Roligt sätt att lyssna på musik - bok och spotify

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
CODY

Roligt sätt att lyssna på musik - bok och spotify

Inläggav CODY » 2014-08-12 15:02

Tjena!

I värmen har jag läst ärkedruiden Julian Copes bok Copendium, som innehåller essäer om musik av så olika slag som dansk 60-talsprog till van Halen. Essäerna kommer med spellistor. Man kan alltså sitta där och läsa om t ex The Marble Index med Nico och lyssna på skivan samtidigt genom att trycka på mobilen allteftersom man avverkar essän och de låtar som nämns, spola tillbaka för att höra någon särskild passage som Cope nämner. Förvånansvärt mycket av den obskyra musik han skriver om finns på spotify.

http://www.theguardian.com/books/2013/oct/15/copendium-rocknroll-underworld-julian-cope-review

Bild

Tänker läsa om flera böcker om musik på samma sätt :D

Cope skriver för övrigt så rasande bra att man utan att tröttna kan läsa om danska hippiemusiker och italiensk proto-punkare över 700 sidor. Kan varmt rekommendera hans första roman 131, som kom ut i juni. Mycket bra.

Har ni tips på böcker som kan läsas på samma sätt?
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Roligt sätt att lyssna på musik - bok och spotify

Inläggav PerStromgren » 2014-08-12 16:31

Jag brukar (*) läsa Ian McDonalds bok om Betales på det viset. Nu finns inte Beatles på Spotify, men jag tänka mig att många av oss har ett flertal av plattorna.

Bild
http://www.adlibris.com/se/bok/en-revol ... 9188316301

"MacDonald skriver om alla låtar som Beatles spelade in. Han detaljgranskar dem och han värderar dem."

*) Ja, faktiskt! Jag har gjort det massor av gånger, men hoppat in på olika ställen.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-08-12 21:20

Sköna tips!! Tack för dem!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2014-08-12 23:01

PerStromgren skrev:Jag brukar (*) läsa Ian McDonalds bok om Betales på det viset. Nu finns inte Beatles på Spotify, men jag tänka mig att många av oss har ett flertal av plattorna.

Bild
http://www.adlibris.com/se/bok/en-revol ... 9188316301

"MacDonald skriver om alla låtar som Beatles spelade in. Han detaljgranskar dem och han värderar dem."

*) Ja, faktiskt! Jag har gjort det massor av gånger, men hoppat in på olika ställen.

Det var ett fint tips!

Det kanske är rätta sättet att närma sig det enorma som är Beatles. Och, förstås, andra stora artister som man vill uppleva igen eller göra till sina. :)
Oh, by jingo!

Återgå till Musikstugan