vad hände med spotify?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

tiaz

vad hände med spotify?

Inläggav tiaz » 2014-04-12 18:42

har inget att säga om nya layouten, men vafan hände med ljudet? det gick från ganska risigt till totalt värdelöst... what the hell?!

Användarvisningsbild
xeizo

Re: vad hände med spotify?

Inläggav xeizo » 2014-04-12 19:53

Om det är på telefonen du menar så måste man gå in i settings och välja "Extreme" för att få det gamla "Premium"-ljudet ...
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

tiaz

Inläggav tiaz » 2014-04-13 17:47

xeizo skrev:Om det är på telefonen du menar så måste man gå in i settings och välja "Extreme" för att få det gamla "Premium"-ljudet ...

nej nej... det där är gammalt. PC verisonen uppdaterades nyligen och man kan numera bl.a. inte välja att använda gamla grå versionen av spotify (nu är allt svart typ)
någonting har de lagt på ljudet kan jag med 100% säkerhet tala om för er som inte hör skillnad :( frågan är vad de har gjort för det e fan inte bra!? :o det låter filtrerat, kan tänka mig att man gör såhär för att få ett råare sound ur kassa ljudanläggningar typ bose datorhögtalare osv......

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2014-04-13 18:51

Har du ställt in såhär?

Bild

Spotify 0.9.8.296.*

Låter jättebra här, kör(just för tillfället, har flera uppspelningskedjor) med Stereo(DAC)-direct på ett Soundblaster Z under Windows 8.1 ...
Senast redigerad av xeizo 2014-04-13 18:56, redigerad totalt 1 gång.
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

tiaz

Inläggav tiaz » 2014-04-13 18:55

xeizo skrev:Har du ställt in såhär?

Bild

Låter jättebra här, kör med Stereo(DAC)-direct på ett Soundblaster Z under Windows 8.1 ...

jag har provat allt... men jag misstänker att det kan vara en extention till detta som fuckat upp det: http://www.roomeqwizard.com/

någon som kör detta? verkar rätt schysst

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2014-04-23 07:12

REW är väl mer eller mindre ett standardprogram för att mäta upp högtalare i rummet här på faktiskt.
Har den inte själv men jag trodde inte att den påverkade uppspelningen.

Men så här står det ju.
"...and automatically adjusting the settings of parametric equalisers"

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-04-23 08:06

REW funktion för att automatiskt ställa in EQ är inget som sker sig självt; den är inte så automatiskt.
Du gör en mätning, ställer in en målkurva och väljer vilken typ av EQ du har och så genererar REW de inställningarna som skall ställa in i din EQ.
REW i sig påverkar inte ljudet. Den hjälper dig att konfigurera en annan EQ.

Jag använder själv REW och det fungerar mycket bra. REW programmet påverkar inte uppspelningen och jag tvivlar på att man "råkar" ställa om sin EQ. För säkerhetsskull så kan man ju kontrollera inställningar på den EQ man har.

Detta är givet att man har original REW. Med diverse tredjeparts plugin så kan det mesta vara möjligt.

tiaz: Om du spelar upp ljud på datorn från någon annan källa än Spotify , hur låter det då?
Det vore bra att undersöka om problemet ligger i en ny version av Spotify eller i datorn i sig.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2014-04-23 09:31

Andreas, du verkar ha koll på det här. Varför tror du REW skriver på sin hemsida att det görs automatiskt?

Själv kör jag med ZTX:s mätpryttel och där måste man ha deras egna högtalare för att automatiken ska göra sitt.
Så för mig blir det som du säger, läsa av och själv mata in värdena i sin PEQ.

Jag är också intresserad av vad det beror på att tiaz upplever en försämring.
Den har inte jag märkt av.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-04-23 09:38

2-ch skrev:Andreas, du verkar ha koll på det här. Varför tror du REW skriver på sin hemsida att det görs automatiskt?

Själv kör jag med ZTX:s mätpryttel och där måste man ha deras egna högtalare för att automatiken ska göra sitt.
Så för mig blir det som du säger, läsa av och själv mata in värdena i sin PEQ.

Jag är också intresserad av vad det beror på att tiaz upplever en försämring.
Den har inte jag märkt av.

Det är för att du behöver inte ställa in din EQ manuellt. REW räknar ut alla inställningar och ger dig en konfigurationsfil. Den är således automatiserad, men den aktiveras inte automatiskt.

Förutom att bara ge dig inställnigarna för en generell PEQ(freq, gain, Q) så kan du exportera inställningar som fungerar ihop men flertalet olika EQ lösningar på marknaden, behringer, miniDSP med flera. Mycket bra funktion för de som inte vill eller kan ställa in sina PEQ manuellt.

Direkt på REW startsidan så finns det bilder som visar hur EQ funktionen i REW ser ut.
Bild

Varför tiaz har problem vet jag tyvärr ej utan vidare felsökning. Mitt tips är att testa en annan källa än spotify för att se var problemet ligger.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2014-04-23 14:27

AndreasArvidsson skrev:Det är för att du behöver inte ställa in din EQ manuellt. REW räknar ut alla inställningar och ger dig en konfigurationsfil. Den är således automatiserad, men den aktiveras inte automatiskt.

Aha, en slags halvautomat :)

Behringern är ingen barnlek att ställa in, det blir något bättre med en dator ansluten.
Men när man väl satt sig in i hur man gör så föredrar i alla fall jag att sköta spakarna själv.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-04-23 14:31

2-ch skrev:Behringern är ingen barnlek att ställa in, det blir något bättre med en dator ansluten.
Men när man väl satt sig in i hur man gör så föredrar i alla fall jag att sköta spakarna själv.

Samma här. Jag testade ett tag att använda REW för att ställa in min miniDSP, men i slutändan så valde jag att göra det manuellt iaf.

Återgå till Musikstugan