"mässjazz", vad är det?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2014-02-28 20:50

phloam skrev:
Jansson skrev:
Mutti eller Pappi eller vad fan den nu heter.

Infected Mushy....* eh, Mushroom = mässdisco :)

Ha en bra fredagskväll typer :)

Jag har faktiskt försökt att lyssna igenom några låtar med dem.
Gick inge bra.

Samma till dig P, ha en god veckoändaskväll.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-02-28 20:54

Panelguy skrev:
JB skrev:Mässjazz är musik som ingen orkar lyssna på förutom audiofiler eftersom den är skittråkig att lyssna på men låter bra.

*springer och gömmer sig* :D

Det gäller väl all musik där "svamparna" är ett typexempel på musik som ingen skulle lyssna på om basen inte lät mycket och imponerande.
Att så kallad mässjazz som Krall och Barber skulle låta bra på alla anläggningar är ju inte konstigare än att annan välinspelad musik låter bra även på en något enklare rigg.

RogerGustavsson skrev:Synd att bolaget ACT som många svenskar ligger på nästan alltid ska komprimera ljudet så, stumt och odynamiskt. Flera av t.ex. Nils Landgren's skivor är trista på det viset.

Jag tycker den första julskivan (insp. i Odensala kyrka) låter bra.

Ja, den julskivan har vsrit populär här hemma, förrutom sista spåret. Den är inte direkt misshandlad i mastringen. Liveinspelad är den tydligen också.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-02-28 20:57

penke62 skrev:
RogerGustavsson skrev:Synd att bolaget ACT som många svenskar ligger på nästan alltid ska komprimera ljudet så, stumt och odynamiskt. Flera av t.ex. Nils Landgren's skivor är trista på det viset.

Lyssna på bandet med samma namn i stället. Friskt på alla sätt och vis.

Fett ljud men rätt enehanda.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-03-01 00:02

Jansson skrev:
hifikg skrev:Rammstein, Engel, borde fungera som mässmusik, om än inte mässjazz. Välartikulerad sång och hyfsat gles musik. Borde inte vara någon utmaning för någon anläggning att presentera på ett bra sätt, samtidigt som demonstratören kan framstå som lite mindre rumsren än alla andra och kanske få in en och annan lyssnare i sitt rum som annars hade vänt i dörren ;-)

Med det sagt tipsar jag om Miles Davis och Bitches Brew som Mässjazz, fast så pass "avancerad" att fler än de allra minst musikaliska skulle undvika det rummet. För den som ger sig tid och ger sig hän väntar en skön stund om anläggningen är hyfsat potent.

Rammstein är inte bra.

Miles Bitches Brew är däremot väldigt bra. Om någon mot förmodan skulle spela upp något från den dubbeln skulle jag sitta kvar.

Jag brukar ha ett stycke från den dubbeln i fickan när jag går på mässor, ibland får jag tillfälle att spela det. Häng på nästa gång vi ses!

Edit: Glömde tipset: BB Driftwood, Southward Bound, inte jazz, men utpräglad mässmusik, dvs bra musik med god återgivning = njutbar. Kan livligt förstå att man inte demar med t ex 30 seconds to Mars ;-) (Undantag finns, låten L490 inleds med en testton)
Senast redigerad av hifikg 2014-03-01 13:06, redigerad totalt 1 gång.
Sitter nöjd :)

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2014-03-01 12:21

hifikg skrev:
Jansson skrev:
hifikg skrev:Rammstein, Engel, borde fungera som mässmusik, om än inte mässjazz. Välartikulerad sång och hyfsat gles musik. Borde inte vara någon utmaning för någon anläggning att presentera på ett bra sätt, samtidigt som demonstratören kan framstå som lite mindre rumsren än alla andra och kanske få in en och annan lyssnare i sitt rum som annars hade vänt i dörren ;-)

Med det sagt tipsar jag om Miles Davis och Bitches Brew som Mässjazz, fast så pass "avancerad" att fler än de allra minst musikaliska skulle undvika det rummet. För den som ger sig tid och ger sig hän väntar en skön stund om anläggningen är hyfsat potent.

Rammstein är inte bra.

Miles Bitches Brew är däremot väldigt bra. Om någon mot förmodan skulle spela upp något från den dubbeln skulle jag sitta kvar.

Jag brukar ha ett stycke från den dubbeln i fickan när jag går på mässor, ibland får jag tillfälle att spela det. Häng på nästa gång vi ses!

Jag hänger på!
:)
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Föregående

Återgå till Musikstugan