nya produktioner <3

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

kusling

nya produktioner <3

Inläggav kusling » 2016-02-04 16:33

Det är mycket snack om dynamikkomprimering och hur mkt bättre äldre CD-skivor var etc. Vinyl har fått en stor uppsving och att det var bättre förr. Just när det gäller dynamik håller jag med, de flesta nyproduktioner är dåliga i det avseendet.

Men en sak som jag verkligen gillar med nya produktioner är hur mycket mer detaljer det finns i musiken. Jag lyssnar mycket på elektronisk musik men jag tycker den mesta musik som görs innehåller syntar eller samplingar eller andra "digitala" komponenter. Och här har väl den största skillnaden skett. Elektroniken är mycket bättre nu än för 30 år sen. Men jag tycker mig även generellt märka en höjning av ljudkvalité från akustiska instrument och sångarnas röster. Dvs jag tror alltså att mycket av inspelningstekniken blivit bättre, dvs hela vägen från mikrofon till mastringsmedium.

Självklart finns undantag, men det jag menar att som förr i tiden krävde en riktigt skicklig inspelnings- och mastringstekniker idag har blivit mycket mer tillgängligt, sålänge personerna som gör detta jobb inte är totalt borta. Det går ju fortfarande att misslyckas om man verkligen vill. I förlängningen tror jag detta kommer leda till större nytta av högupplösta format så som DSD etc. Det gör inte så stor skillnad att konvertera gamla inspelningar till 24/192 etc, men med nya högkvalitativa produktioner kanske det snart blir markant skillnad?

Det är bara en sak jag lagt märke till och funderat lite över. Jag är inte på något sätt insatt i deras jobb. Vad tycker ni, är jag ute och cyklar? :)
:)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: nya produktioner <3

Inläggav Svante » 2016-02-04 17:10

Ja, det är lite paradoxalt att de inspelningstekniska är så bra att vem som helst har råd med utrustning som utklassar vilken 80-talsstudio som helst, men att den används på ett sätt som gör att det låter ... Hmm ... sämre än vilken 80-talsproduktion som helst, fast på ett annat sätt.

På 80-talet var dist, brus och tonkurvefel tiopotenser större än de är i utrustningen idag, och idag är de tillförda dynamik- och tonkurvefelen många tiopotenser större än vad de behöver vara.

...och ibland kan jag tycka att diskussioner om medier (24/192, snålkodning etc) lägger rökridåer så att man inte diskuterar de verkliga problemen. Inte så mycket här som på andra ställen dock. Och vinyl anses av många som ett bra medium, trots att det är sämst av alla.

Det verkar lika svårt att göra rätt här som det är att få bort korruptionen i Grekland.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-02-04 17:18

Ja det är inte längre tekniken som sätter gränsen för välljud utan människor.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-02-04 23:13

Svante skrev:Och vinyl anses av många som ett bra medium, trots att det är sämst av alla.

Nej, inte sämst av alla. Kompaktkassetter, Stereo-8 mfl liknande är sämre, så är trådspelare och stenkakor också. För övrigt finns det de som anser att även rullband för studiobruk är sämre än direktgraverade vinyler (som iofs inte är speciellt vanliga). Så, nej. Vinyl är inte sämst.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-02-05 00:40

Bill50x skrev:
Svante skrev:Och vinyl anses av många som ett bra medium, trots att det är sämst av alla.

Nej, inte sämst av alla. Kompaktkassetter, Stereo-8 mfl liknande är sämre, så är trådspelare och stenkakor också. För övrigt finns det de som anser att även rullband för studiobruk är sämre än direktgraverade vinyler (som iofs inte är speciellt vanliga). Så, nej. Vinyl är inte sämst.

/ B

Men nästan :D . Sämst av alla som det fortfarande produceras nya av i någon större omfattning i alla fall (?).
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2016-02-06 15:15

Svante skrev:Men nästan :D . Sämst av alla som det fortfarande produceras nya av i någon större omfattning i alla fall (?).

Teoretiskt/tekniskt: ja, praktiskt: nej. Det är inte så svårt att förstå att det blir väldigt förvirrande för gemene man.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-02-07 00:54

Magnuz skrev:
Svante skrev:Men nästan :D . Sämst av alla som det fortfarande produceras nya av i någon större omfattning i alla fall (?).

Teoretiskt/tekniskt: ja, praktiskt: nej. Det är inte så svårt att förstå att det blir väldigt förvirrande för gemene man.

Vinyl är även (eller framför allt) praktiskt det sämsta mediet som produceras i någon större idag, vill jag hävda. Det var det vi diskuterade.

Att man sedan i en del fall lägger de bättre produktionerna på vinyl kan man bara beklaga. Det får åtminstone mig att inse att man behöver reglera utstyrningen på digitala fonogram.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2016-02-07 01:03

Svante skrev:Vinyl är även (eller framför allt) praktiskt det sämsta mediet som produceras i någon större idag, vill jag hävda. Det var det vi diskuterade.

Jag vet, jag vet, men så länge de bästa produktionerna hamnar där spelar det ingen roll. Inte för att jag har provlyssnat alla utgåvor av allting, men nog stör jag mig i allmänhet mer på tokmastring än på vinylens brister. Fast det har väl kanske inte så lite att göra med att man är van vid de senare sedan barnsben. Det är väl samma med dagens ungdom (underbar fras :) ). De är helt vana vid nivåmaximering och störs inte av den.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2016-02-07 17:00

Magnuz skrev:

Det behöver inte alls vara förvirrande. Det är bara att komma ihåg att Svante Abu Al-Swedi bestämt att LP-skivor är kufr. Inga tankar behövs. Ingen förvirring uppstår. :)
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2016-02-07 17:15

För några år sedan var LP-skivorna mycket sämre gjorda än vad de är idag. Nu är det utan undantag bra, i vart fall de jag köpt. De senaste veckorna har jag köpt The Wall med PF (återutgivning 2015??), Bonnie Prince Billy med Pond Scum samt Jeff Lynne - Alone in The Universe. Bra skivor alla. Mycket kompetent inspelade. PF behöver ingen presentation, men Pond Scum är live i studion från BBC:s studio i Maida Vale, "oproducerat" och rakt inspelat. Jeff Lynne-skivan är producerad av honom själv. han spelar också alla instrument och har spelat in skivan hemma hos sig. Vet inte om någon av de två senare skivorna finns på CD ö h t.

Jeff och Bonnie's senaste skvor är fantastiska exempel på magiskt välljudande produktioner, på LP. :)
Oh, by jingo!

kusling

Inläggav kusling » 2016-02-11 00:20

Så för att fortsätta min tråd lite... Man hittar mycker skoj tack vare internet. Hittade en kul post om "binauralt ljud". Inget nytt, men några bra inspelningar. Jag har kopierat rakt av. :oops:
Originalpost: http://imgur.com/gallery/gXIDw4j

----

By recording an audio with two microphones and then combining the recordings, it is possible to achieve a 3D effect in your mind. Put on some headphones (they are required), close your eyes and prepare to have your mind blown!

A musical performance
https://www.youtube.com/watch?v=itLxXeyM2aM&

A creepy little 3D sound video
https://www.youtube.com/watch?v=JhuaasjplbQ

Amateur sound actors play an interrogation. This one's pretty good!
https://www.youtube.com/watch?v=u163wC6mP2A

Getting a haircut from a slutty barber?
https://www.youtube.com/watch?v=AsbW5zIzUQA

How about a live Jazz band?
https://www.youtube.com/watch?v=xbxbT_DNcfM

Or maybe the middle of a powerful thunderstorm?
https://www.youtube.com/watch?v=e6uiAj2cZoE

Are you a fan of classical music?
https://www.youtube.com/watch?v=uDiTTXlchiY

These are only a few of the many, many 3D Audio videos on Youtube. Go find your favorite!
:)

Återgå till Musikstugan