Marklund spelade Ultima Thule i P1

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Marklund spelade Ultima Thule i P1

Inläggav Bill50x » 2015-07-05 09:35

http://www.svd.se/ilskan-mot-marklund-- ... /om/kultur

Ja, vad tycker ni andra om detta? Får man spela vad som helst i radio, eller finns det gränser för vad som är PK?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Re: Marklund spelade Ultima Thule i P1

Inläggav Evil_Homer » 2015-07-05 10:08

3,2,1 och 0 där låstes tråden!
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-07-05 10:09

Tycker att ljudet är lite dåligt på Ultima Thules skivor.

Borde man inte hittat något bättre producerat?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-07-05 10:46

Jag tycker att det är en knepig fråga.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-07-05 10:57

Bill50x skrev:http://www.svd.se/ilskan-mot-marklund--spelade-ultima-thule/om/kultur

Ja, vad tycker ni andra om detta? Får man spela vad som helst i radio, eller finns det gränser för vad som är PK?

/ B

Har du hört programmet, vad exakt sa hon i sammanhanget, och vad menade hon egentligen?
Lite är det väl som diskussionen i USA om sydstatsflaggan, det spelar liksom ingen roll, den är stigmatiserad, det funkar inte.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-07-05 11:03

Bill50x skrev:http://www.svd.se/ilskan-mot-marklund--spelade-ultima-thule/om/kultur

/ B

Man får säkert spela vad som helst i radio, eller finns den gamla "dödskallemärkningen" kvar än? Vad som är PK beror på sammanhanget.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2015-07-05 11:04

Det här är enligt producenten vad hon menade, enligt artikel i 'Pravda':

Nazistmusik”
Något som nu diskuteras och uppmärksammas i sociala medier, där flera är kritiska och skriver att Marklund spelade ”nazistmusik”.
Nu förklarar producenten Henrik Jonsson låtvalet.
– Anledningen till att den låten spelas där och då är att innan låten pratar Liza om tolerans, att vi tenderar att tolerera alla människor som tycker precis som vi själva. Men så fort man möter någon som inte håller med så spricker det, säger han.
”Uppfatta hur man vill”
Han fortsätter:
– Eftersom Liza avslutar pratet med att hon är utlandssvensk i Marbella som den enda sossen, den som inte är som alla andra, var det ett sätt att spela låten, som man får uppfatta som man vill.
Han säger att det inte finns något i den låten som sägs vara åt den ena eller andra hållet.
– Däremot har det figurerat i sammanhang som kan diskuteras. Men det är högst medvetet att låten spelas.
Liza Marklund själv finns inte tillgänglig för en kommentar.
'Audiophile in hibernation'

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-07-05 11:08

Ja, Liza gör inget av en slump, den tösen har huvve på skaft.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2015-07-05 11:09

Får hålla med journalisten på SvD här att kontexten inte spelar någon roll, har man möjlighet att i det största radioprogrammet spela vad man vill är det otroligt dålig smak att välja just UT. Annars finns det stora likheter mellan Marklund och UT i det att båda deras samlade verk enkelt kan sammanfattas med ett enda ord, skräp. Som fenomen är det dock mer intressant

Läste i ungdomen Marklunds Gömda och kanske är det så att de händelser boken skildrar lämnat spår också i hur Marklund ser på människor med annan bakgrund

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2015-07-05 11:32

Men samtidigt tycker jag det är intressant att utforska det här med "tolerans". Jag lär mig mer om mig själv (och därmed indirekt om andra) när jag vågar låta mig provoceras och lyssna på argument/musik/känsloyttringar jag inte sympatiserar med än när jag befinner mig i min comfort zone.

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-07-05 11:45

UT är väl samma som Mikael Wiehe, bara det att dom inte är kommunister och ljudet är sämre.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-07-05 13:04

paa skrev:

/ B

Har du hört programmet, vad exakt sa hon i sammanhanget, och vad menade hon egentligen?
Lite är det väl som diskussionen i USA om sydstatsflaggan, det spelar liksom ingen roll, den är stigmatiserad, det funkar inte.

Ja, precis, det är ena sidan av saken eller ena argumentet. Som ordet neger och hakkorset med flera symboler och ord. Det är orimligt att använda sådana symboler aningslöst. Å andra sidan, ingen symbol kan vara fundamentalt onämnbar och det måste få gå att vända på de stenar som det brukar ligga skit under. Det finns bevisligen en fantastiskt stor potential att överdriva symbolers betydelse och skapa som en lavin av tillgjordhet och slutenhet.

Symbolers och ords innebörd kan trots allt förändras. För att det ska bli bra krävs viss öppenhet, ett samtal. Det-som-inte-får-nämnas liknar det heliga, det-som-inte-får-ifrågasättas. Och allt som har gjorts i helighetens namn har varit åt helvete.

(Kanske är det inte minst i sådana här fall som det lite omoderna begreppet redaktion kommer in... en kompetens att göra val och ta underbyggd ställning i jobbiga frågor.)

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-07-05 13:05

BORIS skrev:Får hålla med journalisten på SvD här att kontexten inte spelar någon roll, har man möjlighet att i det största radioprogrammet spela vad man vill är det otroligt dålig smak att välja just UT. Annars finns det stora likheter mellan Marklund och UT i det att båda deras samlade verk enkelt kan sammanfattas med ett enda ord, skräp. Som fenomen är det dock mer intressant

Läste i ungdomen Marklunds Gömda och kanske är det så att de händelser boken skildrar lämnat spår också i hur Marklund ser på människor med annan bakgrund

Fast dålig smak kanske ska vara ok?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-07-05 13:08

MichaelG skrev:Men samtidigt tycker jag det är intressant att utforska det här med "tolerans". Jag lär mig mer om mig själv (och därmed indirekt om andra) när jag vågar låta mig provoceras och lyssna på argument/musik/känsloyttringar jag inte sympatiserar med än när jag befinner mig i min comfort zone.

Eller vågar ge fan i att provoceras... vara öppen utan att därför godta på förhand. Men ibland är det rimligt att vägra lyssna - tycker jag. Nånstans där ligger det knepiga.

(mina tre inlägg: har ej koll på detta fall [Marklund & UT] och har ingen specifik synpunkt på det)

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2015-07-05 16:30

darkg skrev:
Eller vågar ge fan i att provoceras... vara öppen utan att därför godta på förhand. Men ibland är det rimligt att vägra lyssna - tycker jag. Nånstans där ligger det knepiga.

Jo, i och för sig. Men om man är relativt openminded och svårprovocerad, har man ju egentligen bara en rätt stor comfort zone. Men någonstans går ju gränsen för när det börjar bli otrevligt. Och det är när det man fortsätter att lyssna, trots att man känner att det bara är dumheter som man egentligen borde sortera bort/stänga av, som man kan ha tur och lära sig något. Det är ju lätt att intala sig att det som ligger utanför den gränsen saknar verkligt värde. Och så kan det ju vara. Eller inte.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-07-05 16:54

:-) Det är så lätt hänt att lyssna för att hitta svagheterna och banka dem i huvudet på idioten... och det är hedervärt, ibland, och viktigt - men inte som enda strategi! Det är för mycket sånt (subjektivt). Alldeles för mycket (mycket subjektivt). Saker man är bekväm med måste ifrågasättas, och det man avfärdat måste ärligt återbesökas. Och eftersom det är så jobbigt att göra det kan det väl passa att bara göra det lagom mycket, tycker jag.

HATAR det här 'alla som tycker det här var dåligt räcker upp en hand'- sättet att "engagera sig".

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-07-06 00:35

Jag tycker illa om när musik förknippas med budskap så till den milda grad att man vill förbjuda musiken. Jag tycker att allt ska få spelas, precis som att alla åsikter ska få yttras, men det är klart att om man spelar något som förknippas med något som man inte vill stå för, så får man kanske förklara det.

Bästa sättet att hantera musik, eller kanske mest texter som man tycker uttrycker otrevligheter är att spela den och peka på det otrevliga.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-07-06 02:28

darkg skrev: Å andra sidan, ingen symbol kan vara fundamentalt onämnbar och det måste få gå att vända på de stenar som det brukar ligga skit under.

Lars Vilks hade som avsikt att visa att det fanns symboler som inte tålde att petas på, trots att andra aningslöst påstod att ingen brydde sig om vad konstnärer gör längre.
Kanske Marklund vill bevisa något liknande, eller så vill hon något helt annat?
Jag tycker det är väldigt oklart vad.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-07-07 00:55

paa skrev:
darkg skrev: Å andra sidan, ingen symbol kan vara fundamentalt onämnbar och det måste få gå att vända på de stenar som det brukar ligga skit under.

Lars Vilks hade som avsikt att visa att det fanns symboler som inte tålde att petas på, trots att andra aningslöst påstod att ingen brydde sig om vad konstnärer gör längre.
Kanske Marklund vill bevisa något liknande, eller så vill hon något helt annat?
Jag tycker det är väldigt oklart vad.

Vad jag förstod av artikeln handlade det om tolerans för andras rätt att uttrycka sina åsikter.

Ska man sluta lyssna på musik framförda av musiker man inte delar åsikter med så blir det väl ett ganska beskuret utbud. Eller inte läsa böcker av författar man tycker har "fel" åsikter.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
idea

Inläggav idea » 2015-07-07 12:25

Är det budbäraren eller budskapet som intressant? Är Radiokören eller The Real Groups versioner av den gamla Heidenstamdikten OK men inte UTs https://sv.wikipedia.org/wiki/Sverige_(s%C3%A5ng). UT kanske sprider lite insikter om i vilka grumliga vatten Heidenstam och nationalismen färdas och då har det ju lett till något bra att få fart på diskussionen genom att spela den verisonen.
Jag är för (nästan) total yttrandefrihet vad gäller åsikter men totalt mot att sprida osanningar och förtal. Åsikter går att förhålla sig till men inte lögner.
Idea what a great ID

Återgå till Musikstugan