Skivbolagen säljer musikskivor som CD-R, till fullpris

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MultiMan

Inläggav MultiMan » 2014-02-26 00:35

PekkaJohansson skrev:Bra jobbat, MultiMan! Tog du även upp ljudkvalitetsaspekten i ditt brev till Monica Törnell?

Med vänlig hälsning

Pekka

Det gjorde jag och tog även upp jämförelsen med "Förut" och länkade hit. Nu skickade jag via hennes Facebooksida eftersom den verkade hyfsat aktiv. Har jag inte hört något inom några veckor så provar jag mail om jag kan hitta det, eller helt enkelt ett vanligt (gammaldags?), fysiskt brev. Det vore väldigt intressant att få höra hennes synpunkter om hur skivbolagen behandlar hennes musik.

Jag lyssnade genom en P4-intervju i Radio Jämtland från 2009 där hon berättade om hur bestämda åsikter hon hade, till den grad att Ingica aldrig höll på att komma ut eftersom hon vägrade vika sig för de andras åsikter om musiken eller vilken typ av artist hon skulle vara.

Jag vill även passa på att tacka Bill50x för den fina vinylrippen jag fick idag. Hinner jag, så kommer det upp en MasVis-analys i morgon.

Mitt analytiska sinne gör att MasVis verkligen har tillfört ytterligare en dimension till lyssnandet, och en ökad förståelse. Så ett stort tack för det! :)

Användarvisningsbild
MultiMan

Uppdaterade grafer med vinylrip

Inläggav MultiMan » 2014-02-26 08:15

Nu har jag uppdaterat tidigare inlägg och lagt in jämförelse med vinylrippen också, tack Bill50x!

Märkligt att den nya CD-R och vinylrippen dippar på likande sätt i diskanten (väldigt tydligt i två låtar iaf). Vilket program använde du Bill50x?

Det är ju nästan så att man kan få för sig att skivbolaget vinylrippat den nya utgåvan, eller vad säger ni andra?

Som kuriosa kan nämnas att de första Pat Benatar-CD (tre första) jag köpte dyrt från USA på 1980-talet (från den första fabriken där som senare gick gick i konkurs om jag minns rätt) har i efterhand visat sig vara vinylrippade, något jag redan från början misstänkte då man kunde höra ett hack i slutet på "Precious time". De skivorna kom sent om sider ut igen för några år sedan, men nu gjorda från masterbanden.

Jag har även skrivit på MNW:s (Bl a Toni Holgersson jag skrivit om tidigare) Facebooksida där de i en nyhet från förra året stoltserar med hur de återutger en mängd gamla skivor men berättar inte att det handlar om brända skivor.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Uppdaterade grafer med vinylrip

Inläggav Bill50x » 2014-02-26 09:27

MultiMan skrev:Märkligt att den nya CD-R och vinylrippen dippar på likande sätt i diskanten (väldigt tydligt i två låtar iaf). Vilket program använde du Bill50x?

Jag spelade på min LinnLP12 med Linto MC-steg och genom Linn Kairn försteg. Eftersom utnivån direkt från Linto är för hög för att gå direkt in i ett ljudkort så tog jag signalen från utgången på försteget. Jag lät ljudkortet (externt Creative USB) stå på max nivå och så styrde jag ut signalen från försteget så att jag fick max nivå utan klippning. Jag använde Adobe Audition för inspelning och redigering. Inga ljudpåverkande åtgärder har gjorts utan det är rakt av. Format 16/44, inte de idag så populära 24/96.

Att såväl vinylrippen som cd-r uppvisar samma dipp i diskanten tyder på att detta ligger i masterbandet. MEN, mitt exemplar av Ingica är tyvärr inte från originalsläppet -72 utan en utgåva från -83, eller rättare, den inhandlades då eftersom alla mina LP'n stals vid ett inbrott påsken -83. På själva etiketten står det dock 'P'1972 men det handlar väl om själva produktionen inte pressningen, väl? Men även om pressningen är gjord 10 år senare borde masterna fortfarande hålla samma kvalitet.

Nu är ju denna skiva en ganska lokal företeelse så det är säkert inte en massa olika utgåvor som cirkulerar gjorda från olika masterband och pressar. Jag har tex en Beatles reissue där diskanten är helt borta i ena kanalen (fått via Falkis) till skillnad från mina egna vinyler av samma skiva.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
MultiMan

Inläggav MultiMan » 2014-02-26 11:21

Bill50x: Jag tycker det är konstigt att "Förut" inte har någon diskantsänkning. Vad skulle orsaken vara till de andra svackorna annat än begränsningar i vinylen? Jag vet inte, bara spekulerar.

Ärendet fortsätter. Efter kontakt med ansvarig på Ginza har jag nu skickat lite frågor om produkten till ansvarig på http://www.cdod.se/ som producerar.

På produktsidan skriver de: CD:n är en CD-R i ett utförande som kallas ”Diamondback” vilket betyder att ytan ser ut som på en vanlig pressad CD och den skall vara lika tålig som sådan.

"Skall vara lika tålig"? Det låter inte lovande i mina öron. En CD-R är alltid en CD-R med laserbrännmärken i en dye som förändras över tid, oavsett vad tillverkarna lovar. Men, jag har ett öppet sinne och inväntar svar innan jag formar någon klar åsikt.

Jag frågade givetvis om mastringen och dess uppenbara brister samtidigt.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-02-26 17:53

MultiMan skrev:Bill50x: Jag tycker det är konstigt att "Förut" inte har någon diskantsänkning. Vad skulle orsaken vara till de andra svackorna annat än begränsningar i vinylen? Jag vet inte, bara spekulerar.

Nu har jag inte läst graferna, tycker det mest är rörigt eftersom de bara ligger på rad utan tydliga rubriker på var de kommer ifrån... På vilket sätt har du konstaterat diskantfall? Lyssnat eller studerat mätningar? Och vid vilken nivå finns diskantfallet? Och, det kan ju lika gärna vara något som var tänkt i början men som någon tekniker velat "rätta till" inför samlingsskivan, tex för att få materialet från olika skivor låta lite mer lika varandra. Det kan ju faktiskt vara en god tanke att anpassa de olika låtarna till varandra, ofta låter ju tex en lite lägre diskant helt ok när man lyssnar på bara den, men jämfört med föregående eller efterföljande låt med större/högre diskantinnehåll kan denna låta tillbakadragen. Jag bara spekulerar här, jag har själv inte jämfört samlingsskivans spår med originalutgåvorna (har rippat "Fri" också ifall du känner för den :-)) men kanske lyssnar någon dag när andan faller på.

Spännande att du orkar driva detta, ska bli intressant att se vad du får för svar!

/ B

Användarvisningsbild
MultiMan

Inläggav MultiMan » 2014-02-27 15:44

Bill50x skrev:
MultiMan skrev:Bill50x: Jag tycker det är konstigt att "Förut" inte har någon diskantsänkning. Vad skulle orsaken vara till de andra svackorna annat än begränsningar i vinylen? Jag vet inte, bara spekulerar.

Nu har jag inte läst graferna, tycker det mest är rörigt eftersom de bara ligger på rad utan tydliga rubriker på var de kommer ifrån... På vilket sätt har du konstaterat diskantfall? Lyssnat eller studerat mätningar? Och vid vilken nivå finns diskantfallet? Och, det kan ju lika gärna vara något som var tänkt i början men som någon tekniker velat "rätta till" inför samlingsskivan, tex för att få materialet från olika skivor låta lite mer lika varandra. Det kan ju faktiskt vara en god tanke att anpassa de olika låtarna till varandra, ofta låter ju tex en lite lägre diskant helt ok när man lyssnar på bara den, men jämfört med föregående eller efterföljande låt med större/högre diskantinnehåll kan denna låta tillbakadragen. Jag bara spekulerar här, jag har själv inte jämfört samlingsskivans spår med originalutgåvorna (har rippat "Fri" också ifall du känner för den :-)) men kanske lyssnar någon dag när andan faller på.

Spännande att du orkar driva detta, ska bli intressant att se vad du får för svar!

/ B

Inte meningen att göra det rörigt men det är inte lätt med så mycket bilder. Så fort man manipulerar MasVis Gif-bilder så uppstår lätt otydligheter i graferna. Jag skrev på förra sidan om att i dubbelbilderna (med två grafer i ett) så är vänstra från "Förut" och den högra från den nya CDO-skivan. Därefter så la jag till dina vinylrippar efter varje dubbelbild och editerade in ordet "vinylrip" i själva grafen.

Min lyssning ligger för närvarande på sparlåga eftersom jag fortfarande inte monterat ihop mina Kef 104/2 och mina tillfälliga XTZ 99.26 är jag inte tillräckligt inlyssnad på för att börja avgöra frekvensgångar och dylikt. Som jag skrivit om tidigare la jag (tyvärr egentligen) allting gällande musik på hyllan när skivbolagen började med kopieringsskydd. Blev skitförbannad helt enkelt. Så senaste året har jag varit fokuserad på att skaffa alla skivor jag missade under de ungefär 10 åren jag inte handlade något, och allt jag hade på vinyl som går att hitta på CD.

Pga olika saker i mitt liv (är glad av vara vid liv ärligt talat) så sålde och gav jag bort alla vinyler på 1990-talet, bl a ett antal av Monica Törnell och en massa annat som aldrig släpptes på CD. Hade runt 1500 vinyler som jag saknar fortfarande. Alla i mint skick, granskade varenda skiva med lupp innan inköp, men skivbutikerna stog ut ändå. ;) Nåväl, måste lämna det. Musik är känslor och därför rör det runt i mig när jag börjar fundera för mycket. Komiskt nog saknar jag Telly Savalas-skivorna mest, tog mig år att hitta. En annan var ex Mia Sandberg, Annabel Lamb, Rupert Hine (var tvungen att specialbeställa redan då), en massa underbara soulplattor och Opus3 samt en hel del direktgraverande med fantastiskt ljud och iaf hälften av fallen riktigt bra musik också + tonvis mer som dyker upp när man funderar. Bra skivor blir som egna väsen som man har en relation till, och saknade kan bli därefter.

Och så nu då, när jag köpt mängder och åter mängder av skivor igen sedan de slutade med kopieringsskyddsvansinnet, en fantastisk kille på fd EMI ordnade de kopieringsskyddade Lundellplattorna i vanligt "rent" utförande och visade bolagen från sin bästa sida, då kommer nästa omdömeslöshet från skivbolagen: CD-R. Tänk om de kommit med temporära vinyler på 70-talet, då hade du inte haft någon fungerande "Ingica" längre.
När man läser på CDOD:s sida att de tar över 50kr/bränd skiva och sedan ser vad erbjudandena från riktiga presserier är: 10kr/styck vid 500st, men även 300 går att beställa till lite högre styckekostnad. Ex: http://www.pure-music.co.uk/cd-replication-short-run/
så undrar man om bolagen är inte bara moraliskt men även ekonomiskt bankrutt. 5000kr i presskostnad för klassiskt bra musik som inte funnits tillgänglig på mycket länge är för mycket? Om inte Universal kan göra det är de inte värda att kallas skivbolag längre.

Jag brukar radera det mesta jag skriver av olika anledningar, men denna gången trycker jag "skicka".

Jo, här kommer din vinylripp i sin helhet:

Bild
Bild

Inga svar än från Monica eller Anders på CDOD.se.

Användarvisningsbild
30Hzbone

Inläggav 30Hzbone » 2014-02-27 19:33

Den BODY TALK PT1 av ROBYN jag köpt är på en CD-RW
vilket öppet redovisas på den fysiska CD´n men det står inget på "fodralet". Fullpris 179:-
Skivbolag Konichiwa Records, som jag tror ägs av Robyn.
I'm only in it for the music.

Användarvisningsbild
MultiMan

Inläggav MultiMan » 2014-02-27 20:12

30Hzbone skrev:Den BODY TALK PT1 av ROBYN jag köpt är på en CD-RW
vilket öppet redovisas på den fysiska CD´n men det står inget på "fodralet". Fullpris 179:-

Var köpte du den? Ginza listar den som i lager för 99kr, alltså kan jag be de titta efter och eventuellt gå vidare med att kolla alla Konichiwa.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2014-02-27 22:07

Spår 1, 5, 10 och 12 på Bill50x vinylripp ser ut att vara överstyrda - eller är det något oljud på själva skivan som orsakar de platta topparna?

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
jeff_belowski

Inläggav jeff_belowski » 2014-02-28 00:07

Tycker att det är lite av en skandal att sälja CD-r till fullpris utan att mycket
tydligt klargöra att det inte rör sig om en riktig pressning. De borde skämmas,
dessa skräpkulturförövare. En helt annan deal är det självklart om det klart
och tydligt framgår att det är en CD-r och helst inte kostar så mycket.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-02-28 16:28

PekkaJohansson skrev:Spår 1, 5, 10 och 12 på Bill50x vinylripp ser ut att vara överstyrda - eller är det något oljud på själva skivan som orsakar de platta topparna?

När jag rippade skivan var jag noga med att inte överstyra. Dvs jag kollade att svinget i Adobe Audition aldrig översteg nollnivån. Det hindrar givetvis inte att eventuell överstyrning kunnat ske tidigare i kedjan men troligare är det typ vinyl-knäppar som syns.

Hur gör man för att studera en enskild låt i den bläddrande gif'en? Måste man läsa in filen i Photoshop och spara respektive bild separat eller finns det något trick att bläddra i egen takt?

/ B

Användarvisningsbild
30Hzbone

Inläggav 30Hzbone » 2014-03-04 18:03

MultiMan skrev:

Var köpte du den? Ginza listar den som i lager för 99kr, alltså kan jag be de titta efter och eventuellt gå vidare med att kolla alla Konichiwa.

Jag köpte skivan för 3-4 år sedan på numera avsomnade Skivlagret.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2014-03-04 22:23

Så bra - då kan man skriva över musiken när man har tröttnat på den!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
MultiMan

Inläggav MultiMan » 2014-03-06 11:02

Dags för ny information efter några dagars konversation med Anders Engström som är VD på CDOD som sköter Album on Demand-biten åt Universal i Sverige.

1. Skivorna som används är http://www.xlayer.eu/technical-data-cd-r.html

2. Universal säger enligt Anders (citerar): "Jag har mailat med Universal om mastern och de säger att den inte skall vara speciellt komprimerad men att något lite kan skifta från vinylmastern. Det lär inte ha funnits en CD-utgåva av Ingica innan vår CDOD utgåva och masteringen vi använder är den de gjort för sin så kallad e-release (alltså för att lägga upp plattan på de digitala tjänsterna på nätet)."

3. Anders tycker liksom jag att öppenhet är bra, så han kommer be de andra butikerna att införa samma information om produkten som Ginza redan har gjort (efter jag började rota i detta).

Monica har inte återkommit (kanske inte ens sett mitt personliga meddelande på Facebook) men har enligt Anders fått 50 ex och inte varit missnöjd.

Ni får gärna kommentera kring detta, hinner inte skriva mer utförligt just nu, men ville informera er.

Användarvisningsbild
30Hzbone

Inläggav 30Hzbone » 2014-03-06 12:08

PekkaJohansson skrev:

Så bra - då kan man skriva över musiken när man har tröttnat på den!

Med vänlig hälsning

Pekka

Om man tröttnar på "Jag vet en dejlig rosa" så kan man lika gärna stänga ner :wink: .

Fast snart landar en nypressning av "Waltz for Debby" (vinyl) och där finns
"Jag vet en dejlig rosa" också med, så kanske....
skojade bara :)

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2014-03-06 13:38

MultiMan skrev:Dags för ny information efter några dagars konversation med Anders Engström som är VD på CDOD som sköter Album on Demand-biten åt Universal i Sverige.

1. Skivorna som används är http://www.xlayer.eu/technical-data-cd-r.html

2. Universal säger enligt Anders (citerar): "Jag har mailat med Universal om mastern och de säger att den inte skall vara speciellt komprimerad men att något lite kan skifta från vinylmastern. Det lär inte ha funnits en CD-utgåva av Ingica innan vår CDOD utgåva och masteringen vi använder är den de gjort för sin så kallad e-release (alltså för att lägga upp plattan på de digitala tjänsterna på nätet)."

3. Anders tycker liksom jag att öppenhet är bra, så han kommer be de andra butikerna att införa samma information om produkten som Ginza redan har gjort (efter jag började rota i detta).

Monica har inte återkommit (kanske inte ens sett mitt personliga meddelande på Facebook) men har enligt Anders fått 50 ex och inte varit missnöjd.

Ni får gärna kommentera kring detta, hinner inte skriva mer utförligt just nu, men ville informera er.

Svaret om mastering liknar de jag brukar få. Min slutsats är att skivbolagsfolket och andra inblandade helt enkelt har liten eller ingen koll på vad som sker i masteringledet som ju oftast är externt numera. De tycks helt enkelt utgå från att masteringfirmorna gör ett bra jobb utan att granska det. Jag har dock också hört synpunkten att den dynamiska komprimeringen har gått för långt.

Apropå att Monica inte har klagat till bolaget: det finns inget som säger att en artist måste ha god koll på ljudtekniken eller att artisten lyssnar i en miljö som låter honom eller henne höra vad som finns på skivan. Artistens ansvar är det musikaliska. I jämförelse med en gammal vinylskiva kan förstås även en komprimerad cd-utgåva låta OK men det är förstås betydligt mer relevant att jämföra med originalmastern som i det här fallet alltså är svårt misshandlad.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Föregående

Återgå till Musikstugan