Varför så hög brusnivå?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
lekimpa

Varför så hög brusnivå?

Inläggav lekimpa » 2005-11-17 21:38

Varför är det så hög brusnivå...eller bakgrundsoljud på vissa studioinspelade spår? Det senaste jag tänker på är Kents "Järnspöken" från senaste fullängdaren. Stör mig även på Bruce Springsteens CD "Nebraska". Det kan väl inte bara vara i min anläggning som det är oljud. Vissa album (ex. Jewels "Spirit") låter utmärkt.

Varför blir det så här?

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-11-17 21:49

Det är ju rockskivor så det är sannolikt elektriska instrument som brusar, dom flesta sådana av äldre modell brusar förfärligt med hifi-mått mätt.

Man kan få bort bruset under intrumentpauser med hjälp av gatar(gate=grind på engelska), men det kräver en hel del mickel och är inte alla gånger möjligt att få till helt perfekt.

Jag gissar att ljudteknikern på nämnda inspelningar inte har varit lika perfektionistisk som en del andra ljudtekniker är.

Jag kan ju nämna att jag lyssnade på gamla Manfred Mann inspelningar igår och där kan vi tala om dåligt ljud, ändå fick dom till hits. Ljudet brusar, fladdrar, distar, svajar, drop outar, fadar och en hel del oväsen till. Så illa låter förhoppningsvis inte Kent och Börje Sprängsteen?

Användarvisningsbild
lekimpa

Inläggav lekimpa » 2005-11-17 21:54

Ja det är rock och det ska väl vara skitigt men när man lyssnar på en ny skiva där man inte förväntar sig plötlsigt brus och där det plötsligt uppstår så uppstår även en oro att något skitigt sig i anläggningen (har trauman från tidigare IC-krets fel i min Denon som resulterade i en veckas försök till brusfelsökning).

Just Kent-låten är en väldigt stillsam en där bruset framträder ordentligt pga avsaknad av övrigt instument-väl-/oljud.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-11-17 21:58

Jag får väl lyssna på den när jag kommer hem och höra om jag hör något brus?

Men jag gissar fortfarande på slarvig ljudtekniker eller att det ljudet dom ville få fram helt enkelt inte gick att göra brusfritt?

Användarvisningsbild
lekimpa

Inläggav lekimpa » 2005-11-17 22:05

Eller IC-krets fel???!!!??? ahhhrghhh

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2005-11-17 23:19

Brus är bra. Brus är din vän :)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
lekimpa

Inläggav lekimpa » 2005-11-17 23:33

subjektivisten: Jaså det tycker du? :o

Men inte i mitt tidigare fall kan jag lova. Då hade jag kraftigt brus enbart i den ena kanalen. Efter det har jag dragit på mig någon slags brus-paranoia.

Så länge inte bruset kvarstår när jag tryckt på "pause" så kan jag förmodligen skylla det på inspelningsansvarige dock, och det är ju skönt. :D

Användarvisningsbild
ptr

Re: Varför så hög brusnivå?

Inläggav ptr » 2005-11-18 00:15

lekimpa skrev:Varför är det så hög brusnivå...eller bakgrundsoljud på vissa studioinspelade spår? Det senaste jag tänker på är Kents "Järnspöken" från senaste fullängdaren. Stör mig även på Bruce Springsteens CD "Nebraska". Det kan väl inte bara vara i min anläggning som det är oljud. Vissa album (ex. Jewels "Spirit") låter utmärkt.

Varför blir det så här?

Med tanke på att Nebraska är inspelad på en Tascam 144 kassett portastudio så låter fantastiskt bra...

Bild

Info om inspelningen

Har ingen koll på varken Kenta eller Jewel, men hacka inte på Nebraska utan att kolla fakta! Ljudet på den är konsikvent hållet i med en intim enkel sovrumshemmastudio känsla och om den inte låter bra på din stereo så beror det sannorlikt på att det var så det var tänkt...

/ptr

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-11-18 00:21

AAAAh!!! Vilken nostalgi! Jag hade en 244, efterföljaren, som var mycket mer lågbrusig eftersom den hade dbx. Sen hade jag den första bärbara, 34 tror jag den hette.

Mysiga prylar, på den tiden kunde man koncentrera sig på att spela istället för att ständigt leta efter nya och bättre pluggar och samplingar :?

edit. Björn J:son Lindh gjorde också nån låt han gav ut på skiva som var inspelad på en 144.

Användarvisningsbild
lekimpa

Inläggav lekimpa » 2005-11-18 00:44

Hacka och hacka...jag hackar väl inte? :D Inte så mycket i varje fall...undrar bara lite stilla.

Nu har inte jag investerat i högtalarkablar med aktiv skärm och dylikt men det är ju lite kul att man jagar brus och störningar i ena änden av kedjan och i den andra ser man aktivt till att det finns där.

"Nebraska" är i alla fall en underbar skiva och jag tackar för infon om inspelningstekniken!

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-11-18 04:17

xeizo: En gate är aldrig en bra lösning när det handlar om att minska brus :roll:
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-11-18 04:31

Jo, om man har kraftigt brusande instrument som ex elgitarrer med mycket effekter på finns det inte så många andra sätt.

Det blir tyst när man inte spelar.

En gate reducerar ju inget brus, den bara stänger av eller sätter på källan till bruset.

Det fungerar dock inget vidare live, det är en ren studiogrej. Fast jag misstänker att ett band som Meshuggah måste gata även live så löjligt mycket dist som dom använder, annars lär det väl bara tjuta hela tiden?

edit. det bästa är naturligtvis att använda ljudkällor som inte brusar, men i vissa lägen vill man inte det.

edit2. anledningen att en gate inte är bra live är ju för att det är svårt att spela med en sån aktiverad, man vet normalt inte när man hörs eller inte hörs, i en studio har man tid att experimentera fram lagom nivå efter att själva inspelningen är gjord.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2005-11-18 13:07

Man kan ju också tänka sig att använda sig av en expander som då inte bör expandera allt för butalt.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-11-18 13:15

xeizo skrev:Jo, om man har kraftigt brusande instrument som ex elgitarrer med mycket effekter på finns det inte så många andra sätt.

Jorå. Byt gitarrstärk eller förändra gitarren. En gate ändrar ju inte SNR, utan stänger bara av när det är tyst. Det man vill göra är ju att sänka brusgolvet.

xeizo skrev:jag misstänker att ett band som Meshuggah måste gata även live så löjligt mycket dist som dom använder, annars lär det väl bara tjuta hela tiden?

Nej, de måste de inte. De har riktiga gitarrer och riktiga förstärkare :wink: Mycket dist behöver ju inte betyda mycket rundgång, eller hur?

xeizo skrev:anledningen att en gate inte är bra live är ju för att det är svårt att spela med en sån aktiverad, man vet normalt inte när man hörs eller inte hörs, i en studio har man tid att experimentera fram lagom nivå efter att själva inspelningen är gjord.

Sedan när är det inte bra att använda en gate live? :roll:

Hörs man inte så är thresholden på gaten fel. Så är det bara. Det förekommer inte (förutom i undantagsfall).

Jag använde gate'ar senast igår, och det var minsann ingen av artisterna som klagade på att de inte hörde sig själva.
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2005-11-18 14:17

en gång på åttiotalet när jag skulle spela in en väldig brusig keybordist, körde jag signalen genom min (den står fortfarande i en garderob hos mina föräldrar) DBX 150X noice reduction unit.. Det funkade jättebra.. Borde funka på elförstärkta guror oxå...

finns säkert att fåtag på i vintagehandeln... :D

/ptr (Som är glad att domflesta artister han spelar in idag är lågbrusiga..)

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2005-11-18 20:31

DBX 150X type I är en fullbandskompander som egentligen är tänkt som bandbrusreducering och inte som ett singel ended brusreducerare. Det låter ju hiskeligt....mycket värre än om man skulle använda ett Dolby B i decoder läge. För länge sedan på 70-talet var det någon i Sverige som använde ett Dolby A i decoder läge för överföring av gamla 78:or..... det blev inte heller bra. PÅ 60-talet kunde man köpa en byggsats från RT/Elektronikvärlden en DNL dynamic noise limiter.... ja det har funnits många olika apparater till att ta bort brus men jag tror att det bästa är en expander eller klassikern dBx 4BX som är en trebands expander.

Användarvisningsbild
Magnuz

Re: Varför så hög brusnivå?

Inläggav Magnuz » 2005-11-18 20:32

ptr skrev:
Info om inspelningen

/ptr

Jösses 8O Jag visste att den var inspelad i ett sovrum, men resten av omständigheterna hade jag ingen aning om. Bandspelaren som överlevde ett gyttjebad t.ex. 8O

Återgå till Musikstugan