Swedish Music Hall of Fame

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
TCM

Swedish Music Hall of Fame

Inläggav TCM » 2014-02-06 15:56

http://smhof.se/om/hall-of-fame/

Vad tycker ni? Är det någon som inte förtjänar att vara där eller är det någon som saknas?

Bild
When routine bites hard

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-02-06 16:05

Jag tycker att någon av popens förgrundsgestaleter från 60-talet saknas. Jag tänker Shanes, Hep Stars och sådana. Jag vet dock inte vilka av dessa som egentligen hade höjd, men spårade popsnön för andra gjorde de i alla fall. Pekka kan säkert välja ut ett lämpligt band om han får frågan.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-02-06 16:18

Vad mer borde Alice Babs gjort för att platsa?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Nimrod

Inläggav Nimrod » 2014-02-06 16:42

Ganska bra val tycker jag.
Men Latin Kings är nog med mer av politisk (korrekt) orsak än för musiken.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-02-06 17:11

paa skrev:Vad mer borde Alice Babs gjort för att platsa?

+1

Birgit Nilsson tycker jag självklart borde in.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2014-02-06 21:46

John Holm
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-02-06 21:52

Roxette, Latin Kings och Stina Nordenstam (vem är det?) förefaller rätt bleka vid sidan av de andra. Det finns nog bättre namn. Petter eller Markoolio hade varit bättre om de måste ha med någon rappare.

Övriga namn känns helt rätt!
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-02-06 21:53

Svante skrev:Roxette, Latin Kings och Stina Nordenstam (vem är det?) förefaller rätt bleka vid sidan av de andra. Det finns nog bättre namn. Petter eller Markoolio hade varit bättre om de måste ha med någon rappare.

Övriga namn känns helt rätt!

*morr*
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2014-02-06 22:41

Tror inte man förstår vad Latin kings betytt för svensk hip hop om man tycker att markoolio skulle platsat bättre. Tlk är givna.
Häpp!

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2014-02-07 00:09

Ingen jag uppskattar, men varför är inte Max Martin med?
Häpp!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-02-07 00:18

Nattlorden skrev:
paa skrev:Vad mer borde Alice Babs gjort för att platsa?

+1

+1

+ Jussi, men även Eric Ericson. Svensk körmusik är internationellt sett bland de absolut främsta och Eric Ericson var dragande kraft.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-02-07 00:21

WhereNextColumbus skrev:Tror inte man förstår vad Latin kings betytt för svensk hip hop om man tycker att markoolio skulle platsat bättre. Tlk är givna.

Touché, förmodligen.

Jag begriper nog inte genren överhuvudtaget. Men jag tycker Dogge verkar rätt ... ointelligent, vilket nog är avgörande för mig.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2014-02-07 09:18

petersteindl skrev:
Nattlorden skrev:

+1

+ Jussi, men även Eric Ericson. Svensk körmusik är internationellt sett bland de absolut främsta och Eric Ericson var dragande kraft.

Mvh
Peter

Jag håller nog inte med om att dessa personer haft ett "betydande inflytande för populärmusikens utveckling i Sverige". :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-02-07 15:29

MichaelG skrev:
petersteindl skrev:
Nattlorden skrev:

+1

Mvh
Peter

Jag håller nog inte med om att dessa personer haft ett "betydande inflytande för populärmusikens utveckling i Sverige". :)

Jaha, är det bara svensk populärmusik som Hall of Fame gäller. Jag trodde det rörde sig om all svensk musik.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2014-02-07 16:46

Objektivisten skrev:John Holm

Holm skulle definitivt vara med. Även om Nordenstam är en personlig favorit blev jag förvånad över att hon kom med.

Svante skrev:Jag begriper nog inte genren överhuvudtaget. Men jag tycker Dogge verkar rätt ... ointelligent, vilket nog är avgörande för mig.

Vad jag vet ställer man inga krav på medlemskap i Mensa. Hur många artister skulle vara aktuella då? :wink:

WhereNextColumbus skrev:Tror inte man förstår vad Latin kings betytt för svensk hip hop om man tycker att markoolio skulle platsat bättre. Tlk är givna.

Markoolio vore ungefär som att välja in Åsa Nisse i filmens Hall of Fame :D
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2014-02-07 23:11

petersteindl skrev:
Jaha, är det bara svensk populärmusik som Hall of Fame gäller. Jag trodde det rörde sig om all svensk musik.

Mvh
Peter

Japp, så är det. Annars hade jag givetvis sekunderat dina förslag. :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-02-07 23:29

Jag hålller inte riktiogt med. Där är två representanter för Jazzmusik, men jag menar bestämt att Alice Babs var större och bredare än dom båda tillsammans.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2014-02-07 23:39

paa skrev:Jag hålller inte riktiogt med. Där är två representanter för Jazzmusik, men jag menar bestämt att Alice Babs var större och bredare än dom båda tillsammans.

Vad håller du inte med om? Jag har aldrig sagt något om Alice Babs. Jag har bara kommenterat Jussi, Birgit och Eric. Jag utgår från att du och jag är överens om att ingen av dessa tre främst är kända för sina insatser inom jazzmusiken. :)

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-02-07 23:49

Tycker att hela grejen tyder på dålig hittepå å fantasilöshet av "svensk"
musikindustri . . . varför alltid kopiera "over there" . . . typ ?

För mig luktar det mest "unken" kommersialism och inget annat, faktiskt. :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-02-08 01:29

Kan ju vara bra att dagens ungdom lär sig lite om hur mycket bra musik som kommit från detta lilla land...!

Hur många unga idag vet att världens coolaste band - The Leather Nun - är svenskt? Vi har mycket att vara stolta över..! :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-02-08 02:20

Var inte cardigans populära ett tag? :)

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2014-02-08 02:31

phloam skrev:Kan ju vara bra att dagens ungdom lär sig lite om hur mycket bra musik som kommit från detta lilla land...!

Hur många unga idag vet att världens coolaste band - The Leather Nun - är svenskt? Vi har mycket att vara stolta över..! :)

Jag tror att du skrev fel, du menade nog Dead Boys. Men jo, som representant för 80-talisterna så kan jag säga att vi känner till lädernunnan. Föredrar ändå Freddies soloalster. Jag tänker att jag nog kvalar in som ung fortfarande.
Häpp!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-02-08 09:16

MichaelG skrev:
paa skrev:Jag hålller inte riktiogt med. Där är två representanter för Jazzmusik, men jag menar bestämt att Alice Babs var större och bredare än dom båda tillsammans.

Vad håller du inte med om? Jag har aldrig sagt något om Alice Babs. Jag har bara kommenterat Jussi, Birgit och Eric. Jag utgår från att du och jag är överens om att ingen av dessa tre främst är kända för sina insatser inom jazzmusiken. :)

Jag håller inte med om att det bara är svensk populärmusik som Hall of Fame gäller. Exemplen med jazzmusiker visar det.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2014-02-08 09:54

paa skrev:
Jag håller inte med om att det bara är svensk populärmusik som Hall of Fame gäller. Exemplen med jazzmusiker visar det.

Åh, jag trodde för ett ögonblick att det var mig du inte höll med. Men det var organisationen Hall of Fame du inte håller med. Exempelvis detta från deras hemsida "Det långsiktiga syftet med Hall of Fame är att hylla de personer som lagt grunden för svensk populärmusik och därigenom inspirera till nyskapande och utveckling inom musiken. " :wink:

Återgå till Musikstugan