Har lyssnat en hel del på Iron Maidens 'A Matter of Life and Death' i helgen. Tyckte soundet på denna lät som det var kört genom en kompressor men gillar det. I a f fick det mig att kolla upp detta och det visade sig att albumet är helt omastrat, hade jag ingen aning om. "To provide a more 'live' sound, the album was not mastered. Producer Kevin Shirley said, "Spoke to 'Arry (Steve Harris) on Friday, who has decided against mastering the Iron Maiden album... It means that you will get to hear the new album exactly as it sounded in the studio, no added EQ, compression, analog widening, etc., and I must say, I am pretty happy with the end result."" Jag hade ingen aning om detta. Tyckte det var lite kul.
Ni som blir exalterade för att det är omastrat, förvänta er inte en audiofilupplevelse. Det är ju ändå Iron Maiden vi pratar om. ALLA Maidens skivor har bedrövlig produktion... (förutom kanske Brave New World)
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320
Topparna är i alla fall inte klippta... och för hårdrock tycker jag nog att 13dB kan tänkas funka rätt ok (beroende på hur låtarna är uppbyggda dvs), det är inte mycket under var jag brukar hamna med egna mixer. Så jag skulle nog inte såga innan jag lyssnar i alla fall.