Moderator: Redaktörer
mapem skrev:Viktor, du skriver att England och USA inte hade någon egen stil. Men kan man inte säga att minimalismen är en amerikansk företeelse med såna som Cage, kanske Zappa, kanske Adams också.
Sen finns något som heter jazz. Och rock. Men då hamnar vi utanför "den europeiska konstmusikaliska" traditionen.
mapem skrev:Zappa var kanske ett stolpskott, jag tyckte mig höra minimalistiska influenser i hans musik men det kanske snarare är Zappa-influenser man hör i minimalistisk musik. Hur som helst var Zappa mycket influerad av Edgar Varese, en möjligen minimalistisk elektronmusikpionjär.
Almen skrev:Jag tycker begreppet "klassisk musik" är ganska meningslöst (liksom i och för sig de flesta genre-beteckningar). Möjligen om man använder det som synonym till wienklassicismen. Men annars, vad är meningen egentligen?
Almen skrev:Jag tror mapem möjligtvis menade att hans Zappa-förslag var ett stolpskott. Hoppas det för hans egen skull...
mapem skrev:Zappa skulle nog aldrig själv betraktat sig som minimalist, han gillade inte minimalismen
---
Men i den minimalistiska musiken brukar det sägas att enkla slingor förändras sakta så att det så småningom blir något annat, ihophållet av ett tydligt beat.
---
Så gjorde väl inte Zappa så ofta...
Almen skrev:mapem skrev:Zappa skulle nog aldrig själv betraktat sig som minimalist, han gillade inte minimalismen
---
Men i den minimalistiska musiken brukar det sägas att enkla slingor förändras sakta så att det så småningom blir något annat, ihophållet av ett tydligt beat.
---
Så gjorde väl inte Zappa så ofta...
Du besvarar här själv huruvida Zappa var minimalist eller ej.
Definierar du "minimalism" enligt ovanstående, eller som du också skrev, "...blanda musik från olika genrer"? Det är nämligen inte alls samma sak. Beatles blandade musik från olika genrer. Och Deep Purple. Och en massa andra, utan att de därför kallas för minimalister.
Om jag skulle våga ha en egen definition av minimalism skulle det vara ett enkelt avklarat uttryckssätt utan onödiga utsmyckningar. Typ Pärts "Spegel i spegel" eller nån gymnopedi av Satie.
:D Koyanisqaatsi (med reservation för stavningen) hette den första av Reggio/Glass-filmerna, i alla fall. Sedan tänker jag mest på Greenaways filmer med Nymans musik, och där är det helt lysande.Men föralldel, musiken gjorde sig rätt bra i filmerna Chappaquiddiq eller vad den hette och The Piano.
Japp, och min poäng är att vi därför inte kallar Bach för folkmusiker eller Mozart för orientalist.Bach knyckte melodier från bondska dryckesvisor och använde dem i sina passioner. Mozart skrev stycken "a la turca" som var inspirerade av orientalisk musik.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster