Grateful Dead?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Grateful Dead?

Inläggav Objektivisten » 2009-07-21 21:56

Tänkte fördjupa mig lite mer i Grateful Dead, har främst lyssnat på "Anthem of the Sun", "American Beaty" och "Live/Dead" vad jag kan minnas. Går in på Spotify och det finns lite material minns sagt, vi snackar veckor med musik, bl a alla dessa "Dick´s Picks" utgivningar. Var ska man börja, eller spelar det mindre roll? :) Bra spelas det o låter det hur som helst.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2009-07-21 22:31

Det spelar mindre roll tror jag. Det finns som sagt hur mycket som helst och det mesta jag har hört är väl i ungefär samma stil.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-07-21 23:45

Det är ett band jag hade några skivor med. Psykedeliskt skulle det vara på den tiden.

Jag hade deras första som hette bara Greatful Dead och den andra som hette Anthem of the sun som jag tyckte var bäst. Den kom 1968. Ganska flummigt, ganska psykedeliskt, långa låtar, lite svårt att greppa, mycket skickliga musiker. Andra grupper som var i den genren var Jefferson Airplane och Big Brother and the Holding Company med en känd sångerska; Janis Joplin :) Typisk Amerikansk pop som var väldigt annorlunda gentemot den engelska vid den tiden. Det fanns, tyckte jag, stora influenser från den amerikanska Country musiken i botten medans den engelska snarast var white man's blues med John Mayall, jeff beck, Eric Clapton i spetsen och den engelska popen med the Who. Men samtida med dessa alster var ju Beatles med Sgt Pepper.

Det var under 60-talet stor experimentell lusta med frigörelse från den gamla generationen som eskalerade mot slutet.

Grateful Dead var på den tiden ett måste i var mans psykedeliska LP-samling. I det långa loppet har de dock inte gjort så starkt intryck på mig. Jag vet inte varför? Kanske för att jag aldrig såg dem live på scen?

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-07-22 00:00

Jo, det var nog live de skulle upplevas.
De hade för sin tid den värsta PA-uppsättningen på scen, riggad av förstärkargurun John Curl. Tror den gick under benämningen The wall of sound.

http://www.audioheritage.org/images/jbl ... ateful.jpg
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2009-07-22 00:13

Live är det mkt bra, är på slutet på första plattan på Spotify (Live från Winterland -77) som jag satte på samtidigt som jag skrev inlägg 1. Låter rätt likt Live/Dead från -71. Finns mycket influenser djupt rotad i amerikansk "folk"musik. Allt från country, blues, rock'n'roll. Mycket improvisationer, rätt skön musik onekligen.

Jämfört med Jefferson Airplane, Big Brother, Country Joe, Canned Heat etc finns det mer bredd och mer improvisationer, men samtidigt försvinner ju "örhängena" lite grann.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2009-07-22 06:29

Ragnwald skrev:Jo, det var nog live de skulle upplevas.
De hade för sin tid den värsta PA-uppsättningen på scen, riggad av förstärkargurun John Curl. Tror den gick under benämningen The wall of sound.

http://www.audioheritage.org/images/jbl ... ateful.jpg

Stämmer bra. Och det var inte dåliga grejer den var uppbyggd av.

MvH
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2009-07-22 19:45

Nåväl, det var "Dick's Picks Volume 10" -Winterland Arena 12/29/1977, det lyssnades på igår kväll. Ljudet var mkt bra tycker jag, de gjorde country, gamla rock'n'roll nummer mm, t o m reggae. Underhållande, meditativt och bra solistimprovisationer överlag. http://en.wikipedia.org/wiki/Dick's_Picks_Volume_10

Ikväll ska jag lyssna på "Dick's Picks Volume 11" -Stanley Theater 9/27/72. http://en.wikipedia.org/wiki/Dick's_Picks_Volume_11 Den verkar mer populär hos proffstyckarna. Mvh

Här är tydligen Mickey Hart med på trummor till skillnad från 10:an och de kör med 2 trummisar.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2009-07-22 23:09

Så här lyssnas det på Grateful Dead katalogen (Spotify) förövrigt:
Direkt från ljudkortet på en HP Probook 4710s förstärkt av en Synthesis Isobel och förmedlat via ett par Meadowlark Audio Swift. Låter helt okej.

Bild

Till detta passar ett par flaskor lågalkoholigt spanskt rödtjut fint.

Bild

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2009-07-23 20:45

"Dick's Picks Volume 11" tyckte jag inte var riktigt lika bra som 10:an, den var mer laid back och inspelningskvaliteten haltade något, vilket inte är så konstigt med tanke på inspelningsåret.

Ikväll fortsätter jag med "Dick's Picks Volume 12, Providence Civic 6/26/74 & Boston Garden 6/28/74. http://en.wikipedia.org/wiki/Dick's_Picks_Volume_12

Jag förstår att det är väldigt många som följer den här tråden med spänning.

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-07-23 21:31

Vi är med dig! :idea:

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2009-07-23 21:33

Tack Hum!

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-07-23 21:43

Nu spelar denne Héll have to stay. med donna Jaenne Black. Riktigt behändigt med kontroll, det kommer att bli Yamaha cd som får stanna på tal om att stanna.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2009-07-23 21:57

Ser att SVT kör Fellini's mästerverk "Amarcord" 22:30, så hinner nog inte ta mig igenom hela Volume 12 ikväll, vi får se.

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-07-23 22:06

Är det samma kille som gjort 8 1/2, såg jag i unga år, förstod in ett dugg, tyckte den var helkass.

Jäkla mycket folk som såg den, helt kass enl. mitt tycke då, undrar hur det hade varit nu?? Gick i många veckor, däremot en sjukhumor film som jag tyckte var helt fantastisk gick bara en vecka, man blir besviken på folk, dom har ingen stil. Salongen var knappt halvfull och något som är så jäkla roligt.
:D :D :D :D :D :D

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2009-07-23 22:18

Hum skrev:Är det samma kille som gjort 8 1/2, såg jag i unga år, förstod in ett dugg, tyckte den var helkass.

Jäkla mycket folk som såg den, helt kass enl. mitt tycke då, undrar hur det hade varit nu?? Gick i många veckor, däremot en sjukhumor film som jag tyckte var helt fantastisk gick bara en vecka, man blir besviken på folk, dom har ingen stil. Salongen var knappt halvfull och något som är så jäkla roligt.
:D :D :D :D :D :D

Allt du tycker är dåligt är bra, och vice versa, tror vi kan fastslå detta nu som en objektiv sanning!

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-07-23 22:32

Ligger en del i det. Man är lite väl ursprunglig i generna. Gillar inte modernt bjäfs. Det enda som möjligen....transistor men det kan bero på den höga dämpfaktorn.
Slangarna har också hög dämpfaktor bakom sig, jag har helt enkelt snöat in på dämpfaktor.
Bröder och systrar vi måste stå upp och utbringa en skål för hög dämpning. Obj.. du får också vara med eftersom vinet bara har halva styrkan.

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-07-23 22:42

Jag slog nu på jazz på Dkr, tur att du Obj.. inte kan lyssna på det för jag tycker det är riktig bra, fullt i klass med mina bästa skivor, ja vissa låtar är mycket bättre, jag blir rent häpen att det kan låta så bra.
Undrar när dom skall släcka ner, det drar ut på tiden.
Nu basfiol, mums filibabba.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2009-07-24 20:22

Jahaja, då var "Dick's Picks Volume 12" avklarad. Gillade nog den här bäst hittills, tack vare alla fina improvisationer. Nu går jag vidare med "Dick's Picks Volume 13, Nassau Coliseum 5/6/81. http://en.wikipedia.org/wiki/Dick's_Picks_Volume_13 Nu är vi alltså inne i 80-talet vilket ska bli intressant. Brent Mydland på keybord. Tänkte röka braj ikväll medan jag lyssnar, får se om det påverkar upplevelsen. Bara skojade.

Användarvisningsbild
delta99

Inläggav delta99 » 2009-07-25 15:53

Hej!

Grateful Dead är ett av mina favoritband sedan ca 25 år tillbaka, första skivan var "Workingmans Dead", förstod att den var kanske inte riktigt i deras huvudfåra men är en mkt stark americana, kanske från tiden innan termen fanns.

Andra skivan blev "Reckoning", dubbelLP, mer av den stillsamma bluesiga sidan. Den försvann sedan i 20 år hos en kompis innan den kom tillbaka hem.

Tredje skivan blev en kvadrupel-CD, "Live Fillmore East April 1971".

Fjärde skivan är "Wake Of The Flood", en lite konstig inspelning, kanske med olika liveinspelningar som grund.

Vänliga hälsningar!
Give me analog or deaf!

Användarvisningsbild
delta99

Inläggav delta99 » 2009-07-25 15:53

Hej!

Grateful Dead är ett av mina favoritband sedan ca 25 år tillbaka, första skivan var "Workingmans Dead", förstod att den var kanske inte riktigt i deras huvudfåra men är en mkt stark americana, kanske från tiden innan termen fanns.

Andra skivan blev "Reckoning", dubbelLP, mer av den stillsamma bluesiga sidan. Den försvann sedan i 20 år hos en kompis innan den kom tillbaka hem.

Tredje skivan blev en kvadrupel-CD, "Live Fillmore East April 1971".

Fjärde skivan är "Wake Of The Flood", en lite konstig inspelning, kanske med olika liveinspelningar som grund.

Vänliga hälsningar!
Give me analog or deaf!

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2009-07-25 18:16

Tack delta99, jag förstår att man kan digga det här skarpt, Grateful Dead känns ungefär som med t ex Zappa, det finns så mycket att hämta att det liksom kan kännas överflödigt med något annat.

"Dick's Picks Volume 13" tyckte jag var den bästa hittills, man spelar lite mognare och väldigt tight så att säga. Jerry Garcia sjunger väldigt bra rakt igenom också. Fortsätter nu med "Dick's Picks Volume 14", Boston Music Hall 11/30/73 & 12/2/73. http://en.wikipedia.org/wiki/Dick's_Picks_Volume_14.

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-07-26 19:17

Andreas Brandelid bra snubbe på cello. En bra inspelning men vid låga partier hördes som en stor fläkt, det visade sig att det var inspelar på råduhsplatsen i Wien.
Det är vid sådana här tillfällen man behöver en anläggning med närhet.

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2009-08-04 10:30

Jag rekommenderar att du tittar på utbudet av DVD-material. Det finns ett antal konserter som är utmärkt inspelade och som visar Deads egentliga kapacitet, nämligen improvisationsförmågan, deras timing osv.

mvh

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-08-04 15:07

Ragnwald skrev:Jo, det var nog live de skulle upplevas.

Det stämmer nog bra. Studiomusiken är mer en mix av country/blues/bluegrass/rock'n'roll/osv/osv, som jag uppfattat det, emdan man scen tar ut svängarna rejält.
Låten Dark Star är väl bara runt 3 minuter i studioversion men varar 20 minuter längre i live-versionen. Grateful Dead (Skull & Roses) är en riktig höjdare där man spelar gamla godingar.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2009-08-04 19:34

Jag har för avsikt att plöja igenom dessa, men har tagit en kort paus i Grateful Dead'andet. Fortsättning följer. "Dick's Picks" serien består ju av diverse livespelningar.

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-08-04 20:33

På tal om död så har P2 Danmark nu musik av nazistpartiet på 30- 40-talet fördömd musik.
Dom rackarna tyckte inte Emil Nolde var bra.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2009-08-04 20:54

Hum skrev:På tal om död så har P2 Danmark nu musik av nazistpartiet på 30- 40-talet fördömd musik.
Dom rackarna tyckte inte Emil Nolde var bra.

Tack för tipset! Måste höras, fördjupade mig igår i Rudolf Hess's öde (mördad, nja) samt Martin Bormann's eventuella dödförklarande.

Användarvisningsbild
murgatroyd

Re: Grateful Dead?

Inläggav murgatroyd » 2015-06-24 23:27

Världens längsta gig snart slut.

Från: https://www.facebook.com/moonalice?fref=nf
Bild

Några fler som var på Stockholmsgiget 1990'? (tror jag var på första sittningen)
'Audiophile in hibernation'

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2015-06-27 00:12

80 CD Box, $700 USD - eller via en Specialdesignad USB sticka, 128GB 8)
http://www.dead.net/store/special-editi ... x#30trips1
Bild

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2015-07-08 21:36

A Wall of Sound: How The Grateful Dead Built the First Modern Concert PA System and the Second Largest to Date.

http://www.kvart-bolge.com/#!A-Wall-of- ... a6953743f1

Bild

Återgå till Musikstugan