Har Spotify tappat kvalitet eller har dom aldrig haft det?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
eksund

Inläggav eksund » 2014-01-17 19:31

KarlXII skrev:Har aldrig haft så bra Spotifyupplevelse som nu.
:)

Inte jag heller. Men det är väl placebo p.g.a av tidigt öppnad Guinness.
Gör man inte rätt, så blir det fel!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-01-17 20:22

Har nu pillat lite med Fidelify och Spotify Premium. Kan inte påstå att där finns några uppenbara skillnader. Har än så länge bara lyssnat via PC i lurar, alla i kåken vill inte lyssna om och omigen på samma musikstycken....

Läs gärna min tråd om funderingar kring alla dessa drivrutiner som finns.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2014-01-17 20:57

Det är nog rätt svårt att höra skillnad mellan ljud som gått igenom Windows mixern (speciellt om man har samma samplingsfrekvens inställd i ljudinställningarna som Spotify kör med) och ASIO/WASAPI, vore kul att se någon kan lyckas i en blindtest :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-01-19 08:23

I Mollösund kör jag Ipad till Airport som optiskt driver Lavry da 10. Alla de spår jag har lagrat i Ipad i Alac låter bättre än Spotify. Med reservation för att det kan vara olika utgåvor.
I huvudanläggningen kör jag Spotify via SB Touch digitalt till Oppo 105. Samma kvalitetsskillnad där, och samma reservation.
Spotify premium och högsta kvalitet vald.
Tillräckligt bra för att njuta av musiken, absolut, men det finns en dimension till av upplösning.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2014-01-19 09:46

Jag tycker också att det känns och låter bättre när jag lyssnar på Apple Lossless-filer. Det kan lika gärna (nä, troligare till och med) vara vetskapen om detta, som att det konstant skulle föreligga en tydlig hörbar skillnad. Plus svårigheten att veta om utgåvan är samma.

Tänker du aldrig så sprudel?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-01-19 19:28

shifts skrev:Jag tycker också att det känns och låter bättre när jag lyssnar på Apple Lossless-filer. Det kan lika gärna (nä, troligare till och med) vara vetskapen om detta, som att det konstant skulle föreligga en tydlig hörbar skillnad. Plus svårigheten att veta om utgåvan är samma.

Tänker du aldrig så sprudel?

Jodå, det är klart jag gör. Men det kan också vara olika utgåvor. På Cd försöker jag gå på rek från andra som lyssnat sig igenom olika alster.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Föregående

Återgå till Musikstugan