Välinspelad opera?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Välinspelad opera?

Inläggav darkg » 2016-09-21 23:38

Jag tycker inte jättemycket om opera, men det är intressant, dels för att vidga vyerna men även för att framför allt damernas ljuva tutanden ibland inte alls är särskilt ljuva. Jag vet i så fall inte när det är mina öron - jag lyssnar typiskt förhållandevis lågt - mina apparater eller inspelningen. Så nu vill jag ha tips på några (Spotify gärna) bra produktioner! Udda eller klassiker spelar mindre roll.

Jag misstänker att jag tyvärr har något återgivningsfel...
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Re: Välinspelad opera?

Inläggav Almen » 2016-09-22 07:44

Ja, det är ju sällan som inspelningarna i sig är speciellt problematiska. Hur sångerskorna sjunger har mer med vilken tid operan är ifrån, och när den är inspelad. Numera brukar äldre operor (barock och klassiskt, före typ 1800) framföras med äldre instrument och där sångarna sjunger rakare och inte vräker på på samma sätt som i senare genrer. En inspelning från 50- eller 60-talet däremot, framförs mer på klassiskt bel canto-manér oavsett tidsperiod.

Å andra sidan kan man ju generellt sett se olika sångtekniker på samma sätt som olika sätt att spela elgitarr. Les Paul kontra BB King kontra Jimi Hendrix, typ. Full patte och en massa vibrato kan ju också vara häftigt.

En gammal favorit jag har är Henry Purcells Dido and Aeneas med Anne-Sofie von Otter, The English Concert och Trevor Pinnock från 1989 på Archiv.

En ny favorit är Mozarts Don Giovanni med English Baroque Soloists och John Eliot Gardiner från 1995, även den på Archiv.

De låter bägge väldigt bra, tycker jag.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-09-22 08:06

Almen skrev:Ja, det är ju sällan som inspelningarna i sig är speciellt problematiska. Hur sångerskorna sjunger har mer med vilken tid operan är ifrån, och när den är inspelad. Numera brukar äldre operor (barock och klassiskt, före typ 1800) framföras med äldre instrument och där sångarna sjunger rakare och inte vräker på på samma sätt som i senare genrer. En inspelning från 50- eller 60-talet däremot, framförs mer på klassiskt bel canto-manér oavsett tidsperiod.

Å andra sidan kan man ju generellt sett se olika sångtekniker på samma sätt som olika sätt att spela elgitarr. Les Paul kontra BB King kontra Jimi Hendrix, typ. Full patte och en massa vibrato kan ju också vara häftigt.

En gammal favorit jag har är Henry Purcells Dido and Aeneas med Anne-Sofie von Otter, The English Concert och Trevor Pinnock från 1989 på Archiv.

En ny favorit är Mozarts Don Giovanni med English Baroque Soloists och John Eliot Gardiner från 1995, även den på Archiv.

De låter bägge väldigt bra, tycker jag.

Dido and Aeneas finns på 50+ utgåvor på Spotify, inkl. ditt tips. Bara att hugga in 8O

Ok, men det var upplyftande / nedslående, att inspelningarna i regel är bra. Kanske Spotify erbjuder en del versioner som i senare led berövats kvalitet på ett sätt som ger genomslag. *allt utom att felet är hos mig*

Tack

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2016-09-23 00:16

När det gäller opera kommer det vanligen förslag som är hundratals år gamla, här är ett par förslag som åtminstone är lite yngre.
Två korta operor av Karl Orff; Der Mond, komponerad 1937/38, inspelad 1958 och Die Kluge, komponerad 1941/42, inspelad redan 1956 i stereo!
Då tog man sig tid att göra utomordentliga inspelningar. De gavs ut i en box med 3 LP (som jag har).
Wolfgang Sawallisch dirigerar Philharmonia Orchestra London på båda.
När du söker på Spotify efter "Karl Orff Der Mond" bör du inte få upp mer än två inspelningar och det är alltså den som det står remastered 1988 på med Sawallisch som gäller enligt mig.
Likheterna med hans mest kända verk Carmina Burana är svåra att undgå men det är ovanligt lite kvinnoröster i båda.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-09-23 01:02

lennartj skrev:När det gäller opera kommer det vanligen förslag som är hundratals år gamla, här är ett par förslag som åtminstone är lite yngre.
Två korta operor av Karl Orff; Der Mond, komponerad 1937/38, inspelad 1958 och Die Kluge, komponerad 1941/42, inspelad redan 1956 i stereo!
Då tog man sig tid att göra utomordentliga inspelningar. De gavs ut i en box med 3 LP (som jag har).
När du söker på Spotify efter "Karl Orff Der Mond" bör du inte få upp mer än två inspelningar och det är alltså den som det står remastered 1988 på med Sawallisch som gäller enligt mig.
Likheterna med hans mest kända verk Carmina Burana är svåra att undgå men det är ovanligt lite kvinnoröster i båda.

Tack. Kvinnoröster är inte direkt ovälkomna men en öm punkt, ibland, tycks det. Mansröster blir å andra sidan, trots sin fantastiskhet ibland, lite tråkiga. Jag navigerar alltid (nåja) musikhavet mellan tråkighet och jobbighet; det går "sädär"...

Jag lägger dina tips på kö! Ganska många av mina lyssningstimmar orkar jag inte med rik, "tung", för mig ny musik.

Edit: Jag ser två remastered 1998, en Emi och en Warner, kanske identiska? och en nyare.

Edit: Lyssnar lite ultratyst i radhusnatten, det låter lovande! Dynamiskt.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-09-23 01:56

Almen skrev: Dido and Aeneas

Lyssnat lite, dock i lurar. Avvaktande än så länge.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2016-09-23 09:51

darkg skrev:
lennartj skrev:När det gäller opera kommer det vanligen förslag som är hundratals år gamla, här är ett par förslag som åtminstone är lite yngre.

Tack. Kvinnoröster är inte direkt ovälkomna men en öm punkt, ibland, tycks det. Mansröster blir å andra sidan, trots sin fantastiskhet ibland, lite tråkiga. Jag navigerar alltid (nåja) musikhavet mellan tråkighet och jobbighet; det går "sädär"...

Jag lägger dina tips på kö! Ganska många av mina lyssningstimmar orkar jag inte med rik, "tung", för mig ny musik.

Edit: Jag ser två remastered 1998, en Emi och en Warner, kanske identiska? och en nyare.

Min LP-box är utgiven på EMI, så välj samma på Spotify.
Dirigerar Wolfgang Sawallisch på Warnerutgåvan du hittat också är det samma inspelning.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-09-24 17:44

lennartj skrev:
darkg skrev:

Min LP-box är utgiven på EMI, så välj samma på Spotify.
Dirigerar Wolfgang Sawallisch på Warnerutgåvan du hittat också är det samma inspelning.

Ja, det är samma inspelning, men det kan ju vara olika hanterat efter det. Men det kanske är svårt för dig att svara på :-) båda låter bra.

Jag gillar dramatik och effekt, men jag tror att jag känner det som för teatraliskt ibland på den här skivan. Jag blir berörd av Rudolf Christ. En självlysande pastell!

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-09-28 00:52

Jag satt just och kollade opera live, och det lät väl inte så bra. Finns det operor helt utan sopran? :wink:

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-10-01 12:16

Å andra sidan har det låtit bättre hemma, eventuellt hjälpte det att dämpa signalen efter DA, det vore inte underligt. Det är fullt möjligt att det beror på annat.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-10-01 12:38

Lyssna på Valkyrian och Siegfrid på denna. Det måste vara blu ray versionen. Second to none. Det skadar inte att höra Birgit i sitt esse.

https://www.amazon.com/Wagner-Ring-Nibelungen-Blu-ray-Audio/dp/B00NU2LSW4/ref=sr_1_4?ie=UTF8&qid=1475317480&sr=8-4&keywords=der+ring+des+nibelungen

Bild

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-10-01 13:26

petersteindl skrev:Lyssna på Valkyrian och Siegfrid på denna. Det måste vara blu ray versionen. Second to none. Det skadar inte att höra Birgit i sitt esse.

https://www.amazon.com/Wagner-Ring-Nibelungen-Blu-ray-Audio/dp/B00NU2LSW4/ref=sr_1_4?ie=UTF8&qid=1475317480&sr=8-4&keywords=der+ring+des+nibelungen

[ Bild ]

Med vänlig hälsning
Peter

Tack för det! Brukar valfri dussin-bd-apparat kunna spela blu-ray audio?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-10-01 16:34

darkg skrev:
petersteindl skrev:Lyssna på Valkyrian och Siegfrid på denna. Det måste vara blu ray versionen. Second to none. Det skadar inte att höra Birgit i sitt esse.

[ Bild ]

Med vänlig hälsning
Peter

Verkar inte så, min spelare klarar inte dvd Audio, då är det väl knappast troligt att den kör blu ray Audio.

Edit, jo, det verkar så ändå.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-10-01 16:51

darkg skrev:
darkg skrev:

[ Bild ]

Med vänlig hälsning
Peter

Verkar inte så, min spelare klarar inte dvd Audio, då är det väl knappast troligt att den kör blu ray Audio.

Bild
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Thomas Roth

Inläggav Thomas Roth » 2016-10-05 23:48

Finns det operor utan sopraner? Jodå. Benjamin Brittens Billy Budd har enbart män i rollerna. En fantastisk opera och då speciellt i tonsättarens egen inspelning på Decca. Annars rekommenderar jag Puccinis Turandot med Zubin Mehta på Decca. Vilket ös!

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-10-06 00:24

Thomas Roth skrev:Finns det operor utan sopraner? Jodå. Benjamin Brittens Billy Budd har enbart män i rollerna. En fantastisk opera och då speciellt i tonsättarens egen inspelning på Decca. Annars rekommenderar jag Puccinis Turandot med Zubin Mehta på Decca. Vilket ös!

Tack för tips! Spännande :-)

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-10-09 01:03

petersteindl skrev:
darkg skrev:
darkg skrev:

[ Bild ]

Efter lite funderingar om format, livet och allting kom jag lite oväntat fram till att jag ska slopa det där med skivor totalt.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-10-09 04:05

darkg skrev:
petersteindl skrev:
darkg skrev:

[ Bild ]

Efter lite funderingar om format, livet och allting kom jag lite oväntat fram till att jag ska slopa det där med skivor totalt.

Ja det finns ju en massa annat man kan göra istället för att lyssna på skivor. En del kanske väljer streaming istället men man behöver inte lyssna på musik.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-10-09 12:14

Thomas Roth skrev:Finns det operor utan sopraner? Jodå. Benjamin Brittens Billy Budd har enbart män i rollerna. En fantastisk opera och då speciellt i tonsättarens egen inspelning på Decca. Annars rekommenderar jag Puccinis Turandot med Zubin Mehta på Decca. Vilket ös!

Jag provade några Billy Budd på Spotify, Inga gnistor... Turandot nästa!

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2016-10-15 22:24

En helt fantastisk opera i en helt fantastisk version är Gershwins "Porgy and Bess" i Simon Rattles version utgiven på EMI. Finns på Spotify.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-10-15 22:24

MichaelG skrev:En helt fantastisk opera i en helt fantastisk version är Gershwins "Porgy and Bess" i Simon Rattles version utgiven på EMI. Finns på Spotify.

Tackarr!

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-10-30 02:46

MichaelG skrev:En helt fantastisk opera i en helt fantastisk version är Gershwins "Porgy and Bess" i Simon Rattles version utgiven på EMI. Finns på Spotify.

Det var väldigt, tja, mycket musik. Inte alldeles min grej tror jag. Jag har, åtminstone för stunden, tappat intresset för opera över huvud taget. Men när jag återkommer blir det nog mer klassiska saker snarare än åt musikalhållet.

(Dock såg jag händelsevis idag (igår) en lokal musikal som var klart njutbar. Bröderna Lejonhjärta, och jag blev så rörd som jag blir numera av sånt. Snyft snyft. Men jag tror inte att jag får för mig att digga musiken separat.)

Användarvisningsbild
verb

Inläggav verb » 2017-03-07 05:37

Jag tar o väcker liv i den här tråden igen, för jag letar just också efter opera...

Men jag tänkte även be tipsarna att utveckla varför just det dom tipsar om är så värt att lyssna på. Det är alltid trevligt att ta del av någons passion, även i ord tycker jag :-)

Jag har svårt för när det blir för puttenuttigt o fjompigt duttigt glatt (oavsett genre). Lite som att jag gillar Django reinhardts jammiga grejor, men uppskattar inte riktigt hans mer big-band (white)crowd pleasing grejor, skulle kanske kunna vara en liknelse skjuten från höften. Eller, om jag lyssnar på Buddy rich, så spolar jag till solona...

Gammalt som nytt spelar ingen roll. Kanske är det PK musik jag har svårt för!

Tack på förhand. ska kolla in tipsen tidigare i tråden också!

Återgå till Musikstugan