Skivsamlarångest

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Skivsamlarångest

Inläggav phloam » 2014-10-03 11:06

Jag tycker det här med skivsamlande är väldigt roligt - men samtidigt väldigt frustrerande.

Eftersom jag har lite anlag för "samlarmani" så snöar jag lätt in på att ha allt väsentligt med en viss grupp eller artist. Men det resulterar oftast i att man ger upp när man inser hur mycket även lagom produktiva artister producerar, samt hur många utgåvor av varje skiva det finns.

Jag har inte nån stor skivsamling, det är många skivor jag skulle vilja äga. Men varför? Lyssna kan man göra på Youtube eller Spotify.

Detta är tänkt som en terapitråd för alla som nånsin fått ångest av licensutgåvor, drabbats av insikt om avsaknad av originalinner eller bonusmaterial eller rent allmänt sökandet efter "hard-to-gets" :)

Hur ser ni på skivsamlandet?

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Re: Skivsamlarångest

Inläggav phloam » 2014-10-03 11:15

Dina anlag för samlande av elektronikskrot och skivor hade slagit ut i ett fullt utbrott om det inte vore för mig :wink: :lol: :mrgreen: //din fru

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2014-10-03 11:28

phloam skrev:Dina anlag för samlande av elektronikskrot och skivor hade slagit ut i ett fullt utbrott om det inte vore för mig :wink: :lol: :mrgreen: //din fru

Ja, men han söker sig i alla fall till terapi. Insikt är första steget på en livslång resa. :mrgreen:
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-10-03 13:37

Det är helt klart att ett samlande kan spåra ut. Det kan bli extremt dyrt, ta för stor plats, begränsa andra kvaliteer i livet. Ibland spårar det ur helt och blir något som blir ett missbruk. Samtidigt kan det ju vara något som ger mycket tillbaka i form av upplevelser och kunskaper och som blir en del av den man är och som märks på ens hem.

Konstan kan vara att bestäma sig för gränserna. För mig så varierar skivköpen kraftigt. Just nu mycket lite. Vill få ordning på annat just nu.

Men att bestämma sig för gränserna och huvudspåret och strategin så att det som samlas blir hanterligt och utvecklande. Själv räknar jag mig inte till samlarna även om det måste medges att det finns sådana drag i vår egna skivsamling.

Fokus och gränser. Sedan njut, lyssna och gör något av intresset.Går det överstyr så måste det ju hanteras. Överstyr är då det blir det mera tvång, ekonomiska svårigheter och konflikter och rent rörigt. Då terapi. Annars liv. :)

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2014-10-03 19:03

Phloam.

Jag tror att nyckeln till svaret är:

Är det kul på riktigt?

Annars slösar du på viktiga saker.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-10-03 22:07

Det känns... viktigt, och kul :)

För min del så drivs jag av att vilja ha vissa skivor av för mig särskilda skäl. Inget mängdproblem s.a.s. :)

Men ibland känns det så hopplöst - vem bryr sig? Blir jag lyckligare - eller i slutändan bara mer frustrerad? Nån slags Zen-approach dyker upp, inte fästa sig vid döda ting - det viktigaste är kanske att man lyssnat och tagit till sig musiken. Är det nåt slags skrytbehov som ligger i botten..?

Ändå är vissa skivor fruktansvärt viktiga för mig på det personliga planet, alldeles oavsett alla andra aspekter.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2014-10-03 22:12

Jansson skrev:Phloam.

Är det kul på riktigt?

Phloam.

Jag upprepar mig själv märker jag.

:)
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-10-04 13:24

phloam skrev:Det känns... viktigt, och kul :)

För min del så drivs jag av att vilja ha vissa skivor av för mig särskilda skäl. Inget mängdproblem s.a.s. :)

Men ibland känns det så hopplöst - vem bryr sig? Blir jag lyckligare - eller i slutändan bara mer frustrerad? Nån slags Zen-approach dyker upp, inte fästa sig vid döda ting - det viktigaste är kanske att man lyssnat och tagit till sig musiken. Är det nåt slags skrytbehov som ligger i botten..?

Ändå är vissa skivor fruktansvärt viktiga för mig på det personliga planet, alldeles oavsett alla andra aspekter.

Nu vet jag inte om Zen avvisar ett föremål som sådant och inte ger det något värde alls för människan. Om man går till det japanska begreppet wabi sabi växer det dock fram en annan estetik.
http://baltmanart.blogspot.se/2012_07_01_archive.html

Men det avvisar inte föremål som sådana. De använder föremål och bilder i exempelvis tehus för att bl a skapa samtal.

Har i min egen trädgård byggt en enkel form av bohuslänsk roji. Det är en gång som brukar gå till tehusen som kallas roji. En gång som skall tvinga oss att sakta ner farten. Som en påminnelse om värdet att också gå sakta. Den får inte heller vara perfekt. Dock har jag inte följt alla regler som säkert är uppställda för hur plattorna skall läggas. Det är ju i Bohuslän den finns. Vilket också är en del av en sådan estetik.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-10-04 20:41

Jansson skrev:
Jansson skrev:Phloam.

Är det kul på riktigt?

Phloam.

Jag upprepar mig själv märker jag.

:)

Det är klart att det är kul på riktigt.

Annars skulle jag nog inte känna nån ångest :mrgreen:

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2014-10-10 00:28

jag är inte beroende av att måsta köpa phonogram
jag kan sluta när jag vill
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

Användarvisningsbild
Dartman

Inläggav Dartman » 2014-10-10 13:09

OlA-68 skrev:jag är inte beroende av att måsta köpa phonogram
jag kan sluta när jag vill

:mrgreen:

Jag med!

/Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-10-10 19:19

Pffft, beroende? Moi?

Jag bara festköper nuförtiden :)

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2014-10-14 20:28

phloam skrev:Pffft, beroende? Moi?

Jag bara festköper nuförtiden :)

:mrgreen:

Det är roligt att köpa skivor. Jag har en gång föresatt mig att köpa alla utgivningar av en grupp. Det var innan internet fanns. Jag fattade inte hur dyrt det skulle bli och slutade.

Nu vill jag bara ha alla skivor jag tycker är bra.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-10-15 00:57

Samma här, min samling är numera högst personligt unik och sorgligt inkomplett. Fullständigt hopplöst och det är riktigt skönt faktiskt :D

FRAK och Delerium på ingång 8) *inget snack måste ha*

Det är nån som säljer en massa skitbra synth o grejer till förmån för en festival (se synthttråden), jobbigt att behöva välja men ju striktare man är desto bättre blir det till slut :)

Återgå till Musikstugan