Moderator: Redaktörer
Almen skrev:Ja, det är ju sällan som inspelningarna i sig är speciellt problematiska. Hur sångerskorna sjunger har mer med vilken tid operan är ifrån, och när den är inspelad. Numera brukar äldre operor (barock och klassiskt, före typ 1800) framföras med äldre instrument och där sångarna sjunger rakare och inte vräker på på samma sätt som i senare genrer. En inspelning från 50- eller 60-talet däremot, framförs mer på klassiskt bel canto-manér oavsett tidsperiod.
Å andra sidan kan man ju generellt sett se olika sångtekniker på samma sätt som olika sätt att spela elgitarr. Les Paul kontra BB King kontra Jimi Hendrix, typ. Full patte och en massa vibrato kan ju också vara häftigt.
En gammal favorit jag har är Henry Purcells Dido and Aeneas med Anne-Sofie von Otter, The English Concert och Trevor Pinnock från 1989 på Archiv.
En ny favorit är Mozarts Don Giovanni med English Baroque Soloists och John Eliot Gardiner från 1995, även den på Archiv.
De låter bägge väldigt bra, tycker jag.
lennartj skrev:När det gäller opera kommer det vanligen förslag som är hundratals år gamla, här är ett par förslag som åtminstone är lite yngre.
Två korta operor av Karl Orff; Der Mond, komponerad 1937/38, inspelad 1958 och Die Kluge, komponerad 1941/42, inspelad redan 1956 i stereo!
Då tog man sig tid att göra utomordentliga inspelningar. De gavs ut i en box med 3 LP (som jag har).
Wolfgang Sawallisch dirigerar Philharmonia Orchestra London på båda.
När du söker på Spotify efter "Karl Orff Der Mond" bör du inte få upp mer än två inspelningar och det är alltså den som det står remastered 1988 på med Sawallisch som gäller enligt mig.
Likheterna med hans mest kända verk Carmina Burana är svåra att undgå men det är ovanligt lite kvinnoröster i båda.
Almen skrev: Dido and Aeneas
darkg skrev:lennartj skrev:När det gäller opera kommer det vanligen förslag som är hundratals år gamla, här är ett par förslag som åtminstone är lite yngre.
Två korta operor av Karl Orff; Der Mond, komponerad 1937/38, inspelad 1958 och Die Kluge, komponerad 1941/42, inspelad redan 1956 i stereo!
Då tog man sig tid att göra utomordentliga inspelningar. De gavs ut i en box med 3 LP (som jag har).
När du söker på Spotify efter "Karl Orff Der Mond" bör du inte få upp mer än två inspelningar och det är alltså den som det står remastered 1988 på med Sawallisch som gäller enligt mig.
Likheterna med hans mest kända verk Carmina Burana är svåra att undgå men det är ovanligt lite kvinnoröster i båda.
Tack. Kvinnoröster är inte direkt ovälkomna men en öm punkt, ibland, tycks det. Mansröster blir å andra sidan, trots sin fantastiskhet ibland, lite tråkiga. Jag navigerar alltid (nåja) musikhavet mellan tråkighet och jobbighet; det går "sädär"...
Jag lägger dina tips på kö! Ganska många av mina lyssningstimmar orkar jag inte med rik, "tung", för mig ny musik.
Edit: Jag ser två remastered 1998, en Emi och en Warner, kanske identiska? och en nyare.
Edit: Lyssnar lite ultratyst i radhusnatten, det låter lovande! Dynamiskt.
lennartj skrev:darkg skrev:lennartj skrev:När det gäller opera kommer det vanligen förslag som är hundratals år gamla, här är ett par förslag som åtminstone är lite yngre.
Tack. Kvinnoröster är inte direkt ovälkomna men en öm punkt, ibland, tycks det. Mansröster blir å andra sidan, trots sin fantastiskhet ibland, lite tråkiga. Jag navigerar alltid (nåja) musikhavet mellan tråkighet och jobbighet; det går "sädär"...
Jag lägger dina tips på kö! Ganska många av mina lyssningstimmar orkar jag inte med rik, "tung", för mig ny musik.
Edit: Jag ser två remastered 1998, en Emi och en Warner, kanske identiska? och en nyare.
Edit: Lyssnar lite ultratyst i radhusnatten, det låter lovande! Dynamiskt.
Min LP-box är utgiven på EMI, så välj samma på Spotify.
Dirigerar Wolfgang Sawallisch på Warnerutgåvan du hittat också är det samma inspelning.
petersteindl skrev:Lyssna på Valkyrian och Siegfrid på denna. Det måste vara blu ray versionen. Second to none. Det skadar inte att höra Birgit i sitt esse.
https://www.amazon.com/Wagner-Ring-Nibelungen-Blu-ray-Audio/dp/B00NU2LSW4/ref=sr_1_4?ie=UTF8&qid=1475317480&sr=8-4&keywords=der+ring+des+nibelungen
[ Bild ]
Med vänlig hälsning
Peter
darkg skrev:petersteindl skrev:Lyssna på Valkyrian och Siegfrid på denna. Det måste vara blu ray versionen. Second to none. Det skadar inte att höra Birgit i sitt esse.
https://www.amazon.com/Wagner-Ring-Nibelungen-Blu-ray-Audio/dp/B00NU2LSW4/ref=sr_1_4?ie=UTF8&qid=1475317480&sr=8-4&keywords=der+ring+des+nibelungen
[ Bild ]
Med vänlig hälsning
Peter
Tack för det! Brukar valfri dussin-bd-apparat kunna spela blu-ray audio?
darkg skrev:darkg skrev:petersteindl skrev:Lyssna på Valkyrian och Siegfrid på denna. Det måste vara blu ray versionen. Second to none. Det skadar inte att höra Birgit i sitt esse.
[ Bild ]
Med vänlig hälsning
Peter
Verkar inte så, min spelare klarar inte dvd Audio, då är det väl knappast troligt att den kör blu ray Audio.
Edit, jo, det verkar så ändå.
Thomas Roth skrev:Finns det operor utan sopraner? Jodå. Benjamin Brittens Billy Budd har enbart män i rollerna. En fantastisk opera och då speciellt i tonsättarens egen inspelning på Decca. Annars rekommenderar jag Puccinis Turandot med Zubin Mehta på Decca. Vilket ös!
petersteindl skrev:darkg skrev:darkg skrev:
Verkar inte så, min spelare klarar inte dvd Audio, då är det väl knappast troligt att den kör blu ray Audio.
[ Bild ]
darkg skrev:petersteindl skrev:darkg skrev:
[ Bild ]
Efter lite funderingar om format, livet och allting kom jag lite oväntat fram till att jag ska slopa det där med skivor totalt.
Thomas Roth skrev:Finns det operor utan sopraner? Jodå. Benjamin Brittens Billy Budd har enbart män i rollerna. En fantastisk opera och då speciellt i tonsättarens egen inspelning på Decca. Annars rekommenderar jag Puccinis Turandot med Zubin Mehta på Decca. Vilket ös!
MichaelG skrev:En helt fantastisk opera i en helt fantastisk version är Gershwins "Porgy and Bess" i Simon Rattles version utgiven på EMI. Finns på Spotify.
MichaelG skrev:En helt fantastisk opera i en helt fantastisk version är Gershwins "Porgy and Bess" i Simon Rattles version utgiven på EMI. Finns på Spotify.
Användare som besöker denna kategori: sammel och 7 gäster