Sent upptäckta artister och/eller genrer

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Sent upptäckta artister och/eller genrer

Inläggav hifikg » 2016-11-22 01:01

Sitter och lyssnar på Freddie Wadlings, tyvärr postuma, samling "samlade sånger 1981-2016" och får nästan en tår i ögat för att jag inte upptäckte "gubben" förrän i samband med släppet av "Efter Regnet". Har samlat på mig en hel del av det han skapat och det är en fantastisk musikskatt jag upptäckt, sent omsider.

Jag har några till i mitt skafferi, artister alltså, som jag upptäckt och lärt mig uppskatta ganska långt in i deras karriärer, men ikväll är det Freddie som gäller.

Har du någon artist som du upptäckt sent?
Senast redigerad av hifikg 2016-11-22 22:09, redigerad totalt 1 gång.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Re: Sent upptäckta artister

Inläggav Almen » 2016-11-22 09:04

Ja, Freddie var en fantastisk röst. Var och lyssnade på honom mycket under nittiotalet, och varje gång han stod på scen tänkte man att herregud, att han lever än. Sedan skärpte han till sig de sista åren. Han var med på många grymma låtar under nittiotalet, både med Fläskkvartetten och med andra.

En som jag upptäckt är Donald Fagen. Tidigare har jag tyckt att det har varit lite för slickt, men jag uppskattar det mer och mer.

Stora delar av Zappas ouvre "förstod" jag inte att uppskatta då det begav sig, men nu upptäcker jag hans olika sidor.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Valacken_55
Semesterfirare

Inläggav Valacken_55 » 2016-11-22 18:18

Dave Brubeck, men det är ju iof jazz.
Maybe I become a playboy, hang around in gay-bars, and moooove to the west side of town.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-11-22 18:58

Almen skrev:En som jag upptäckt är Donald Fagen. Tidigare har jag tyckt att det har varit lite för slickt, men jag uppskattar det mer och mer.

Du har sett "The Making of Aja", hoppas jag? Där förklarar Don & Walt hur slickt det ska vara...

https://www.youtube.com/watch?v=mHVHSUXBhk4 (med japansk textremsa)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-11-22 19:59

Oh, ja. Har DVD:n. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Jansson
Tänk på livet

Re: Sent upptäckta artister och/eller genrer

Inläggav Jansson » 2016-11-25 18:35

På tal om Aja.
Det här berättade Roger Nichols.

http://www.soundonsound.com/people/roge ... ss-board-0
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-11-26 00:45

Jag upptäckte Bob Dylan ganska sent, mitten av åttiotalet så där. Givetvis hade jag hört och uppskattat hans verk tidigare, mest med andra artister än Dylan själv. Det var på Karlavägen, hos High Fidelity som de lirade "Tight Connection To My Heart" för att visa hur lätt det var att stampa takten (sedan vi tagit av oss alla klockor). Och det var det. Oavsett på vilken anläggning man spelar den. Fast sedan den dagen inbillar jag mig att vinylversionen är trevligare än CD, men jag kanske bara har fått tag i fel upplaga av CD-versionen. Får fråga Pekka någon dag.

Edit: Vaxet heter Empire Burlesque och nämns aldrig bland Dylans mest hyllade, förutom av mig...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-11-26 21:44

Almen skrev:Ja, Freddie var en fantastisk röst. Var och lyssnade på honom mycket under nittiotalet, och varje gång han stod på scen tänkte man att herregud, att han lever än. Sedan skärpte han till sig de sista åren. Han var med på många grymma låtar under nittiotalet, både med Fläskkvartetten och med andra.

En som jag upptäckt är Donald Fagen. Tidigare har jag tyckt att det har varit lite för slickt, men jag uppskattar det mer och mer.

Stora delar av Zappas ouvre "förstod" jag inte att uppskatta då det begav sig, men nu upptäcker jag hans olika sidor.

Man mognar, får en bättre radar för nyanser osv.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

BosseS

Inläggav BosseS » 2016-11-26 23:25

John Rutter, många trevliga verk som gått mig förbi, Requiem, Magnificat, m.fl

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2016-11-30 11:05

The Leather Nun. Jag har visserligen hört några strölåtar genom åren, men inte lyssnat ordentligt.
Hittade en platta med Freddie Wadling på bas, och den köptes ju.
Ett mycket bra, lagom dystert band med fenomenal sång.
Sent skola syndarna vakna :roll:.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-11-30 11:09

sprudel skrev:
Almen skrev:Ja, Freddie var en fantastisk röst. Var och lyssnade på honom mycket under nittiotalet, och varje gång han stod på scen tänkte man att herregud, att han lever än. Sedan skärpte han till sig de sista åren. Han var med på många grymma låtar under nittiotalet, både med Fläskkvartetten och med andra.

Man mognar, får en bättre radar för nyanser osv.

Japp, samma med komponister som till exempel Haydn, CPE&JC Bach, Schumann och Mendelsohn, som jag i ungdomligt övermod avfärdade som "simpla och inställsamma". :oops:

Men man får vara glad att man har möjligthet att ta igen det. :)

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2016-12-22 09:45

Roland Dyens, R.I.P.

"ROLAND DYENS, FRANKRIKE/TUNISIEN
 Roland Dyens är en färgstark personlighet som i sitt enastående konstnärskap förenar flera musikaliska dimensioner. Han ger konserter på absolut högsta internationella nivå och är en prisbelönad tonsättare med gitarren i fokus. Deyns är verksam som professor i gitarrspel vid anrika Conservatoire National Supérieur de Musique i Paris.

Publik över hela världen har fängslats av hans scennärvaro och unika förmåga att samspela med lyssnare. Han är dessutom mycket känd för sin improvisationsförmåga, något som är ovanligt bland klassiska gitarrister. Ofta inleder han sina konserter med en improvisation för att ”känna in” publiken och konsertlokalen."

http://www.mynewsdesk.com/se/uppsalakonsertkongress/pressreleases/uppsala-internationella-gitarrfestival-2016-nu-slaepps-programmet-1398109
se även ovanlig instrumentering: Berimbau
Shatterer of words

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-12-22 11:20

Almen skrev:Japp, samma med komponister som till exempel Haydn, CPE&JC Bach, Schumann och Mendelsohn, som jag i ungdomligt övermod avfärdade som "simpla och inställsamma". :oops:

Men man får vara glad att man har möjligthet att ta igen det. :)

Och jag kan rapportera att jag i unga år kastade ut Mozart som "lättgods". :oops: Nå, han har ju fortfarande en del av sin repertoar trallvänlig, men det finns mycket mer än så!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-12-22 11:49

Jon Anderson är helt sanslöst bra.
Sjöng i YES och tillsammans med Vangelis blir det en ren rysning av välbehag
Prova plattan Private Collection så förstår ni vad jag menar.
God jul på er i musikens tecken.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

BosseS

Inläggav BosseS » 2016-12-22 16:52

Ja Jon och Vangelis är bra, och den plattan, även filmmusiken till the friends of mr Cairo.

Att kalla Mozart "lättgods" låter som en hädelse :) Jag håller dock med, Mozart har aldrig intresserat mig. Men jag har kanske bara inte förstått honom ännu...

Återgå till Musikstugan