CDon vs. Ginza!

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

CDon vs. Ginza!

Inläggav dawen » 2004-05-10 21:29

Vilken är bäst att beställa musik från enligt er?

Jag har än sålänge bara handlat från CDon, och tycker att deras service är sådär. I princip alltid mer än ett trasigt fodral när man öppnar paketet, ganska lång väntetid o.s.v.

Vilken är din favorit och på vilka grunder? Förekommer det någon prisskillnad att tala om?

Anledningen till att jag inte skriver här så ofta längre är att jag spenderar min tid med att lyssna på musik istället 8)
Common sense is not that common.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-05-10 21:36

Vaa! Lyssnar du på musik också 8O .... jag trodde att du bara var intresserad av PA ljudprylar. Du e ju en mångsidig kille dawen. :D

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2004-05-10 21:38

CDON! Mycket bättre utbud, och då jag ändå oftast beställer 5-10 skivor åt gången är det inte hela världen om någon är försenad (vilket det oftast är). Snarare tvärtom då jag sprider ut betalningarna lite :D Servicen har också funkat bra när jag stött på problem, t.ex då någon stal en skiva ur paketet halvt instoppat i brevinkastet.

Har väl egentligen inget att invända mot Ginza annat än det bristfälliga utbudet. Hittar man grejerna man vill ha där vet man ju att det går snabbt vilket är en fördel. Prisskillnaden är så vitt jag kan bedöma väldigt liten. Med tanke på att Skivbörsen i Uppsala tar 210:- för en schysst reggaeplatta så känns det mesta billigt 8O

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-05-10 21:42

Själv kör jag den lokale handlarn (som är relativt dillig, 169 är fullpris. ibland blir det mer, ibland mindre). Beställer mest hos skivhugget och cdnow.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-05-10 21:56

Nagrania skrev:Vaa! Lyssnar du på musik också 8O .... jag trodde att du bara var intresserad av PA ljudprylar. Du e ju en mångsidig kille dawen. :D

Ja, det händer att jag lyssnar på musik, har cirka 1,35 hyllmeter cd. Det är ungefär 30 höjdenheter det 8)

Skivbörsen i Uppsala brukar ha bra priser när jag handlat där. Har köpt några Pearl Jam-plattor där som varit nya, men ändå kostat en bit under hundringen.

Lokale handlarn på orten hade stoor postorderverksamhet förr (ni lite äldre kanske hört talas om något som heter LP-fyndet och låg i Tierp), men har i princip ingenting alls nuförtiden. Därför är det internet som gäller. Dessutom finns det inga bra sökmotorer i de butiker jag varit i än sålänge :)

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2004-05-10 22:27

Både och. Jag har en lista med skivor som jag skulle vilja ha och så kollar jag var min "varukorg" blir billigast. Ibland blir det Ginza, ibland CDON. Jag tycker för övrigt inte att CDON har så mycket bättre utbud än Ginza, det brukar vara ungefär hugget som stucket var jag hittar skivorna. Tyvärr hittar man dem ofta inte alls. Jag köper för övrigt inte skivor som kostar mer än 100:- , annat än i undantagsfall.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-05-10 23:41

dawen jag har också ganska många CD skivor...kan vara 30-40 hyllmeter jag vet inte så noga eftersom jag har mycket skivor som jag samlar i stora backar. Jag som bor på Stockholmen har tillgång till fyr, fem butiker där man kan köpa skivor lite billigare.(max 120 spänn) Problemet är bara att jag måste göra mina raider någon gång i månaden om man vill hitta dom skivor som jag gillar. Det här är nog inget för den vanlige konsumenten men det är så jag jobbar. Jag letar ofta lite udda inspelningar och gärna lite äldre inspelningar. Jazz, klassiskt och historiska inspelningar är det som jag är mest intresserad av. I bland så kan jag köpa någon vinyl av tekniska skäl eller musik som aldrig kommer att ges ut på CD.

Användarvisningsbild
Tank
Redaktör

Inläggav Tank » 2004-05-11 00:18

Föredrar Ginza, mest p.g.a. den snabba leveransen.

Sen är ju bådas hemsidor värdelösa... Tänk om sökfunktionen inte funnits, då hade man blivit fullständigt tokig! :lol:
Signatur under konstruktion - vänligen avvakta skarpt läge...

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-05-11 07:57

CDon tycker jag är helt okej. Sökmotorn har jag aldrig haft något problem med, och varför skulle man leta efter skivor på något annat sätt?

Användarvisningsbild
Tank
Redaktör

Inläggav Tank » 2004-05-11 12:46

Sökmotorn är det väl inga problem med? Men det är inte alltid man kommer ihåg vad artisten heter, så då blir det dubbelarbete på www.allmusic.com först. :wink:

Översikt över utbudet är trevligt det också. Känns som det är ofta jag glömmer någon skiva man skulle ha köpt... Då vill man ju kika över allithop. Och inte i så små klunkar som det är nu på Ginza, och inga alls på CDON, för det går inte. :wink:
Signatur under konstruktion - vänligen avvakta skarpt läge...

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2004-05-11 16:58

Har handlat några skivor i Tierp, om det är samma affär vi snackar om. Skivbörsen har bra priser på vismusik/progg och liknande som jag lyssnar en del på. Reggae däremot tar de hutlösa priser för, blir betydligt billigare att beställa från USA isåfall.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-05-11 18:02

iffe: Nuförtiden så har de ju i princip ingen verksamhet alls. Det är samma ägare som LP-fyndet hade förr har jag för mig, men verksamheten är helt annorlunda. Numera har Posten kontor på det gamla lagret t.ex.

Jag väntar på 29 skivor från cdon, alltid mysigt 8)

Användarvisningsbild
molle

Inläggav molle » 2004-05-11 19:32

Handlade mycket på ginza förut, har aldrig provad cdon. Däremot har det blivit en del inköp på www1.cd-wow.com.hk

Tyvärr höjde de priserna ganska rejält i vintras, men är fortfarande fraktfria. Utbudet är dock mycket begränsat. Nya Brittanskivan till brorsdottern kom dock därifrån.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-05-15 16:37

fördelen med CDON är att de har rätt bra filmutbud också så det är rätt lätt att komma upp i fraktfritt

Användarvisningsbild
jogge

Re: CDon vs. Ginza!

Inläggav jogge » 2015-02-19 01:04

Jag handlar i princip inte på cdon längre pga dålig service (De har strulat väldigt ofta. Skickat fel utgåva t.ex.) Men när det är rea brukar jag krypa till korset :)

Användarvisningsbild
JGES

Re: CDon vs. Ginza!

Inläggav JGES » 2015-02-24 20:54

Jag ogillar cdon, blir nog att testa å shoppa från Ginza nästa gång.
Det ska inte ta en vecka för att få hem 2 skivor.

Återgå till Musikstugan