Kul tråd. Det här har jag tänkt på en del. Jag hade väldigt svårt för "jazzpartiet" mellan 2:14 och i Sting's
Englisman in New York och kanske ännu svårare för trumbreaket mellan 2:34 - 2:43 i samma låt, men när jag lyssnar på det nu tycker jag inte det är så farligt. Ett annat exempel är det instrumentala partiet vid 1:47 och 3:14 i Crowded House's
Hole in the River. Jag förstår väl på sätt och vis tanken tror jag, men tycker egentligen kanske inte det passar så bra varken musikaliskt eller med den väldigt allvarliga texten.
Ja just ja, kom att tänka på A Day in the Life med the Beatles också. Partiet med uppvaknandet ur drömmen. Jag tycker det låter konstruerat och det är det också. Det lär ha varit en del av en helt annan låt som Paul höll på med just då och jag tycker det hörs.
Alla de ovannämnda låtarna har väl det gemensamt att de behövde ett tillägg av något. De bygger på var sin stark melodi men som inte skulle kunna upprepas hela låten utan att det blev enformigt.