Var någon mer på sofie Zelmani i måndags?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
torbod

Inläggav torbod » 2005-11-26 21:08

dawen skrev:torbod: Jag gjorde en undersökning på ett ljud- och ljusforum jag hänger på och jämförde den med en undersökning här på faktiskt. Enligt undersökningen hade de på faktiskt sämre hörsel 8O

Jag känner ingen ljudtekniker som inte regelbundet kollar sin hörsel. Jag testade min senast i maj.

Ok, det känns ju bra att man kollar hörseln ibland. Skulle vara kul att göra det själv. det var några år sedan sist. (Typ på mönstringen för drygt 10 år sen).

När jag var på treårskontroll (eller vad det heter) så kastade jag av mig hörlurarna efter ett tag och sa "sån här myrmusik vill jag inte höra på". Jag blev ansedd som ett väldigt ouppfostrat barn, hehe.

Som Morello frågade, hur sjutton kunde du jämföra hörseln på de olika forumen?

Vh
/Tobbe

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-11-26 21:41

Jag åkte hem till alla forummedlemmarna och kontrollerade deras hörsel medan de sov! 8)
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-11-26 21:52

http://www.ljudoljus.net/viewtopic.php?t=1232&start=0

resp.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 55&start=0
IÖ's tråd, dock inspirerad av min tråd som återfinns här: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... t=h%F6rsel

Frågeställningen skiljer sig en del, och så här i efterhand kan man konstatera att min tråd på det andra forumet har värre resultat jämfört med frågan med exakt samma frågeställning här, även om användare svarat att de har hörselskador i den andra tråden som inte är musikrelaterade.

Hur som helst märker man, tycker jag, att det inte är någon större avvikelse mellan hifi-intresserade och människor som arbetar i "branschen". Håller ni med mig?

Användarvisningsbild
torbod

Inläggav torbod » 2005-11-27 13:54

Intressant undersökning.

Men man måste nästan begära att de som svarar på frågan verkligen har testat hörseln för att veta om de är normalhörande eller inte. Det är ju precis som med synen, man kan ju gå runt med (måttliga) synfel flera år utan att veta om det.

Vh
/Tobbe

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-11-27 14:36

torbod: Men, då är det väl ändå så att ljudtekniker testar sig oftare än "audiofiler"? Nåja, den där myten om att ljudtekniker rent generellt hör väldigt dåligt tror jag iaf att vi kan förkasta.

Användarvisningsbild
torbod

Inläggav torbod » 2005-11-27 15:39

Vi får skicka in ett förslag till Mythbusters :P

Föregående

Återgå till Musikstugan