När lyssnade du på ABBA senast?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

När lyssnade du på ABBA senast?

Inläggav hifikg » 2016-02-23 13:03

Jag gör det nu och det e ju egentligen rätt makalöst hur trevligt det låter! Sätt på en ABBA-skiva och njut vetja.
Sitter nöjd :)

Chaconne

Re: När lyssnade du på ABBA senast?

Inläggav Chaconne » 2016-02-23 14:51

Bara för ett par dagar sen, When All Is Said And Down, från The Visitors plattan, kvalité!

Mvh

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2016-02-23 14:57

Chaconne skrev:Bara för ett par dagar sen, When All Is Said And Down, från The Visitors plattan, kvalité!

Mvh

Skilsmässosånger är en egen genre och "When all is said and done" är den perfekta skilsmässosången!

Själv är jag omåttligt förtjust i "She's my kind of girl" som egentligen är Björn och Benny före Abba.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Chaconne

Inläggav Chaconne » 2016-02-23 14:58

Soldiers från samma platta är heller inte så dum.

Mvh

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-02-23 15:08

Ett par ggr i veckan, alla veckor.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2016-02-23 15:15

Vi får helt enkelt konstatera att nästan hela "The visitors" är bra och att nästan alla Abba-plattor är bra. Bästa plattan är i mitt tycke "Arrival". Jag ser den som Abbas "Rubber soul" - en blandning av skamlöst bra popmelodier och allt mer sofistikerade arrangemang. Även där finns några fina skilsmässosånger i form av "My love, my life" och "Knowing me, knowing you".

jag försöker göra en Abba-djupdykning då och då men lyssnar också gärna på medlemmarnas tidiga sologrejer. Senast var det nog "Hep Stars nästan bara på svenska" där Benny Andersson och Lasse Berghagen står som kompositörer till "Sagan om lilla Sofi".

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2016-02-23 15:44

Abba lyssnar jag lyssna på då och då. Gilla mycket av det dom gjorde särskilt One of us med briljant basspelet av Rutger Gunnarsson. Han var en basistisk gigant.. Tråkigt han gick bort :(

Ett skönt klipp från tuben
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
ostmaccan

Inläggav ostmaccan » 2016-02-23 19:58

"One of us" är en favorit för mig också. Bra basister för övrigt är något jag uppskattar mycket mer sen jag fick en anläggning som faktiskt kunde återge basljud som de ska låta.

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2016-02-23 23:35

Tyckte att Sveriges Radio för någon vecka sedan annonserade ett kommande ABBA-program,
men jag kan ha hört fel...

Kanske var det med Schaffer?
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/69 ... ramid=4775
Shatterer of words

Chaconne

Inläggav Chaconne » 2016-02-24 14:59

PekkaJohansson skrev:
Chaconne skrev:Bara för ett par dagar sen, When All Is Said And Down, från The Visitors plattan, kvalité!

Mvh

Skilsmässosånger är en egen genre och "When all is said and done" är den perfekta skilsmässosången!

Själv är jag omåttligt förtjust i "She's my kind of girl" som egentligen är Björn och Benny före Abba.

Med vänlig hälsning

Pekka

Hejsan Pekka,

jag tänkte köpa mig ett ex av VIsitors på CD och jag antar att du vet vilken version som jag bör skaffa mig ?

Mvh

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2016-02-24 15:39

Jepp! Du ska skaffa kompaktskivan med katalognummer 800 011-2 på tyska Polydor/Polygram. Tyvärr har numret återanvänts på senare år så jag kan inte rekommendera beställning utan att ha sett skivan. Säkrast är att skaffa en tyskpressad helsilverskiva. Det fanns också en svensk varianten med kompletterande katalognummer Polar CD342. Den är också är pressad av Polygram i Tyskland och är därför ljudmässigt identisk. Jag ser nu att de flesta tidiga skivorna noteras till hiskeliga pengar på nätet varför letande i second hand-butiker är att rekommendera. Så värst ovanliga är inte plattorna, framför allt inte i Sverige.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Chaconne

Inläggav Chaconne » 2016-02-24 22:46

PekkaJohansson skrev:Jepp! Du ska skaffa kompaktskivan med katalognummer 800 011-2 på tyska Polydor/Polygram. Tyvärr har numret återanvänts på senare år så jag kan inte rekommendera beställning utan att ha sett skivan. Säkrast är att skaffa en tyskpressad helsilverskiva. Det fanns också en svensk varianten med kompletterande katalognummer Polar CD342. Den är också är pressad av Polygram i Tyskland och är därför ljudmässigt identisk. Jag ser nu att de flesta tidiga skivorna noteras till hiskeliga pengar på nätet varför letande i second hand-butiker är att rekommendera. Så värst ovanliga är inte plattorna, framför allt inte i Sverige.

Med vänlig hälsning

Pekka

Tack för tipsen Pekka, skall hålla utskick på mina sedvanliga skivaffärer, jag köper en hel del beggat så den dyker nog upp vad det lider.

Mvh

Användarvisningsbild
Jonas

Inläggav Jonas » 2016-02-24 23:04

Skapligt ofta, hustrun är ett stort Abba fan...
Arrival och The Visitors är mina favoriter, sedan gillar jag "Under attack" som väl var deras sista singel..tror jag.

Användarvisningsbild
misanplass
Skivborsten

Inläggav misanplass » 2016-02-25 22:48

För ett par veckor sedan. Albumen Mamma Mia, Super Trouper och The Visitors är dom jag spelar mest. Blev lite paff faktiskt för en tid sedan då jag upptäckte att ABBA-album på Spotify innehåller bonuslåtar, troligtvis från singlars b-sidor. Hade aldrig tänkt tanken att det skulle finnas fler ABBA-låtar än dom utgivna på LP. :)
Spitzenklasse! (Stock, Aitken & Waterman) - https://www.youtube.com/watch?v=tto_nmsND_o

Användarvisningsbild
misanplass
Skivborsten

Inläggav misanplass » 2016-02-25 23:02

Chaconne skrev:
PekkaJohansson skrev:Jepp! Du ska skaffa kompaktskivan med katalognummer 800 011-2 på tyska Polydor/Polygram. Tyvärr har numret återanvänts på senare år så jag kan inte rekommendera beställning utan att ha sett skivan. Säkrast är att skaffa en tyskpressad helsilverskiva. Det fanns också en svensk varianten med kompletterande katalognummer Polar CD342. Den är också är pressad av Polygram i Tyskland och är därför ljudmässigt identisk. Jag ser nu att de flesta tidiga skivorna noteras till hiskeliga pengar på nätet varför letande i second hand-butiker är att rekommendera. Så värst ovanliga är inte plattorna, framför allt inte i Sverige.

Med vänlig hälsning

Pekka

Tack för tipsen Pekka, skall hålla utskick på mina sedvanliga skivaffärer, jag köper en hel del beggat så den dyker nog upp vad det lider.

Mvh

Var Inte The Visitors ett av dom första albumen som pressades som CD, kanske till och med det allra första?
Spitzenklasse! (Stock, Aitken & Waterman) - https://www.youtube.com/watch?v=tto_nmsND_o

Återgå till Musikstugan