Digital Concert Hall/Berliner Philharmoniker

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Anders J

Digital Concert Hall/Berliner Philharmoniker

Inläggav Anders J » 2015-08-21 07:28

Jag vill bara fästa er uppmärksamhet på produktionerna från "Digital Concert Hall" från Berlin. Jag vet inte exakt vad överföringen ställer till med, jag har en tendens att förlora mig i musiken. Det finns en hel del godbitar och bland annat har jag varit fascinerad av Simon Rattles Bachpassioner (litet lätt inscenerade av den excentriske Peter Sellars). Det är ju ändå så att det visuella förstärker det man hör.

Nu senast annonserade de att man kan lyssna på Brucknes 7:a med Sergiu Celibidache från 1992, och han är ju känd sedan många, många år i Stockholm.

Eller kolla någon av direktsändningarna, jag tycker det mesta har varit musikaliskt och tekniskt väldigt bra, Spitzenklasse!
Senast redigerad av Anders J 2016-06-28 12:52, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
peh

Re: Berliner Philharmoniker

Inläggav peh » 2015-08-21 21:43

Vore ju fiffigt om du länkade också... ;)

Filharmonikernas Dutub-kanal: https://www.youtube.com/user/BerlinPhil
Digital Concert Hall: https://www.digitalconcerthall.com/

Gustavo Dudamel:
Rock me, Amadeus!

Anders J

Inläggav Anders J » 2016-01-19 23:27

För en stund sedan slutade den direktstreamede konserten med Gustavo Dudamel och "Simon Bolivar Symphony Orchestra" som spelade Petrusjka och Våroffer.

Oj, ojoj och ojojoj. Bland det bästa jag någonsin sett/hört. Den kommer att läggas i arkivet och är absolut värd att leta upp.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-01-20 11:08

Anders J skrev:För en stund sedan slutade den direktstreamede konserten med Gustavo Dudamel och "Simon Bolivar Symphony Orchestra" som spelade Petrusjka och Våroffer.

Oj, ojoj och ojojoj. Bland det bästa jag någonsin sett/hört. Den kommer att läggas i arkivet och är absolut värd att leta upp.

Kan inte du göra det, snälla? Jag är mycket intresserad av att höra den konserten!
... tycker jag!

Per

Anders J

Inläggav Anders J » 2016-01-20 13:48

Förtydligande, jag menade att de kommer att lägga den konserten i arkivet bland några hundra andra konserter. Det brukar ta några dagar innan de lägger ut materialet.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-01-20 14:21

Anders J skrev:Förtydligande, jag menade att de kommer att lägga den konserten i arkivet bland några hundra andra konserter. Det brukar ta några dagar innan de lägger ut materialet.

Och du hör av dig när du vet var man kan få tag i den, ja? :roll:
... tycker jag!

Per

Anders J

Inläggav Anders J » 2016-01-27 08:38

Nu ligger Stravinskij/Dudamel-konserten utlagd. Som gratiskonsert dessutom, ni kan sniklyssna ;-)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-01-27 09:06

Anders J skrev:Nu ligger Stravinskij/Dudamel-konserten utlagd. Som gratiskonsert dessutom, ni kan sniklyssna ;-)

Länk?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Anders J

Inläggav Anders J » 2016-01-27 10:29

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-01-27 10:35

... tycker jag!

Per

Anders J

Inläggav Anders J » 2016-06-23 22:42

Med risk för att upprepa mig, men ändå, ikväll så streamedes en konsert med Yannick Nézet-Séguin som dirigent. Före paus Bartoks 1:a violinkonsert med Lisa Batiashvili och efter paus "Babi Yar", dvs Sjostakovitj 13:e synfoni med Michail Petrenko som bassolist och männen ur Rundfunkkören.

Fullständigt bländande, att det överhuvudtaget är möjligt att spela något sådant som Lisas extranummer är märkligt och Sjostakovitjs symfoni är ju inte så gammal och en ganska massiv kritik av regimen, skriven 1962, uruppförd inför en extatisk publik men dissad av regimen och brännande aktuell fortfarande.

Om några dagar läggs konserten ut och jag rekommenderar starkt ett par timmar.

Både dirigenten och violinisten medverkar i en konsert på söndag kväll från Waldbühne. Finns stor anledning att hålla koll på Yannick Nézet-Séguin och vad han tar sig för.

Återgå till Musikstugan