Lejonkungen VS The Lion King

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
ostmaccan

Lejonkungen VS The Lion King

Inläggav ostmaccan » 2015-07-16 22:38

Jag hittade för några månader sedan ett soundtrack till disneyklassikern The Lion King på myorna (eller var det röda korset? 10 spänn blev det i alla fall) och blev positivt överraskad av ljudkvalitén. Jag kunde brassa på ganska ordentligt här hemma i min betongbunker. Har sedan tidigare lyssnat på spottan på den svenska versionen som var lite så och så, s-ljuden blir outhärdliga vid relativit låga volymer.

Det är ju självaste Elton John som står för musiken så det är ju ganska välskrivna grejer detta. Hans Zimmer har skrivit de mer "soundtrackiga" låtarna. Har ni inte lyssnat rekommenderar jag. Tycker Disneyversionerna, både på engelska och svenska, på många sätt är bättre än Sir Eltons original. Min favorit är helt klart Can you feel the love tonight/Känn en doft av kärleken, även om jag tycker att hela soundtracket är bra.

Hur som helst så sökte jag runt lite och upptäckte att biblioteket här i stockholm ju hade en svenk version av soundtracket! Cyklade iväg till kungsholmens bibliotek, enda stället som hade den, och lånade den helt gratis. Satte på den hemma och tyckte väl det lät rätt okej. Sen började jag höja. Det gick inte att lyssna. Det gjorde fysiskt ont i öronen. Inte nog med att de svenska rösterna var för höga, S-ljuden stack i öronen. Jag började bläddra i katalogen och såg att denna version kom ut 2006 och tänkte då att det måste ju finnas tidigare exemplar. Tyvärr hittar jag inte på Ginza eller cdon. Finns det månne någon på faktiskt som sitter inne på en tidigare cd eller vet vart man kan hitta?

Körde lite masvis på elendet och blev förvånad över att det inte syns så stor skillnad. Ska säga att det finns värre exempel på svenska utgåvan medan de engelska låtarna ser ungefär likadana ut.
Självklart har blindtester genomförts, gav upp efter 37/37. Kanske inte säger så mycket, tydligaste skillnaden mellan versionerna är ju språket :mrgreen:

Overview1.gif
Overview1.gif (10.24 KiB) Visad 382 gånger
3.gif
3.gif (119.27 KiB) Visad 382 gånger

Återgå till Musikstugan