Religiös Musik

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

BosseS

Re: Religiös Musik

Inläggav BosseS » 2016-12-22 16:47

petersteindl skrev:Jag känner yrkesmusiker i orkestrar och andra yrkesmusiker som absolut under inga omständigheter har känslor inför de noter de spelar.

Det låter så osannolikt att jag måste ifrågasätta. Nog kan väl en musiker framföra musik från hjärtat med glädje, sorg, vrede, frustration, om de nu inte spelar teater.

Men du skriver yrkesmusiker - där kan jag tänka mig att det kan vara så att de måste koppla bort sina känslor och vad de tycker om den musik de framför yrkesmässigt.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2016-12-23 17:34

Jag är visserligen inte yrkesmusiker, men jag har spelat trumpet i orkester och sjunger i kör. Jag håller mig till vad som står i noterna tolkade genom dirigentens anvisningar. Om jag börjar låta min känslor dra iväg med mig och lägger in detta i det jag spelar/sjunger, så blir det inte bra. För en solist är det dock enklare att ge uttryck för sina känslor. Men då är det viktigt att orkesten/bandet/accompanjatören som kompar följer solisten och inte sina egna känslor.

BosseS

Inläggav BosseS » 2016-12-24 00:42

Det låter rimligt, det vore ju inte bra om alla drog iväg i olika riktningar. Samtidigt låter det väldigt tråkigt att framföra musik helt utan känslor. Kanske pratar vi inte om samma sak?

Kan en orkester på kommando framföra ett verk med ett visst "samstämmigt" känslointryck men ändå personligen helt utan känslor? Om vi tar Gorecki's tredje symfoni som exempel så tycker jag ju inte det, men jag kanske är fullständigt grundlurad där?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-12-24 05:42

Språket kanske ställer till det lite också; att någon 'verkligen har känsla' för något betyder nog mer att hen förstår eller behärskar det på djupet än att det är mycket känslor inblandade. En orkester som inte förstår dirigenten eller en dirigent som inte förstår verket (på samma vis som kritikern...) försämrar ju resultatet.

En trogen återgivning av helheten kan väl tänkas kräva en förståelse bortom noterna. Vilket kräver en 'känsla" för alltihop.

När man säger utan känsla kanske man råkar mena / tänka utan detta omfamnande, utan denna känslighet för det svårformulerade?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Tux

Inläggav Tux » 2016-12-27 09:00

Ghost torde nog klassa in under religös musik.

Bild

De kör ju hela given med nattvard etc på sina mässor/konserter.

Brutalt bra liveband för övrigt!
Redaktör @ Carlsson Illuminati
Klubbmästare AGV @ Hififorum.nu

Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.

Föregående

Återgå till Musikstugan