Vad betyder minus decibel? iTunes Store fråga...

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Vad betyder minus decibel? iTunes Store fråga...

Inläggav hifikg » 2015-03-29 22:42

Köpte Sarah Riedel i går kväll från iTunes Store och när jag kikar på informationen om låtarna står det så här:

Volym - 6,2 dB

och så här på ett annat "spår"

Volym - 8,7 dB

Vaddå minus en massa decibel!? Och varför olika? Vad menas?
Bilagor
minusdB1.jpg
minusdB1.jpg (12.44 KiB) Visad 1176 gånger
minusdB2.jpg
minusdB2.jpg (11.75 KiB) Visad 1176 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Re: Vad betyder minus decibel? iTunes Store fråga...

Inläggav shifts » 2015-03-30 09:03

2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-03-30 09:40

Ah, det träder alltså bara i kraft om jag kryssar i att jag vill det, phew... nu ska jag läsa om varför man borde göra det, jag är skeptisk :?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-03-30 09:52

"Apple did this because it’s a better listener experience, and because they had to. Radio has always needed to do some form of regulation from song to song. Sound Check is just a better way to accomplish this. Sound Check sounds much better than any smashed version of FM radio I've ever heard. It also reproduces the original material more authentically, without altering the dynamics or the impact. Finally artists will hear their record on the radio as they intended it to be heard."

Hmmm, är det något man borde slå på?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-03-30 09:58

Nu börjar jag tro att det är något bra... är det det? Vad säger ni som begriper?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-03-30 10:25

Om man vill att alla låtar skall låta lika starkt eller inte är ju upp till var och en. Det finns många olika alternativ hur man skall göra detta. Den mest kända är nog replygain och nu på senare år EBU R128.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-03-30 10:59

AndreasArvidsson skrev:Om man vill att alla låtar skall låta lika starkt eller inte är ju upp till var och en. Det finns många olika alternativ hur man skall göra detta. Den mest kända är nog replygain och nu på senare år EBU R128.

Om det bara är medelnivån (dvs den upplevda nivån) som ändras är det väl ok när man lyssnar på blandat. Om materialet även komprimeras/limiteras är det skit.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-03-30 11:02

Bill50x skrev:
AndreasArvidsson skrev:Om man vill att alla låtar skall låta lika starkt eller inte är ju upp till var och en. Det finns många olika alternativ hur man skall göra detta. Den mest kända är nog replygain och nu på senare år EBU R128.

Om det bara är medelnivån (dvs den upplevda nivån) som ändras är det väl ok när man lyssnar på blandat. Om materialet även komprimeras/limiteras är det skit.

/ B

Finns inget sätt att få samma medelnivå på alla spår utan komprimering om medelnivån inte är anpassad efter det mest dynamiska spåret vilket den sällan är; brukar vara en fast och förbestämd målnivå.

Alternativet är att helt enkelt tillåta spår att ligga lägre om de är för dynamiska. Vad som sker i praktiken kan man inte vara säker på sker om man inte sätter sig in i hur implementationen ser ut.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-03-30 11:10

AndreasArvidsson skrev:Alternativet är att helt enkelt tillåta spår att ligga lägre om de är för dynamiska. Vad som sker i praktiken kan man inte vara säker på sker om man inte sätter sig in i hur implementationen ser ut.

Frågan är ju VAR anpassningen sker? Om du lägger upp en spellista och de låtar som är inkluderade i denna automatiskt anpassas efter den mest dynamiska så funkar det utan kompression/limitering. Om det är någon sorts förutbestämd nivåanpassning blir det knepigare.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-03-30 11:13

Bill50x skrev:
AndreasArvidsson skrev:Alternativet är att helt enkelt tillåta spår att ligga lägre om de är för dynamiska. Vad som sker i praktiken kan man inte vara säker på sker om man inte sätter sig in i hur implementationen ser ut.

Frågan är ju VAR anpassningen sker? Om du lägger upp en spellista och de låtar som är inkluderade i denna automatiskt anpassas efter den mest dynamiska så funkar det utan kompression/limitering. Om det är någon sorts förutbestämd nivåanpassning blir det knepigare.

/ B

Ja precis. Om nivån anpassas efter det mest dynamiska spåret så slipper man komprimering, men så tvivlar jag på att det fungerar. ReplayGain specificerar -13dBFS och R128 -23LUFS. Vad itunes gör vet jag inte på rak arm.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-03-30 14:35

När jag läser texten tolkar jag det som att de inte komprimerar och att musik som är mastrad för iTunes dessutom ska vara befriad från loudnesskriget, men jag läser nog fel, för så bra kan väl inte ens Apple vara!?

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2015-03-30 15:34

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2015-04-04 10:41

Det där låter ju jättebra.
Alea iacta est.

Återgå till Musikstugan