Nattlorden gav mig allt ett bryskt uppvaknande där!
Moderator: Redaktörer
jeff_belowski skrev:I den musik jag lyssnar på
finns det nästan alltid en anledning till att det låter som det gör. Saker och
ting har sin historia och jag skulle aldrig ens kunna drömma om att jag som
lyssnare/konsument skulle kunna berätta den bättre än berättaren själv.
PekkaJohansson skrev:tobm skrev:Några av de bästa låtarna i musikhistorien har spelats in på en Panasonic RX-FT500 kassettbandspelare, om någon frågar mig. Är inte säker på att de skulle kunnat förmedla samma känsla om de varit bättre inspelade.
Det är jag övertygad om att de hade. Hela tanken med god ljudåtergivning är ju att musikernas spelande, intentioner och känslor framgår mer tydligt när inte tekniken står i vägen. Att man gillar låtarna är en annan sak - bra musik brukar överleva även dålig ljudåtergivning.
Min erfarenhet är att människor närmast uteslutande verkar föredra god återgivning framför dålig när de får chansen att jämföra - oavsett musikstil. För min egen del har det varit en fantastisk öronöppnare att genom åren höra inspelningar i olika kvalitetsklasser genom allt bättre anläggningar och i allt bättre lyssningsmiljöer. Resultatet är entydligt: ju bättre inspelning och återgivning desto större blir upplevelsen. En fördel med rimligt goda inspelningar är att man kan spela någorlunda högt utan att distorsionen får öronen att vika sig.
Med vänlig hälsning
Pekka
tobm skrev:
För mig är bruset, distet och det allmänt inte perfekta ljudet en del av musiken, eller åtminstone det musikaliska/artistiska uttrycket. Och tar man bort det som kommer av att man spelat in på en halvrisig kassettbandspelare tar man bort en del av låtarnas själ. Åtminstone är det så för min del med Mountain Goats.
Sedan kan jag tycka att det kan finnas en poäng med att allt inte låter perfekt. Några tycker säkert att det är dumt att inte sträva efter vad som är optimalt, själv tycker jag att det kan ligga något positivt i att se (i det här fallet höra) skönheten i det som inte är perfekt. Att det faktiskt finns en poäng med det imperfekta. I mitt fall när det gäller Mountain Goats så förstärker ljudbilden från kassettbandspelaren upplevelsen/känslorna jag får av musiken.
Nattlorden skrev:phloam skrev:Nattlorden skrev:Absolut icke.
Du menar att tokmastring aldrig, aldrig, aldrig kan vara ett artistiskt val?![]()
Men nu halkar vi in på mastringsdebatten och det var kanske inte meningen med tråden
Ja, för hade det varit artistens val så hade det skett redan vid mixningen.
phloam skrev:När återgivningen inte är transparent så kan man antingen se den som störande eller som (se ovan) en del av musiken och upplevelsen. M.a.o. kan dålig inspelning, en bristfällig anläggning i ett rum, ett sprak i vinylen göra upplevelsen unik på ett för lyssnaren icke ofördelaktigt sätt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster