Vinylpress vs cd

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Vinylpress vs cd

Inläggav HenrikTornquist » 2013-12-30 12:51

Det här har förmodligen varit uppe tidigare, ber om ursäkt i så fall. Det slår mig nu när jag skaffat vinylspelare igen, hur olika det låter när jag jämför mellan cd och vinyl. Jag köpte Magnum's Chase The Dragon på cd när den kom ut, och jag börjat fasa ut vinyl för cd. Så mycket sämre den lät. Meatloaf's Bat Out Of Hell var inte heller bra på cd. Frågan är om intrycken står sig idag, eller om det var utrustningen då som gjorde skillnaden.
Era reflektioner mottages tacksamt, gärna med exempel på skivor som skiljer sig åt, oavsett på vilket håll.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2013-12-30 23:33

Det här är extremt knepigt att kommentera eftersom det är exemplarberoende. Min erfarenhet är att goda överföringar på cd alltid är bättre än motsvarande lp - konstigt vore det annars. Jag roade mig för några år sedan att jämför vinyl och cd och ett intryck utifrån en handfull provningar var att popalbum utgivna på WEA på 80-talet ofta lät väldigt lika på lp och cd. Minns att jag provade Howard Jones, Alphaville och Madonna. I dag låter nyutgåvor på cd ofta illa men mycket talar för att en del nypressad vinyl inte heller är särskilt väl behandlad.

Det stämmer att "Bat out of hell" inte är så bra på cd. Om man främst vill ha "Dead ringer for love" kan man köpa cd-samlingen "Hits out of hell" från 1984 som klingar bättre. Jag har för övrigt en dubblett av den. Så där är det med en hel del musik - man får leta bland olika källor och pussla ihop olika plattor och samlingar för att hitta de bästa överföringarna.

Trots några missar är tidiga cd-plattor ett ganska säkert kort. Med lp får man osäkerhet med såväl överföring och pressning som skick och avspelning. Om man vill vara på den säkra sidan bör man även på vinyl leta förstapressningar. De bör förstås vara i närmast perfekt skick om de ska vara maximalt njutbara. Å andra sidan gillar jag min lätt slitna "Plastic Ono Band" med John Lennon. I jämförelse med EMI:s taffliga och brusfiltrerade cd-utgåva låter den som en dröm.

Det har aldrig varit lätt att vara ljudkvalitetsmedveten skivkonsument.

Edit: Glömde nämna att en icke brustvättad version av "Mother" finns på Lennon-samlingen "Shaved fish" i japansk utgåva från 1988. Den spelade jag efter att ha skrivit ovanstående inlägg.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Återgå till Musikstugan