Manfred Manns bra plattor ( CD).

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
GunnarJansson

Manfred Manns bra plattor ( CD).

Inläggav GunnarJansson » 2006-01-06 21:54

Fler än jag som gillar Manfred Manns skivor. Där just Michael d'Abo är med. Från skivan As Is. Och framåt med skivor som Mighty Garvey, Up The Junction med flera. Dom japanremastrade är grymt bra remastrade. Hade skivan As Is när jag var yngre. Köpte den igen för några år sen. Och den var till och med bättre än tidigare. Mellotronen och hammondorgeln som används är grymt. Vistt var väl Paul Jones bra som sångare. Men deras tidigare låtar med Paul är ju inte i klass som jämförelse med Michael d'Abos era. Sen att det blev en sån bra grupp till. Manfred Manns Earth Bands plattor är ju inte att klaga på heller. Fler som upptäckt dom tidiga Manfred. Och dom fina remastringarna. Går att få tag på dom flesta ställen på nätet nu. Ginza och CDON har dom inne. I varje fall vissa. MVH Gunnar Jansson

Användarvisningsbild
GunnarJansson

Inläggav GunnarJansson » 2006-01-06 21:56

Kom på fel avdelning. Men kanske inte gör så mycket. MVH Gunnar J.

Användarvisningsbild
paradigm

Inläggav paradigm » 2006-01-07 00:20

Såg Manfred Mann's Earth band på Globen för många år sedan (1979 om jag inte minns fel) och det var riktigt bra.

Lyssna på gitarrsolot i mitten på Springsteenlåten "Spirits in the Night", grymmaste solot nånsin, MEN det ska spelas genom ett par JBL 075'or för att bli riktigt levande och det ska spelas på HÖG volym!!! :twisted: :D

/Rolle

andy_inaktiv

Inläggav andy_inaktiv » 2006-01-07 00:20

Hej Gunnar Jansson

Manfred Mann har gjort mycket bra musik! Jag skall ta och plocka fram en cd imorgon och dra av några hits.

Såg dom live för några år sedan det var riktigt kul. Jäkligt skoj att sjunga med på dom gamla klassikerna! Träffade dom i baren efter spelningen dom tycker det är kul att spela i sverige. Dom märker av att dom är uppskattade
Jag får kika lite närmare på tipsen du gav.

Mvh Anders.s

Användarvisningsbild
GunnarJansson

Inläggav GunnarJansson » 2006-01-07 21:42

Kul att det finns fler av er som uppskattar många lite smått glömda. Men ordentligt bra band som man inte ens fattat hur bra dom var eller är. Spencer Davis Groups äldre skivor är ju också helt grymt bra. Grejen var ju att man lyssnade bara på hitsen förr. Men inte på hela skivorna. Och oj vad det gäller många grupper. Dessa Best Of plattor skulle egentligen förbjudas. Dom enda Best Of som jag i undantagsvis kan rekomendera är. Paul Mcartney och Wings ( CD-dubbel ) som heter Wingspan. Eftersom deras skivor är så ojämna. Att det bästa ryms där. Den andra är Billy Joel ( CD-dubbel ) The Ultimate Collection. Sen att Wings är remastrad med bra ljud. Och att Billy Joels är med ännu bättre ljud, på 24-bitars remastring. Kan inte i mitt huvud hitta når mer Best Of i skallen. Där man slipper köpa en CD eller LP med ett par spår bra musik. Fler som kan komma på nåt liknande i Best Of changern. PS, ursäkta uttalet. Kanske stavas med S.

Användarvisningsbild
paradigm

Inläggav paradigm » 2006-01-07 22:25

GunnarJansson skrev:Kul att det finns fler av er som uppskattar många lite smått glömda. Men ordentligt bra band som man inte ens fattat hur bra dom var eller är. Spencer Davis Groups äldre skivor är ju också helt grymt bra. Grejen var ju att man lyssnade bara på hitsen förr. Men inte på hela skivorna. Och oj vad det gäller många grupper. Dessa Best Of plattor skulle egentligen förbjudas. Dom enda Best Of som jag i undantagsvis kan rekomendera är. Paul Mcartney och Wings ( CD-dubbel ) som heter Wingspan. Eftersom deras skivor är så ojämna. Att det bästa ryms där. Den andra är Billy Joel ( CD-dubbel ) The Ultimate Collection. Sen att Wings är remastrad med bra ljud. Och att Billy Joels är med ännu bättre ljud, på 24-bitars remastring. Kan inte i mitt huvud hitta når mer Best Of i skallen. Där man slipper köpa en CD eller LP med ett par spår bra musik. Fler som kan komma på nåt liknande i Best Of changern. PS, ursäkta uttalet. Kanske stavas med S.

Festligt att du också gillar Spencer Davis Group, som ju tillsammans med Procol Harum var bland mina allra första musikaliska favoriter.

Jag kan rekommendera "The very best of" med Jethro Tull, "The Ultimate Collection" 1968-2003 med Joe Cocker, "Master Series" med Roy Buchanan, "Rock and Roll Circus" med Rolling Stones, som inte är en "Best of" men bra iaf, sen också "River rescue, The very best of" med Ry Cooder, som jag kommer på så här på rak arm.

Det finns nog fler om jag funderar ett tag.

/Rolle

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2006-01-09 13:36

paradigm skrev:Såg Manfred Mann's Earth band på Globen för många år sedan (1979 om jag inte minns fel) och det var riktigt bra.

Lyssna på gitarrsolot i mitten på Springsteenlåten "Spirits in the Night", grymmaste solot nånsin, MEN det ska spelas genom ett par JBL 075'or för att bli riktigt levande och det ska spelas på HÖG volym!!! :twisted: :D

/Rolle

Kan bara påtala att globen faktiskt inte byggdes förren i slutet på (=-talet jag var där när första egentliga konserten av rang gick av stapeln det var Pink Floyd 1989

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-01-09 14:42

OlA-68 skrev:Kan bara påtala att globen faktiskt inte byggdes förren i slutet på (=-talet jag var där när första egentliga konserten av rang gick av stapeln det var Pink Floyd 1989

Var också där. Pink Floyd utan Roger Waters och lite småtråkig konsert tyckte jag då.

/ B

Användarvisningsbild
Aleph

Inläggav Aleph » 2006-01-10 09:28

OlA-68 wrote:
Kan bara påtala att globen faktiskt inte byggdes förren i slutet på (=-talet jag var där när första egentliga konserten av rang gick av stapeln det var Pink Floyd 1989

Var också där. Pink Floyd utan Roger Waters och lite småtråkig konsert tyckte jag då.

/ B

Hejsan!

Jag var också där. Tycker globen är totalt värdelös som konsertlokal!! Ljudet var fruktansvärt. Nu har jag visserligen bara hört den konserten utomhus, men ändå.

/B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-01-10 11:00

Aleph skrev:Jag var också där. Tycker globen är totalt värdelös som konsertlokal!! Ljudet var fruktansvärt. Nu har jag visserligen bara hört den konserten utomhus, men ändå.

Nu är jag inte med i resonemanget. Globenkonsert utomhus? Eller vilken konsert är det du hört utomhus?

Jag tycker inte Globen är så hemsk när det gäller ljudet, det hänger mycket på hur ljudteknikerna hanterar saken. Troligen beror det mycket på var man sitter någonstans.

/ B

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-01-10 11:09

Globen är ful, har ännu fulare efterklang och ligger på fel sida om stan. Konserthuset är vackert, välklingande och ligger rätt. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Aleph

Inläggav Aleph » 2006-01-10 15:01

Aleph wrote:
Jag var också där. Tycker globen är totalt värdelös som konsertlokal!! Ljudet var fruktansvärt. Nu har jag visserligen bara hört den konserten utomhus, men ändå.

Nu är jag inte med i resonemanget. Globenkonsert utomhus? Eller vilken konsert är det du hört utomhus?

Jag tycker inte Globen är så hemsk när det gäller ljudet, det hänger mycket på hur ljudteknikerna hanterar saken. Troligen beror det mycket på var man sitter någonstans.

/ B

Pink Floyd har haft samma repertoar på åtminstingen 3 turneer.

Jag har sett dem på wembley arena, Venedig, Röda torget i moskva, Ullevi och globen. Av dessa konserter, som var mer eller mindre identiska var Globen en katastrof ljudmässigt jämfört med de andra.
Ullevi var sämst av utomhuskonserterna.

/B

Användarvisningsbild
Aleph

Inläggav Aleph » 2006-01-10 15:06

Glömde och tillägga att när jag såg dem på globen så provade jag lite olika placeringar för att se om ljudet blev bättre.
En bra placering brukar vara någonstans runt ljudbordet, dock icke här. JAg provade även att flytta mig uppåt i lokalen. Det sög om möjligt ännu värre.
Skulle tippa på att om det inte är lokalens fel så var nog ljudteknikern full :)

/B

Återgå till Musikstugan