Charlie Norman och Alice Babs på TV, bra ljud!

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Charlie Norman och Alice Babs på TV, bra ljud!

Inläggav Svante » 2016-06-11 22:58

Jag knäppte runt på TVn och råkade trilla in i en konsert från 1999 med Charlie Norman och Alice Babs. Det svänger! Och hyggligt ljud är det också. Rekommenderas!

http://www.svtplay.se/video/2649171/swi ... -avsnitt-1
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: Charlie Norman och Alice Babs på TV, bra ljud!

Inläggav petersteindl » 2016-06-12 13:18

Jag har nu kommit drygt halvvägs in d v s efter pausen. Det är jättetrevligt och hyfsat ljud. Men bilden är det sämsta jag sett från SVT. Det är obehagligt suddigt och egentligen kan jag inte titta längre tid utan jag lyssnar i stort sett bara.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-06-12 14:08

Det som få känner till är att Charlie inspirerades av Slim Gaillard som i princip hade sin helt egna musikvärld med eget påhittat språk som han kallade vout.
Boogie Woogie med eget språk.
Du kommer känna igen en hel del av stilen i Charlie Normans musik. Det är svårt att undgå att bli glad av den här typen av musik. Charlie Norman är en av mina absoluta favoriter ända sedan jag var 5 år ungefär.

Gillar man då det svänger skall man kolla in denna. De verkar haft roligare på 30-40 talet i musikens värld.

Tutti Frutti

Här är en fantastisk låt där Charlie Parker är med. Det blir då lite mer blues efter ett tag.

Man bör inte missa Flat foot Floogie

Även Louis Armstrong spelade Slims låtar.

Det finns en hel del mer roligt med Slim Gaillard. Han är den perfekta björnen Baloo :)

Som avslutning lite sväng med Charlie.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
dalkarl

Inläggav dalkarl » 2016-06-12 21:38

Kul att se Charlie Norman i rutan, men det blev mest att lyssna på programmet i bakgrunden.

Bjuder på en ung Charlie som presenterar lite musik på 15 minuter: http://www.filmarkivet.se/sv/Film/?movieid=512

Återgå till Musikstugan