Vad gör skaparna av "Text & Musik..." egentligen?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Vad gör skaparna av "Text & Musik..." egentligen?

Inläggav Bill50x » 2017-02-27 09:58

Ofta när man ser vilka som är skapare till viss musik så slås man av det stora antalet människor inblandade i en enkel slagdänga. Det är inget nytt fenomen iofs, tittar man på äldre hits och speciellt inom soulmusiken är det ofta många inblandande. Men min uppfattning, fast jag kan ha fel, är att det har ökat väsentligt i Sverige på senare tid. Var och varannan Mello-låt har ju typ fyra personer som står för text och musik. Och här pratar vi om tre minuter slagdänga, sämre än det mesta.

Musiker mfl måste tidigare ha varit genier som ensamma har skapat odödlig musik, Beethoven tex...

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Tarzan

Re: Vad gör skaparna av "Text & Musik..." egentligen?

Inläggav Tarzan » 2017-02-27 10:43

Bill50x skrev:Ofta när man ser vilka som är skapare till viss musik så slås man av det stora antalet människor inblandade i en enkel slagdänga. Det är inget nytt fenomen iofs, tittar man på äldre hits och speciellt inom soulmusiken är det ofta många inblandande. Men min uppfattning, fast jag kan ha fel, är att det har ökat väsentligt i Sverige på senare tid. Var och varannan Mello-låt har ju typ fyra personer som står för text och musik. Och här pratar vi om tre minuter slagdänga, sämre än det mesta.

Musiker mfl måste tidigare ha varit genier som ensamma har skapat odödlig musik, Beethoven tex...

/ B

Jag misstänker att det fanns fler kompositörer än Bethoven som var samtida med Bethoven, kanske till och med några som skrev musiken tillsammans i små grupper? Alla kanske inte var genier. Precis som nu. Vi matas med väldigt mycket musik som kommer vara bortglömd om några år och vips så blir all musik (=den musik vi kommer ihåg) från 2016 bra. Ju längre tiden gått desto starkare effekt. Kanske.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-02-27 10:59

Tarzan skrev:Jag misstänker att det fanns fler kompositörer än Bethoven som var samtida med Bethoven, kanske till och med några som skrev musiken tillsammans i små grupper? Alla kanske inte var genier. Precis som nu. Vi matas med väldigt mycket musik som kommer vara bortglömd om några år och vips så blir all musik (=den musik vi kommer ihåg) från 2016 bra. Ju längre tiden gått desto starkare effekt. Kanske.

Visst fanns det fler samtida kompositörer med Beethoven men det var inte så jag menade. Han skrev ju alldeles själv sina symfonier, precis som Back, Franz Liszt, Berlioz et al gjorde. Vad jag undrade över är varför det behövs så många upphovsmän för en truddelutt på tre minuter?

Ta första låten i lördagens Mello "Text och musik Jon Henrik Fjällgren, Sara Biglert, Christian Schneider, Andreas Hedlund. För några minuters musik?

/ B

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-02-27 11:28

Kanske (jag har inte en susning) jobbar man i team, samlas kring ett par bira o kläcker idéer och bollar refränger. Så även om Jon skrev den låten och Sara en annan så låter man hela teamet stå som upphovsmän till alla låtar. Låter för övrigt som ett ganska kul liv, man kanske skulle tota ihop en dänga.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-02-27 11:43

hifikg skrev:Kanske (jag har inte en susning) jobbar man i team, samlas kring ett par bira o kläcker idéer och bollar refränger. Så även om Jon skrev den låten och Sara en annan så låter man hela teamet stå som upphovsmän till alla låtar. Låter för övrigt som ett ganska kul liv, man kanske skulle tota ihop en dänga.

Gör som i filmen "About a boy", tota ihop en julsång som spelas ofta så slipper du tänka på inkomster resten av ditt liv :-)

/ B

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-02-27 11:57

Bill50x skrev:
Tarzan skrev:Jag misstänker att det fanns fler kompositörer än Bethoven som var samtida med Bethoven, kanske till och med några som skrev musiken tillsammans i små grupper? Alla kanske inte var genier. Precis som nu. Vi matas med väldigt mycket musik som kommer vara bortglömd om några år och vips så blir all musik (=den musik vi kommer ihåg) från 2016 bra. Ju längre tiden gått desto starkare effekt. Kanske.

Visst fanns det fler samtida kompositörer med Beethoven men det var inte så jag menade. Han skrev ju alldeles själv sina symfonier, precis som Back, Franz Liszt, Berlioz et al gjorde. Vad jag undrade över är varför det behövs så många upphovsmän för en truddelutt på tre minuter?

Ta första låten i lördagens Mello "Text och musik Jon Henrik Fjällgren, Sara Biglert, Christian Schneider, Andreas Hedlund. För några minuters musik?

/ B

Det är ingenting konstigt med det. Även idag så är ju nästan all orkestral musik skapad av bara en människa, och det gäller även filmmusik av symfoniskt slag. Och musik för mindre ensambler när sorten är "klassisk".

När man går till populärgenren så skapas musiken ofta på ett helt annat sätt: I "diskussion" och med samarbete.

Många musiker som skapar musik gör det experimentellt, kanske över ett eller två pianon eller gitarrer. Man testar sig fram och ser vad man tycker fungerar. Sen kan en producent komma in efteråt och utveckla kompositionerna med instrumentering och ett mera utvecklat arr. Ibland kommer texten till först på slutet (då händer det att man komponerar med slasktext) och ibland startar det med en text.

Det är varken mindre eller mera begåvat att arbeta på det sättet. Det är bara annorlunda. Och för många så kan det helt enkelt vara det mera lustfyllda skapandet. Det är roligare att arbeta tillsammans än ensam. Det kan förtjänas att nämnas att även den akademiska aspekten finns där. I den klassiska världen så består i förekommande fall karriären till viss den av att visa att man kan. Den kommersiella aspekten, alltså att skapa saker som folk tycker om så mycket att skaparen kan leva på framgången av musikskapandet är en mindre dominerande komponent.

Men det kan nämnas att det inte sett likadant ut i alla tider. På sätt och vis var många av de stora klassikerna dåtidens pop-artister.

Och med den motsägelsen avslutar jag. :)

Det vill säga, jag avslutar med detta mästerverk:
https://m.youtube.com/watch?v=q8lkB6ZT65Y

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2017-02-27 12:11, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Tell

Inläggav Tell » 2017-02-27 12:02

Ja det här är nåt jag tänkt på mycket, många stora artister som har femtioelva producenter o textskrivare så man undrar vad artisten själv egentligen gör. Visst dom sjunger, men går ju att autotunea vem som helst, så då är det bara utseendet kvar som spelar nån roll. Så hela mainstream-branschen känns bara så fejk o konstig. En industri helt enkelt som går ut på att bygga låtar som säljer så bra som möjligt.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-02-27 12:02

IngOehman skrev:
Bill50x skrev:Ta första låten i lördagens Mello "Text och musik Jon Henrik Fjällgren, Sara Biglert, Christian Schneider, Andreas Hedlund. För några minuters musik?

Det är ingenting konstigt med det. Även idag så är nästan all orkestral musik skapad av bara en människa, och det gäller även filmmusik av symfoniskt slag.

När man går till populärgenren så skapas musiken ofta på ett helt annat sätt. I "diskussion" och samarbete.

Många musiker som skapar musik gör det experimentellt, kanske över ett eller två pianon eller gitarrer. Man testar sig fram och ser vad man tycker fungerar. Sen kan en producent komma in efteråt och utveckla kompositionerna med instrumentering och ett mera utvecklat arr.

Det är varken mindre eller mera begåvat att arbeta på det sättet. Det är bara annorlunda. Och för många så kan det helt enkelt vara det mera lustfyllda skapandet. Det är roligare att arbeta tillsammans än ensam. Det kan förtjänas att nämnas att även den akademiska aspekten finns där. I den klassiska världen så består i förekommande fall karriären till viss den av att visa att man kan. Den kommersiella aspekten, alltså att skapa saker som folk tycker om så mycket att skaparen kan leva på framgången av musikskapandet är en mindre dominerande komponent.

Men det kan nämnas att det inte sett likadant ut i alla tider. På sätt och vis var många av de stora klassikerna dåtidens pop-artister.

Bra synvinkel IÖ. Det mejkar sens :-)

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-02-27 12:09

Tell skrev:En industri helt enkelt som går ut på att bygga låtar som säljer så bra som möjligt.

Ja, så är det helt klart. Jag minns vilket ramaskri det blev när Bert Karlsson hävdade att det inte är någon skillnad på att sälja musik eller korv. Jag tänkte karln var helt knäpp men har fått krypa till korset och inse att han har rätt.

Problemet är väl att vi inte ser skillnad på musik och musik. I det en fallet en handelsvara avsedd för maximal konsumtion, i det andra fallet ett konstnärligt uttryck där innehållet är viktigare än antalet brukare. Vi kan jämföra med mat, McDonalds vs krogen med 3 Michelin-stjärnor. Fast en hamburgare kan vara djäkligt gott ibland... Precis som en super-hit kan vara riktigt bra... :-)

/ B

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-02-27 12:13

Jag ställer höga krav på musik!

Och på korv.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-02-27 12:20

IngOehman skrev:Jag ställer höga krav på musik!

Och på korv.

Det gör jag också. Tyvärr är det många som sorterar på korv direkt som alternativ, det finns massor med god korv.

/ B

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-02-27 12:30

Det är bra att artisterna ser till att komma med i förteckningen över upphovsmän. Ofta var det inte så förr, fast artisterna kanske bidragit med både textide och finputs på melodin, och dom gick därmed miste om massor med pengar pga detta.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2017-02-27 12:43

Jag kanske tolkade dig fel, men jag fick intrycket att du jämförde nu med då och trodde dig se en utveckling mot fler inblandade i låtskrivande nu jämfört med då. Så tror jag nämligen inte att det är. Jag tror det beror mer på själva sammanhanget än på tiden om det är en grupp eller en enskild individ som står som kompositör. Kanske det iö menar?

Jag misstänker att det på Bethovens tid mer hängde på att man blev känd som person för att få betalt uppehälle för att kunna fortsätta skriva stycken. Detta till skillnad mot idag då folk istället får betalt för om stycken de skrivit blir spelade eller köps en kopia av. Då lönar det sig att stå med som kompositör på många låtar. Därför blir det extra viktigt att inte utelämna någon som varit med på ett hörn. Kanske? Typ det paa än inne på.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-02-27 17:34

Bill50x skrev:

Och på korv.

Det gör jag också. Tyvärr är det många som sorterar på korv direkt som alternativ, det finns massor med god korv.

/ B

Fast musik som ser ut som korv kan man sortera bort direkt :D .
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2017-02-27 18:43

Svante skrev:
Bill50x skrev:

Och på korv.

/ B

Fast musik som ser ut som korv kan man sortera bort direkt :D .

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-02-27 20:03

Vilket fett ljud. Perfekt för Svante.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2017-02-28 12:32

Finns det någon koppling mellan antalet kompositörer vs kvalitet?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-02-28 12:34

Max_Headroom skrev:Finns det någon koppling mellan antalet kompositörer vs kvalitet?

Ja. Eller nej.

/ B

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2017-02-28 14:03

Bill50x skrev:
Max_Headroom skrev:Finns det någon koppling mellan antalet kompositörer vs kvalitet?

Ja. Eller nej.

/ B

Jasså? Kan du utveckla det lite närmare?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Återgå till Musikstugan