » 2013-11-13 00:18

Har väl hittills varit nöjd med högsta kvaliteten på Spotifyfilerna, men nu börjar jag fundera på om de skruvat lite extra på diskantratten?

Har en ganska seriös anläggning som låter kanon för det mesta men de senaste veckorna tycker jag att diskanten på många låtar är väl framträdande. Illa om de börjar justera vissa parametrar för att få ett "bättre" ljud...

Någon mer som märkt skillnad?

Exemplet nedan låter väl i och för sig bra, men kan bli på gränsen till gällt. Mitt i låten är ett pianohackande som låter för dj-gt.
http://open.spotify.com/track/4ZkBY4X0D1Q1MhqEnyRBK5

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-11-13 08:59

Är väl svårt att veta varför det låter som det gör om man inte har originalet av jämföra med?

Användarvisningsbild
Ronte

Inläggav Ronte » 2013-11-13 09:26

Hej

Jag tycker tiaz har en viktig poäng här. Är det överföringen/tekniken som sådan som inte anses bra, eller källmaterialet/rippningen? Är det materialet bör det ju finnas möjlighet att påverka spotify om användarna försöker (bara genom t.ex. spela det som låter bra bör påverka).

Så här tänker jag alla fall kring spotify.

Finns det så lite som EN låt som låter bra på Spotify så är det inte Spotify i sig som är dåligt, utan deras rippar (förutsätter naturligtvis en låt där man kan avgöra om den låter bra).

- Har jag hört NÅGON anläggning där Spotify låter bra? Räcker med en för att konstatera att det är sin egen anläggning som inte kan hantera Spotify tillräckligt bra (förutsätter naturligtvis även här att anläggningen är tillräckligt bra för avgöra att Spotify låter bra).

Jag spelar mycket Spotify hemma, men visst material låter inte bra, annat mycket bra. Har dock inte direkt gjort något jämförande test, utan spelar och njuter bara av musiken.... (dvs. ev. fel störs jag inte av).

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-11-13 10:13

Ronte skrev:Jag spelar mycket Spotify hemma, men visst material låter inte bra, annat mycket bra. Har dock inte direkt gjort något jämförande test, utan spelar och njuter bara av musiken....

Låter som en sund inställning.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2013-11-13 11:47

Teoretiskt sett så är det väl inga större fel på tekniken, iaf inte så man börjar spotta och fräsa.

Sen kan man ju undra, rippar dom själva eller får dom filer från bolagen? Bolagen vill väl förstås, om dom kan, belöna cd köparna och kan mycket väl ge filer som inte håller samma kvalitet. Låter konspiratoriskt men tankesättet har först förut så varför inte nu?

Själva streamingen verkar ok iaf, tcp (p2p teknik) istället för udp som annars kan vara vanligt för streamade tjänster. Dvs ingen förlorad data.

Men det händer att man stöter på en låt som finns på flera skivor och en direkt jämförelse så verkar detta spår identiskt över flera skivor. Nu har jag tyvärr inte detta sparat för att exemplifiera. Man får känslan att samma fil är länkad till flera album av någon anledning!

Edit, Att samma fil är länkad till flera album är iof vettigt i ett p2p nätverk...

Användarvisningsbild
Hotspur

Inläggav Hotspur » 2013-11-13 12:37

Jag strömmar ofta musik från Spotify (Premium), från iPhone eller iPad, via Apple TV digitalt kopplad till receivern och jag kan försäkra er att - om inspelning/produktion/mastring är bra - så låter det förbaskat bra, nästan häpnadsväckande (med tanke på att det ÄR komprimerat) bra! Sen finns det förstås inspelningar som låter skit redan från början och då gör de det även via Spotify. I de andra fallen så är min erfarenhet att jag inte hör någon skillnad alls, de gånger jag spelar CD-versionen av den låt jag normalt strömmar via Spotify...
Audiolab 9000 CDT - Audiolab DC BLOCK 6 - Hegel H390 - Marten Oscar Duo

Återgå till Musikstugan