Roligt med en synt (Nu med lite analog gitarr också)

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
verdad

Roligt med en synt (Nu med lite analog gitarr också)

Inläggav verdad » 2013-12-16 00:57

Har aldrig någonsin pysslat med denna form av musik tidigare. Ville bara testa för att se vad som går att åstadkomma med en synt.

Lite Dance............. 8O :? :)

https://soundcloud.com/verdad2/dancemagnus

Tycker ni jag ska fortsätta och försöka göra en hel låt?

Som sagt detta snickrade jag ihop på 15 minuter...............
Senast redigerad av verdad 2013-12-24 02:04, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-12-16 01:18

Det är klart du ska fortsätta!

Det vore också kul om du berättade hur det är gjord. Är allt programmerat, eller spelar du något "själv"?

Spåret är är också lite ovanligt, det har mindre än 10 dB toppfaktor vilket brukar betyda mosning i masteringen, men allpassgrafen i MasVis säger motsatsen.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2013-12-16 01:37

Svante skrev:

Det vore också kul om du berättade hur det är gjord. Är allt programmerat, eller spelar du något "själv"?

För något år sedan köpte jag ett ljudkort. Ett M-Audio.
Sen hade jag ett gammalt keyboard men kände att jag ville ha en ny liten smidig Usb keyboard och så blev det.
Med det följde ett musikprogram som är utvecklat av AIR (Protools) som är mycket enkelt att arbeta i. Inte alls så mycket parametrar "Ignite"

Det har jag testat en del, både att lägga bakgrund och sen lägga på elgitarr, + en del annat trixande bara för att lära mig.

Men sen kom jag på att jag kanske skulle testa att göra en så kallad modern "digitallåt" Techno, Trance, House, Dance.
Valet föll på en "Dance"

Jag har helt enkelt tagit ett trumbeat och spelat in det (Loopat). Så där ligger grunden. Sen har jag letat upp olika synthljud jag vill ha och lagt på för hand. Alltså jag har petat med melodi och ackord på synthen själv.

Har för mig det ligger ett spår som melodi. Ett spår med ackord i form av syntetisk människokör. Någon liten djupsynthbas i botten.
Har dock ändrat något med effekterna på respektive instrument

Men allt är spelat av mig förutom trumbeaten som är en tagen Dancebeat.

Man kan sen i "Ignite" välja att ha den som 16 bitars men nu valde jag den som en mp3a:a.
Helt enkelt därför att den enbart tar ca 1,5M medans en wav fil tar upp ca 11 Mb

Men jag kan ju försöka lägga upp den som en wav fil också.
Det går att bestämma hur jag vill ha den

Ljudkortet klarar 24/196

Det är inget märkvärdigt egentligen. Men det konstiga är att det är ingen musik jag lyssnar på egentligen.
Vet inte varför jag ville testa detta.

Har jag tid så kan jag se om jag får till någon kort demo med någon låt lite mera analog gitarr i också.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2013-12-16 02:50

Det här hade nog tagit mig 2 hela kvällar att få ihop. Men jag kan inte spela. Det underlättar enormt att kunna spela ett instrumet även om man bara skall göra enkel elektronisk muzak.

Basgångar är lätt. Men melodier har i alla fall jag jättesvårt för.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2013-12-16 08:45

Svante skrev:

Spåret är är också lite ovanligt, det har mindre än 10 dB toppfaktor vilket brukar betyda mosning i masteringen, men allpassgrafen i MasVis säger motsatsen.

Som sagt detta program "Ignite" är väldigt enkelt. Finns inte alls likadana parametrar som i ProTools.
Jag har inte nämnvärt hunnit göra så mycket åt inställningar/mixning/mastring, jag har helt enkelt enbart lyssnat och hållit koll på utnivåerna som ligger lite väl högt, lite för nära noll.

Men det är inga problem att gå in och dra ner alla nivåer. Ska testa det med och se om du ser någon skillnad.

Jag har inte lagt speciellt mycket tid på detta.

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2013-12-16 08:51

Max_Headroom skrev:

Det här hade nog tagit mig 2 hela kvällar att få ihop. Men jag kan inte spela. Det underlättar enormt att kunna spela ett instrumet även om man bara skall göra enkel elektronisk muzak.

Basgångar är lätt. Men melodier har i alla fall jag jättesvårt för.

Nu är ju inte piano mitt huvudinstrument, men lite kan jag spela.
När jag gjorde detta hade jag lite inspiration. Jag var inne i en "inspiration mode"... :wink:

Hade hållit på med lite andra inspelningar och allt fanns uppkopplat och så hittade jag denna trumbeat och så bara blev det.

Jag är gitarrist först och främst men kan som sagt spela lite piano också.
När man håller på så här behöver man inte vara en "Mozart".
:)

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2013-12-18 01:18

Har lagt upp en wav fil nu. Har även sänkt utnivåerna.

https://soundcloud.com/verdad2/dance-wav-1

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2013-12-24 02:03

Gjorde ett litet försök till en sång.

Tagit alldeles för många öl för att få till detta bra, och dessutom är jag riktigt trött på windows och musikprogram, bara massa strul.

Nåja bara ett kort utkast. Kan detta vara något att spinna vidare på tro........

https://soundcloud.com/verdad2/utkastsong

Funderar kraftigt på att skaffa Mac.

Detta är bara initialt en idé.........
Nu har jag inte jobbat speciellt med mixning så det ligger nog lite konstigt.

Jaja.......jag försöker i alla fall. Deta klipp borde vara i wav format åtmonstone...........

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2013-12-25 14:56

verdad skrev:Gjorde ett litet försök till en sång.

Tagit alldeles för många öl för att få till detta bra, och dessutom är jag riktigt trött på windows och musikprogram, bara massa strul.

Nåja bara ett kort utkast. Kan detta vara något att spinna vidare på tro........

https://soundcloud.com/verdad2/utkastsong

Funderar kraftigt på att skaffa Mac.

Detta är bara initialt en idé.........
Nu har jag inte jobbat speciellt med mixning så det ligger nog lite konstigt.

Jaja.......jag försöker i alla fall. Deta klipp borde vara i wav format åtmonstone...........

Skaffa musikprogrammet Reason och ett ljudkort med ASIO stöd så kommer du aldrig mer ha problem med Windows och musikprogram :)

(har aldrig krånglat för mig iaf och jag kör det i Win 7 med ett Creative EMU0202 ljudkort)

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2013-12-25 17:22

JB skrev:

Skaffa musikprogrammet Reason och ett ljudkort med ASIO stöd så kommer du aldrig mer ha problem med Windows och musikprogram :)

Jag tror att Ignite har det. Däremot vet jag inte med
M-Audio Fast Track C 600

Edit: Förresten funkar Reason bra med analoga instrument/sång?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-12-25 18:43

jag tycker det låter bra, danslåten gillade jag bäst i ursprungsversionen, det brölade schysst i mina lurar

jag kunde nästan höra hur låten i fantasin skulle utvecklas, ska bli intressant att följa, för du gör väl låten helt klar?
Bikinitider

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2013-12-25 20:30

celef skrev:

jag kunde nästan höra hur låten i fantasin skulle utvecklas, ska bli intressant att följa, för du gör väl låten helt klar?

jaha...........Jag ska försöka när jag får tid/lust.*

Det är så meckigt när musikprogrammen inte helt funkar bara utan strul.

Det tar på lusten att fortsätta............. :?

Jag tror helt problemet ligger i att windows 7 inte är gjort för att multitaska musik helt enkelt. Det är så många små parametrar som strular hela tiden tycks det som.....

Mac klarar helt enkelt multitasking betydligt bättre. i alla fall med de ljudkort och musikprogram som jag har.

Ska se om jag tar tag i det senare tillfälle........

*Edit Detta är ju heller inte riktigt min musiktyp så jag måste nog vara lite inspirerad när jag sätter mig med det.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2013-12-25 23:15

Jag har egentligen aldrig problem med mina musikprogram. Enda problemet jag har är bärbara som har problem med MIDI via USB, beroende på drivrutiner. Man jag använder nästan aldrig den för musik, och om jag gör det är det mes med penna och ritplatta (som på Fairlight serie 3 :-) ).

Jag har Reason 1.0. Dom är väl på version 7 nu. Marknadens bästa sequenecer. Otroligt smidig packe med egentligen allt du behöver. Men min gamla häck till PC klarar det inte, men 1,0an går bra. Jag har det till sequencing och kör sedan (oftast) med hårdvaru-grjjor för ljudgenereringen. Men det är lite olika. Några grejjor har jag gjort helt i Reason.

Programen ser numera ut exakt likadant i mac och windoze-miljö, så har du problem i windows så kommer du att ha det i mac också.
Har du inte provat reason så gör det.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2013-12-26 00:21

verdad skrev:JB skrev:

Jag tror att Ignite har det. Däremot vet jag inte med
M-Audio Fast Track C 600

Edit: Förresten funkar Reason bra med analoga instrument/sång?

Jepp funkar, du kan spela in sång/instrument direkt i samplern osv, finns roliga synthar och trummaskiner också :)

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2013-12-26 00:23

Max Headroom:

Jag pratade lite med folk på musikbörsen och även med några som använder pro Tools i studion.

Musikbörsen sa direkt att kör med mac om du använder pro Tools, likaså studio folk.
Dom har aldrig haft något strul med Mac.

Även när man kollar via olika forum så ser man att det inte alls är ovanligt med problem mellan windows och i alla fall pro Tools.

När jag kopplar bort ljudkortet och kör midiklaviaturen rätt in i datorn är det inga problem, så det verkar vara ljudkortet i mitt fall som är problemet.

Jag har en bärbar dator. Den har ett par ingångar med USB 3.0
och det ska fungera klart bättre än 2.0 sägs det.(Det ska i alla fall teoretiskt vara 10 ggr snabbare än 2.0)
Firewire kanske fortfarande är bättre dock.

Det är en Asus N55S, det är en i5, 2,3 Ghz, 640 Gb hårddisk, 8 Gb Ram
2 Gb dedikerat grafikminne.
Jag tycker det borde räcka.

Det verkar ju som om ganska många professionella studios använder Just kombinationen Pro Tools och Mac. Kanske därför att det fungerar bäst.

Har kikat lite på cakewalk också.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2013-12-26 00:34

verdad skrev:Musikbörsen sa direkt att kör med mac om du använder pro Tools, likaså studio folk.
Dom har aldrig haft något strul med Mac.

Nästan alla som kör Pro Tools kör det på mac, dom som kör Windows brukar använda Cubase istället, jag har kört både Pro Tools och Cubase och jag gillar Cubase bättre.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2013-12-26 00:40

verdad skrev:Jag tror helt problemet ligger i att windows 7 inte är gjort för att multitaska musik helt enkelt. Det är så många små parametrar som strular hela tiden tycks det som.....

Problemet är att man inte kan multitaska ljud om inte alla program använder samma samplingsfrekvens osv, därför upp/nersamplar ju windows (och mac antar jag) allting till 48 khz (går att ändra i windows iaf vad den ska sampla om till)

Kör man med ASIO så kan musikprogrammet kommunicera direkt med ljudkortet och därmed får man jättelåg latency och går förbi Windows ommixning osv.
Men istället blir det problem om flera program försöker spela upp ljud samtidigt med olika samplingsfrekvens osv.

Själv använder jag inbyggda ljudkortet till allt förutom musikskapande och ett externt Creative EMU0202 till musikproduktion ENDAST, och på så sätt löser jag precis alla problem och får aldrig några som helst störningar när jag gör musik, funkar alltid helt perfekt!

Så att man inte kan skapa musik med Windows är en myt, funkar hur bra som helst.

Så innan du slänger ut massvis med pengar på en dyr mac, fundera på att köpa Reason samt eventuellt ett externt ljudkort som du bara använder till musikprogram så kommer allt fungera klockrent på din Windowsburk såvida du har en hyggligt modern dator (Reason kräver dock inte någon monsterdator för att fungera bra)
Kostnaden blir nog knappt hälften så mycket som en halvbillig mac då förövrigt

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2013-12-26 01:41

JB skrev:

Kör man med ASIO så kan musikprogrammet kommunicera direkt med ljudkortet och därmed får man jättelåg latency och går förbi Windows ommixning osv.

Får du då stänga ner windows ljudinställningar i datorn för att den ska gå förbi ommixning?

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2013-12-26 01:44

verdad skrev:JB skrev:

Får du då stänga ner windows ljudinställningar i datorn för att den ska gå förbi ommixning?

Nej man väljer bara ASIO ljudenheten i ljudinställningarna i musikprogrammet:

Bild

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2013-12-27 22:37

JB skrev
Nej man väljer bara ASIO ljudenheten i ljudinställningarna i musikprogrammet:

Det där sköter Pro Tools + Ignite automatiskt.

Har däremot funderat lite över Cakewalk, eftersom Boss bl.a använder det programmet med sina olika digitala portastudios.
Boss är nog en av världens främsta tillverkare av effekter för gitarr, skulle jag tro.
De har mycket bra effektenheter.
I och med att jag främst är gitarrist så tilltalar det mig mer kanske än Reason, som jag upplever är mer tillverkat för en digital användarskara.

Någon som har erfarenhet av Cakewalk ( Sonar)

Har testat Boss BR 800 som är en genial digital portastudio.

Varför jag skaffade M-Audio ljudkort var att jag ville lära mig Pro Tools.

Det är ändå ett musikprogram som väldigt många i proffsbranschen använder.

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2014-01-25 23:11

Skulle detta kunna hjälpa?

Disable System Startup Items
In addition to freeing up system resources, this can resolve conflicts with other applications that automatically start up with your computer.

* Hold down the Windows key on your keyboard (or Start menu button) and press the letter "R" to open up the Run dialog.
* Type msconfig and click OK.
* The System Configuration Utility opens. Under the General tab, choose Selective Startup.
* Deselect Load Startup Items.
* Go to the Services tab and choose the option to Hide All Microsoft Services.
* Click Disable All.
* Click on the column labeled Manufacturer to sort items by manufacturer.
* Locate all items with Avid/Digidesign/M-Audio/PACE listed as the manufacturer.
* Check them and click Apply.
* Close the System Configuration Utility.
* Click Restart to restart the computer.
* You can revert to the original settings by running "msconfig" and choosing Normal Startup.

To add the 'Run...' dialog to your Start menu:

* Right-click on your Windows taskbar and choose Properties.
* Click on the Start Menu tab.
* Click on Customize.
* Scroll down until you find 'Run command' and select it.
* Click OK.

Det finns ju ganska många duktiga datasnubbar på forumet har jag förstått.
Nå..?

Användarvisningsbild
robotno

Inläggav robotno » 2014-01-26 00:06

Tycker du skall ta en liten titt på Energy XT. Ett oerhört nätt litet program för både win, mac och linux. Kör själv linux sen många år tillbaka och detta funkar bra ihop med "jack" till linux.

Har hunnit gå igenom mycket under mitt liv. Började producera med en Atari TT för att senare övergå till Atari Falcon då jag utvecklade behov för hårddiskinspelning i Cubase Audio, som det då hette. Den burken har jag fortfarande kvar och använder den idag som virtuell analogsynth med dess fortfarande underbara inbyggda DSP. Har 8 balanserade in och 8 ut med samplingsfrekvens 48kHz i 16bit. Inte illa för en maskin från -91. Hur som haver så övergick jag senare till win, fortfarande med Cubase. Men efter ett par år inser man att man inte behöver så mycket jox som Cubase tillhandahar och Energy XT verkar vara det perfekta valet. Mjukvarusynthar är iofs inget jag använt mig av så mycket genom åren utan mest numera ganska klassiska maskiner som TR-909, TR-808, TR707 Korg MS-20, mono/poly o.s.v.

Har dock enbart testat demoversionen, dock ganska grundligt. Blir nog inköp när mer tid återfinns för musikskapande igen. Ska väl sägas att det är mest elektroniskt/elektroakustiskt som gäller för mig. Annars är Ableton Live värt att kolla upp.

Energy XT är oförskämt billigt dessutom.
Of all the things I've lost, I miss my brain the most. /Ozzy Osbourne

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2014-03-22 22:14

verdad skrev:
Någon som har erfarenhet av Cakewalk ( Sonar)

Jag kör Sonar LE. Tycker det fungerar väldigt bra för mixning. Skapligt bra för seqencing också, fast jag föredrar Reasons sequencer-upplägg.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2014-03-22 22:21

Bild

:wink:
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2014-03-22 22:25

Max behövde muzak till en skidfilm och laddade hem Daft Punks "Get Lucky" som MIDI-fil.
Men jag har gjort om den lite, så låten byggs upp gradvis i början. Jag gillar sånt.

http://user.faktiskt.io/max_headroom/mu ... _lucky.mp3

Korg Trinity, DSI Mopho och DSI Polyevolver används på detta lilla spår.

Som så ofta när jag är i farten så är det väldigt tätt mixat. Så trots att allt är rakt in i ljudkortet (Zoom R16) och inte tillstymmelse till kompressor så är crest bara strax under 13. Men det låter snyggt och polerat, precis som det skall.
Senast redigerad av Max_Headroom 2014-03-22 23:27, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2014-03-22 22:29

Hihi, på tal om Reason, sitter och bygger lite modernt blandat med NES/C64 influerat nu, får se om man får ihop en hel låt tillslut :)

http://user.faktiskt.io/JB/kebabdist.mp3

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Re: Roligt med en synt (Nu med lite analog gitarr också)

Inläggav ChristianAndersson » 2014-06-01 18:46

Gitarr istället för electronik http://www.wimp.com/dubstepguitar/
Shatterer of words

Återgå till Musikstugan