Men en sak som jag verkligen gillar med nya produktioner är hur mycket mer detaljer det finns i musiken. Jag lyssnar mycket på elektronisk musik men jag tycker den mesta musik som görs innehåller syntar eller samplingar eller andra "digitala" komponenter. Och här har väl den största skillnaden skett. Elektroniken är mycket bättre nu än för 30 år sen. Men jag tycker mig även generellt märka en höjning av ljudkvalité från akustiska instrument och sångarnas röster. Dvs jag tror alltså att mycket av inspelningstekniken blivit bättre, dvs hela vägen från mikrofon till mastringsmedium.
Självklart finns undantag, men det jag menar att som förr i tiden krävde en riktigt skicklig inspelnings- och mastringstekniker idag har blivit mycket mer tillgängligt, sålänge personerna som gör detta jobb inte är totalt borta. Det går ju fortfarande att misslyckas om man verkligen vill. I förlängningen tror jag detta kommer leda till större nytta av högupplösta format så som DSD etc. Det gör inte så stor skillnad att konvertera gamla inspelningar till 24/192 etc, men med nya högkvalitativa produktioner kanske det snart blir markant skillnad?
Det är bara en sak jag lagt märke till och funderat lite över. Jag är inte på något sätt insatt i deras jobb. Vad tycker ni, är jag ute och cyklar?