Allt som oftast stöter man på covers på David Bowies låtar. Inte så konstigt kanske, han har inspirerat många med sina många stilar och alltid bra låtar. Nu senast snubblade jag över Max Lorentz stillsamma tolkningar av ett antal låtar. Spännande med egna tolkningar... men hur bra är det? Hade man inte haft orginallåten i skallen, så hade det varit svårt att känna igen musiken. Konstigt egentligen, det spelas en låt och man tycker den är rätt bra för att man hör orginallåten "bakom" på något sätt.
Sen så hittade jag Christer Sandelin som fått för sig att kalla sig Starman och ge ut en skiva kallad Pinups 2! Mestadels Bowielåtar. Tja, rätt kul till vissa delar. Sanslöst överdriven bas på några låtar men ändå en frisk fläkt som helhet.
Det finns många fler exempel men frågan är om någon har gjort en cover som faktiskt överglänser Bowies eget framförande.
Den största fördelen är trots allt att efter några covers, kan jag gå tillbaka till originalet och återigen inse Bowies storhet som låtskrivare och sångare!